ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Bedrijfsmanagement - 3RPSL - Onderdelen - Personeelsbeleid/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BM:Bedrijfsmanagement
Code: 3JMSL
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Verstraete Ludo


 

KORTE OMSCHRIJVING

Should we do away with HR?

I must agree that there is good reason for HR's beleaguered situation. It is often ineffective, incompetent and costly.

But the truth is, HR has never been more necessary! The competitive forces that managers and organisations face today and will continue to confront in the future, demand organisational and human excellence.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Beroepsspecifieke competenties
  • JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
  • JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
  • JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
  • JM331 Aandacht voor competentieontplooiing: hij kan de vakliteratuur hanteren, hij blijft door constante studie op de hoogte van de evolutie van het recht.
  • JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • The student  is aware of the importance of a solid HRM policy to improve the performance of staffmembers as well as the functioning of the organization.
  • The student knows how and is able to manage, to organize, to lead, members of an organization from different positions : staffmember, sectionmanager and HR- manager.
  • The student has insight in in the main subdivisions of personnelmanagement and their coherence.
  • The student  can develop a critical view concerning points of views, theories and models in HRM.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
  • General insight in the functioning of an organization and the primary expectations of people in their functioning as staffmembers. 
  • The student can independently process information to solv complex problems.
  • He/she has the cognitive skills to make conclusions out of apparent not related information.
  • The student has sufficient communicative and interpersonal skills.

LEERINHOUDEN
  • Evolution of personnelmanagement to actual HRM :- First generation organization:productivity; Second generation organization: market;- Third generation organization : Bits.
  • Additional value of HRM.
  • Personnelconcept and - planning.
  • Competencemanagement :What is competencemanagement? A few definitions/ Why competencemanagement?/What's its additional value?/measuring competence/Developing competence/ Rewarding of competence.
  • Changemanagement : Man as pivotal point the change proces/change processes in groups and organizations.
  • Additional topics (such as): Recruitement Selection; Reception and introduction. / Coaching and Functioning talks. / Situational leadership. / Dealing with employers' organizations and trade unions.

STUDIEMATERIAAL

The students receive a coursbook with a selection of articles and basis information for the lessons and discussions. They take personal notes. They work individual on an additional topic concerning HR aspects.  


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

21

 lesuren

  19,27

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  06,42

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

79

 klokuren

  72,48

Verdere toelichting:
  • They work  individual on a theme, prepare a paper.
  • Students participation is of overriding importance.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

13 points on the written exam (two hours) based on the course book and the additional discussion. Open questions.

Seven points on a personal paper.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,83

Tweede examenperiode

Written exam (two hours) on 20 points. Open questions.