ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Frans
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 00535
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1-2-3-4
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 74
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Damen Sigrid
Mertens Klaar


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens de lessen oefenen we de mondeling en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H106E Het communiceren in meerdere talen met de verschillende stakeholders.
  • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
  • H110B Het kunnen omgaan met stress.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
  • H212A Het zich integreren in uiteenlopende internationale omgevingen.
  • H212B Het hebben van inzicht in interculturele samenlevingsaspecten binnen een Europese en internationale context.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
  • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
  • H322 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke commerciële technieken en instrumenten.
  • H323 Het op de hoogte zijn, gebruiken en opvolgen van sectorgebonden HRM geplogenheden.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Een student Hotelmanagement is informatievaardig. Hij leert allerlei Franstalige bronnen verstaan, analyseren en zelfstandig verwerken.
  • Het raadplegen van een woordenboek is zinvol ook al volstaat het meestal dat de student de tekst begrijpelijk kan samenvatten.
  • De student is communicatievaardig.  Naast het systematisch ontwikkelen van een algemene basiswoordenschat en het juist leren neerschrijven van frequente zinsstructuren streeft hij ook naar een vlotte mondelinge taalbeheersing. Zelfdiscipline is hier een vereiste. 
  • De student leert gepast dialogeren met Franstalige gesprekspartners en is in staat om efficiënt informatie te bekomen en te verstrekken. Daarbij komt een dienstverlenende en gastvrije houding van pas.
  • Hij  weet zich beleefd en respectvol te gedragen en speelt in op de wensen van de klant.  Hij is creatief en probeert problemen te voorkomen en/of op te lossen. Dit blijkt uit de dialogen die de studenten in kleine groepjes voorbereiden. Zo leren ze ook optimaal samenwerken en worden ze stilaan goede teamspelers. 
  • Communicatiebereidheid, het doorbreken van de spreekangst. 
  • De beheersing van de 4 vaardigheden als samenhangend geheel : luistervaardigheid, leesvaardigheid, spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid. Het doelgericht leren communiceren staat voorop.
  • Het ontwikkelen van strategieën om (eventueel) een onvolledige kennis van de taal te compenseren en steeds zelfredzamer te worden. 
  • Uitbreiden van de kennis van het vakjargon uit de horecasector.
  • Verduidelijken van de grammaticale regels aan de hand van concrete voorbeelden. De beleefdheidsvormen en werkwoordsvervoegingen in de verschillende wijzen en tijden krijgen bijzondere aandacht. 
  • Vlot met gasten in het Frans kunnen communiceren,ook wat betreft de actualiteit. Vandaar wordt van de studenen verwacht dat ze de actualiteit volgen, en dit zowel algemeen als van de horecasector.
  • Hotelcommunicatie : in het Frans reservaties kunnen aannemen, gasten kunnen ontvangen (zowel individueel als in groep) , kamer tonen , hotel voorstellen (met zijn personeel en uitrusting),animatie in en buiten het hotel. 
  • Teksten met betrekking tot de sector begrijpen, analyseren, kritisch evalueren, ...

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De leerlijn Frans is opgebouwd uit 4 modules die logisch op elkaar volgen en dus in die volgorde ook doorlopen moeten worden.


Andere begincompetenties
De studenten beschikken over een basiswoordenschat die toereikend is om de instructies en de vragen tijdens de les te begrijpen.  Ze beschikken ook over een grammaticale basiskennis zodat ze eenvoudige zinnen kunnen vertalen.
Op de verschillende competenties van het ERK (lezen, luisteren, schrijven en spreken) dient er zeker een niveau A2 verworven te zijn.

LEERINHOUDEN

Module1:

