|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens module 2 leer je op een professionele manier teksten verwerken. Er wordt zorgvuldig aandacht besteed aan technieken die in het bedrijfsleven een must zijn om efficiënt te werken. De theorie wordt door middel van praktijkgerichte toepassingen ingeoefend. Studenten die niet over de elementaire basiskennis van Word beschikken kunnen deze bijwerken in zelfstudie. Indien je nog niet tienvinger en blind kan typen, dien je dit in te studeren aan de hand van een computergestuurd zelfstudiepakket (Typ Top Vandaag).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM104 Creativiteit
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
- JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van het Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Op zelfstandige wijze met Word 2007 kunnen werken.
- Er wordt van de studenten verwacht dat zij een volledige klavierbeheersing hebben.
- Inzicht hebben in de werkwijze van de aangeleerde Wordonderdelen.
- Vanuit een grondig inzicht de verschillende handelingen in Word integreren in nieuwe situaties.
- Kunnen aangeven welke de meest efficiënte manier is om een probleem binnen Word op te lossen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Het klavier met tien vingers kunnen bedienen.
- De basis van Word beheersen en indien nodig ze in zelfstudie aanleren.
- Oefeningen en/of problemen moeten de studenten efficiënt kunnen oplossen binnen een beperkt tijdsbestek
|
LEERINHOUDEN
|
- BIN-normen
- Stijlen
- Thema's
- Paginaopmaak
- Kop- en voetteksten
- Voet- en eindnoten
- Secties
- Tabellen en kolommen
- Tekstvakken en WordArt
- SmartArt
- Bijschriften
- Velden
- Inhoudsopgave, lijsten en index
- Praktijkgerichte teksten en oefeningen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Ms Word 2007: E. Van den Broeck en E. Cuypers uitgeverij De Boeck nv
- BIN-normen: efficiënte communicatie: uitgeverij Licap
- Voor de studenten zonder klavierkennis: Typ-top plus vandaag: G. Bonte, D. Vandeputte, K.Six uitgeverij De Boeck nv
- Oefeningensyllabus bij Universitas
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
17,02
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
17,02
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
64,44
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met vraag- en leergesprekken, gevolgd door practicum en oefeningen.
- Bij het einde van de cursus zijn er begeleidingsmomenten voor individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent.
- De student krijgt een studiewijzer (SW) ter beschikking als steun in het leerproces, met aanvullende informatie over het opleidingsonderdeel zoals de werkvormen, de opdrachten, de leerinhouden en de evaluatie.
- Regelmatig krijgen de studenten een practicumoefening die ze ad hoc moeten verwerken. Op deze manier kunnen ze hun vorderingen en/of tekortkomingen evalueren.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Typ-top proef wordt gequoteerd op 3 punten.
- Examen wordt gequoteerd op 17 punten en duurt 75 minuten.
- Examen wordt afgelegd met gesloten boek.
- Inhaalexamen wordt gequoteerd op 17 punten en duurt 75 minuten.
- Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wanneer de deur van het examenlokaal gesloten wordt, betekent dit het begin van de examensessie. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen.
Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.
- Zie SW voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 75 minuten op 20 punten.
- De leerstof voor de tweede zittijd is dezelfde als de leerstof voor de eerste zittijd.
- Er dient geen typ-top proef gemaakt te worden voor de tweede zittijd.
- Eventuele behaalde punten van eerste zittijd worden niet mee overgenomen naar tweede zittijd.
|