ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Bedrijfsmanagement - 2RP - Onderdelen - Zakelijke en juridische communicatie/8
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
Code: 20463
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 8
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verstraeten Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Effectief en efficiënt zakelijk communiceren, met de nadruk op solliciteren.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM104 Creativiteit
  • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM208 Teamgericht kunnen werken
Beroepsspecifieke competenties
  • JM314 Advies- en informatieverstrekking: hij kan bedrijfsjuridische adviezen formuleren (aan personeel en directie) in zijn domein van tewerkstelling, hij is in staat om juridische teksten te synthetiseren en te vulgariseren, hij verleent advies buiten het bedrijf (aan klanten, overheid, andere bedrijven)
  • JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
  • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
  • JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De verschillende soorten bedrijfsteksten onderscheiden en toetsen op hun effectiviteit.  
  • Commercieel formuleren: positief, servicegericht en juist getoonzet. 
  • Sollicitatiebrieven schrijven.
  • Teksten spontaan reviseren (na elke schrijfronde).
  • Uitspraak optimaliseren.
  • Selectie/sollicitatiegesprekken voeren.

     


  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Zakelijke en juridische communicatie eerste jaar mod. 3 & 4
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • Tekstanalyse
    • Commercieel schrijven
    • De sollicitatiebrief 
    • Uitspraak
    • Selectie/sollicitatiegesprek

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus Zakelijke en juridische communicatie module 8 (theorie & oefeningen mondelinge en schriftelijke communicatie)
    • Knispel, K. (2006). Zakelijke communicatie Schriftelijk. Amsterdam: Pearson Education. (theorie sollicitatiebrieven en commercieel schrijven) 
    • TFC TrainingsMedia (z.j.). Goed voorbereid solliciteren. Velp: TFC (video)
    • P-schijf: uitwerkingen van sommige oefeningen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    15

     lesuren

      19,23

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      10,26

    vormen van groepsleren:

    5

     lesuren

      06,41

    studietijd buiten contacturen:

    48

     klokuren

      61,54

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijke communicatieopdracht via co-assessment (4 ptn.)
      Criteria:
      1. inhoud en structuur
      2. strategisch en aantrekkelijk taalgebruik
      3. correct taalgebruik 
    • Sollicitatie/selectiegesprek en/of feedback (4 ptn.)
      Criteria:
      1. effectiviteit
      2. taalgebruik
      3. expressiviteit
      respectievelijk
      1. relevantie
      2. toonzetting
      3. taalgebruik
    • Schriftelijk examen (12 ptn.)
      Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus
      Criteria:
      1. (geïntegreerde) kennis
      2. efficiënt en correct taalgebruik
      3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,56

    Tweede examenperiode

    Schriftelijk examen: 16 ptn.
    idem

    Sollicitatie/selectiegesprek en/of feedback (overdracht vanuit eerste examenperiode): 4 ptn.