1 Bedrijfsmanagement - 1RP - Onderdelen - Boekhouden & handelsdocumenten (deel1)/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BM:Bedrijfsmanagement |
Code: |
00064 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Moerenhout Leen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus beoogt een brede basiskennis boekhouden bij te brengen. Daarbij zijn vooral inzicht en redeneervermogen belangrijk. Speciale aandacht wordt besteed aan de kernwoorden in boekhouden: schulden, bezittingen, vorderingen, kosten en opbrengsten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM322 Beslissingsvermogen: hij kan een gemotiveerd standpunt omtrent een juridische vraag formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
- JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM328 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
- JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
- JM337 Financieel-economische kennis: hij heeft kennis van de micro- en macro-economie. Hij kan een balans en resultatenrekening opstellen en analyseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het boekhoudsysteem begrijpen.
- Kunnen werken met een rekeningstelsel en grondig de handelsdocumenten begrijpen die bedrijven en financiële instellingen gebruiken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- het systeem van het dubbel boekhouden
- de balans en de balanssrekeningen
- de resultatenrekeningen
- journaal en grootboek
- van begin tot eindbalans
- elementen van wetgeving
|
STUDIEMATERIAAL
|
een handboek: Boekhouden voor het beleid, Christine van Liedekerke, Guy Walraevens, Els Koolen en Luk van Haute. Uitgeverij: De Boek, jaar 2010
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
16,87
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
16,87
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
51
|
klokuren
|
61,45
|
Verdere toelichting:
Naast de hoorcolleges is er practicum met individuele feedback van de lector.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Een schriftelijk examen op 20 punten met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen : dit wil zeggen omvat zowel oefeningen, open theorievragen als meerkeuzevragen. Bij de meerkeuzevragen geldt 1 punt per correct antwoord.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een schriftelijk examen op 20 punten met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen : dit wil zeggen omvat zowel oefeningen, open theorievragen als meerkeuzevragen. Bij de meerkeuzevragen geldt 1 punt per correct antwoord.
|
|
| |
|