|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Effectief en efficiënt zakelijk communiceren, met de nadruk op solliciteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM104 Creativiteit
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM314 Advies- en informatieverstrekking: hij kan bedrijfsjuridische adviezen formuleren (aan personeel en directie) in zijn domein van tewerkstelling, hij is in staat om juridische teksten te synthetiseren en te vulgariseren, hij verleent advies buiten het bedrijf (aan klanten, overheid, andere bedrijven)
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
- JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De verschillende soorten bedrijfsteksten onderscheiden en toetsen op hun effectiviteit.
Commercieel formuleren: positief, servicegericht en juist getoonzet.
Sollicitatiebrieven schrijven.
Teksten spontaan reviseren (na elke schrijfronde).
Uitspraak optimaliseren.
Selectie/sollicitatiegesprekken voeren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Zakelijke en juridische communicatie eerste jaar mod. 3 & 4
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Tekstanalyse
- Commercieel schrijven
- De sollicitatiebrief
- Uitspraak
- Selectie/sollicitatiegesprek
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Zakelijke en juridische communicatie module 8 (theorie & oefeningen mondelinge en schriftelijke communicatie)
- Knispel, K. (2006). Zakelijke communicatie Schriftelijk. Amsterdam: Pearson Education. (theorie sollicitatiebrieven en commercieel schrijven)
- TFC TrainingsMedia (z.j.). Goed voorbereid solliciteren. Velp: TFC (video)
- P-schijf: uitwerkingen van sommige oefeningen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
19,23
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
vormen van groepsleren:
|
5
|
lesuren
|
06,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijke communicatieopdracht via co-assessment (4 ptn.)
Criteria: 1. inhoud en structuur 2. strategisch en aantrekkelijk taalgebruik 3. correct taalgebruik
- Sollicitatie/selectiegesprek en/of feedback (4 ptn.)
Criteria: 1. effectiviteit 2. taalgebruik 3. expressiviteit respectievelijk 1. relevantie 2. toonzetting 3. taalgebruik
- Schriftelijk examen (12 ptn.)
Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus Criteria: 1. (geïntegreerde) kennis 2. efficiënt en correct taalgebruik 3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 16 ptn. idem
Sollicitatie/selectiegesprek en/of feedback (overdracht vanuit eerste examenperiode): 4 ptn.
|