1 Bedrijfsmanagement - 1RP - Onderdelen - Zakelijke en juridische communicatie/4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BM:Bedrijfsmanagement |
Code: |
10389 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 4 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verstraeten Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert in een zakelijke en juridische context effectief en efficiënt communiceren. De nadruk ligt op vergaderingen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM104 Creativiteit
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM314 Advies- en informatieverstrekking: hij kan bedrijfsjuridische adviezen formuleren (aan personeel en directie) in zijn domein van tewerkstelling, hij is in staat om juridische teksten te synthetiseren en te vulgariseren, hij verleent advies buiten het bedrijf (aan klanten, overheid, andere bedrijven)
- JM315 Productieve informatieverwerking: hij doet de verslaggeving en volgt ze op, hij verzorgt de redactie van diverse juridische documenten (o.a. contracten, procedurestukken, schadedossiers,...), hij neemt de behandeling en de begeleiding van procedures voor zijn rekening.
- JM317 Onderhoud, samenwerking en communicatie: hij onderhoudt contacten met externe relaties, hij beheerst onderhandelings- en conflictsituaties, hij behandelt de betwiste zaken, start de nodige procedures, hij onderzoekt en definieert, via bevragingen, de behoeften van de klant, hij maakt afspraken met de klant en geeft hem feedback.
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
- JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
- JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Zakelijke teksten treffend mondeling en schriftelijk samenvatten.
- Schrijfstijl optimaliseren door ambtelijk taalgebruik te vermijden.
- Gericht zijn op correct taalgebruik en daarvoor zo nodig externe hulpbronnen inschakelen.
- Luistergedrag optimaliseren en doeltreffend aantekeningen maken.
- Beknopte vergaderverslagen opstellen.
- Probleemoplossende vergaderingen houden.
- Constructief omgaan met conflicten.
- De basisvaardigheden van het onderhandelen beheersen.
- De Nederlandse spellingregels toepassen.
- Algemene woordenschat uitbreiden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Samenvattingen
- Ambtelijke en juridische stijl: omhaal van woorden, passieve zinnen, tang- en naamwoordconstructies
- Luisteren en aantekeningen maken
- Soorten vergaderverslagen
- Vergaderen
- Conflicthantering & onderhandelen
- Correcte spelling
- Algemene woordenschat
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Zakelijke en juridische communicatie module 4 (theorie mondelinge en schriftelijke communicatie; oefeningen)
- Knispel, K. (2006). Zakelijke communicatie Schriftelijk. Amsterdam: Pearson Education.
(handboek met theorie en oefeningen zakelijk schrijven en zakelijke correspondentie)
- Videomateriaal over Vergaderen & Onderhandelen
- Internet: spellingoefeningen
- P-schijf: uitwerkingen van sommige oefeningen en extra materiaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
19,23
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
vormen van groepsleren:
|
5
|
lesuren
|
06,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met leergesprekken
- Oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijke communicatieopdracht in groepsverband via co-assessment (4 ptn.) Criteria: 1. inhoud en structuur 2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik 3. lay-out
Vergadering/onderhandeling en feedback (4 ptn.) Criteria: 1. effectiviteit 2. taalgebruik 3. overtuigingskracht respectievelijk 1. relevantie 2. toonzetting 3. taalgebruik
Schriftelijk examen (12 ptn.) Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus Criteria: 1. (geïntegreerde) kennis 2. efficiënt en correct taalgebruik 3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 16 ptn. idem
Vergadering/onderhandeling en feedback (overdracht vanuit eerste examenperiode): 4 ptn.
|
|
| |
|