3 Bedrijfsmanagement - 3RPBI - Onderdelen - Managementvaardigheden/ 9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BM:Bedrijfsmanagement |
Code: |
30348 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Stroobandt Patrick Verstraete Ludo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de ontwikkeling van de managementvaardigheden van de studenten. Specifiek pogen we die vaardigheden te ontwikkelen waar studenten in hun beroepsomgeving mee in contact komen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
- JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
- JM328 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
- JM329 Resultaatgerichtheid: hij is altijd gericht op de oplossing van problemen of het vermijden van conflicten, hij maakt de juiste afweging tussen de opportuniteit van een proces of een compromis.
- JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
- JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student krijgt een algemeen theoretische vorming over de verschillende managementrollen van Quinn en anderen. Dit opleidingsonderdeel vangt aan met een zelfanalyse (sterkten/zwakten). Daarnaast wordt zeer veel aandacht besteed aan het inoefenen van die vaardigheden door middel van rollenspellen, zelfassessments, gebruik van videoanalyses en interactieve oefeningen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Aangezien dit opleidingsonderdeel deels wordt geevalueerd na de stage, moet de student een volledige inschrijving hebben in het derde jaar of ten minste een combi-traject volgen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Concurrende waarden als managementbenadering
Mentorrol, stimulatorrol, controleursrol, coördinatorrol, bestuurdersrol, producentenrol, innovatorrol, bemiddelaarsrol
Cursus van de lector
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboekmanagementvaardigheden - 4e editie - R. Quinn et al.
Cursus van de lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
17,28
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
09,88
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
lesuren
|
07,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
65,43
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
10 punten op de permanente evaluatie (actieve deelname aan de lessen, aanwezigheid)
10 punten op een portfolio (eerste versie week 3, tweede versie week 7, finale versie na de stage)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
20 punten op de herwerking van de portfolio na individuele feedback
|
|
| |
|