    • Grammaire:
      • l'article défini et indéfini+ l'adjectif et le pronom démonstratifs + l'adjectif et le pronom possessifs + l'adjectif et le pronom indéfinis (l'utilisation de 'tout')
      • l'expression du temps
      • la négation
      • l'interrogation
      • les nombres ordinaux et cardinaux : savoir les lire correctement et avec souplesse
      • la conjugaison de tous les verbes réguliers et verbes types + les 10 premiers verbes irréguliers (tous les modes et temps, sauf le passé simple, le passé antérieur, le subjonctif imparfait et le subjonctif plus-que-parfait) 
    • Vocabulaire 2000 : dossiers 2,14,20
    • Boek Hôtellerie-restauration.com:
      • unité 1: Décrire le personnel et l'établissement: présenter qqn et se présenter/ présenter son métier/ présenter les principales caractéristiques d'un hôtel/apprendre les métiers de l'hôtellerie et de la restauration/apprendre les différences entre les différents genres d'hospitalité
      • unité 2: Apprendre tout concernant les différents types de réservations, modifications et annulations de réservation
      • Lexique de l'hôtel (pp.109-110)
    • Cursus Universitas "Matériel supplémentaire modules 1&2" : textes, vocabulaire et exercices liés aux thèmes officiels des deux premiers modules: Introduction à l'hôtellerie (M1)+ F&B (M2)  (zal zo snel mogelijk beschikbaar zijn bij Universitas)
    • Horecamail (Fr): suivre l'actualité de l'horéca sur base de ce courriel envoyé 2 fois par mois
    • TV5: suivre l'actualité francophone dans le monde + 'Le Soir 'en ligne

Module2:

  • Grammaire:
    • la conjugaison des verbes (tous les verbes de module 1 + les verbes irréguliers (1-20))
    • les expressions du lieu
    • l'accord des adjectifs qualificatifs
  • Vocabulaire 2000:
    • thèmes 7 et 15
  • Boek Hôtellerie-restauration.com'
    • Unité 3: Apprendre tout sur l'accueil à l'hôtel et au restaurant (3.1 et 3.2.)
    • Unité 4: Services (4.5 et 4.6) 
    • Lexique du restaurant (pp.111-113)
  • Cursus Universitas "Matériel supplémentaire modules 1&2" : textes, vocabulaire et exercices liés aux thèmes officiels des deux premiers modules: Introduction à l'hôtellerie (M1)+ F&B (M2) 
  • Horecamail (Fr): suivre l'actualité de l'horéca sur base de ce courriel envoyé 2 fois par mois
  • TV5: suivre l'actualité francophone dans le monde + 'Le Soir' en ligne

Module 3:

  • Grammaire:
    • la conjugaison des verbes (tous les verbes réguliers et irréguliers)
    • les pronoms relatifs
    • les articles partitifs
    • les nominalisations
    • les prépositions
  • Vocabulaire 2000: thème 12
  • Boek Hôtellerie-restauration.com'
    • Unité 3: Apprendre tout sur l'accueil à l'hôtel et au restaurant (à partir de 3.3)
  • Bijkomend tekstmateriaal:
    • Verzameling van teksten met betrekking tot de horeca komende uit de professionnele vakliteratuur en courante Franse dagbladen en/of magazines  

Module 4:

  • Grammaire:alle onderdelen van de zin komen aan bod , de bedoeling is correcte enkelvoudige zinnen te vormen, daarbij zijn de voornaamwdn een belangrijk deel , maar eveneens de waarden van de tijden  bv gebruik passé composé en imparfait , .tegen het einde van deze module zijn in principe alle vervoegingen , regelm en onregelm gekend
  • Vocabulaire 2000: thème 13.
  • Boek Hôtellerie-restauration.com'
    • Unité 4: Services (4.1,4.2, 4.3, 4.4)
  • Bijkomend tekstmateriaal:
    • Verzameling van teksten met betrekking tot de horeca komende uit de professionnele vakliteratuur en courante Franse dagbladen en/of magazines  oa een aantal onderwerpen i v m met voeding en wijnkennis . daarbij is het de bedoeling dat de studenten in het Frans over deze onderwerpen met restaurantbezoekers of collega's kunnen converseren.

Eventuele wijzigingen , aanpassingen qua materiaal zullen tijdig worden meegedeeld in de les en via mail!


STUDIEMATERIAAL
  • Handboeken grammatica: Grammaire 2000/ Comme il faut oefeningenboek
  • Vocabulaire 2000
  • Handboek: Hôtellerie-restauration.com (Clé International, Paris 2006)
  • Cursus Universitas 'Matériel supplémentaire Modules 1&2' (zal asap beschikbaar zijn)
  • Cursus Universitas met extra lesmateriaal Modules 3&4  (zal tegen module 3 beschikbaar zijn)
  • site TV5: pour suivre l'actualité + 'Le Soir' en ligne
  • Zelfstudiepakket Explio (hele reeks oefeningen met auto-correctie en toelichting) : licentie hiervoor aankopen tijdens boeken-en cursusverkoop!



WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

42

 lesuren

  22,80

practicum en oefeningen:

24

 lesuren

  13,03

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  02,17

studietijd buiten contacturen:

110.2

 klokuren

  59,83

Verdere toelichting:

Er wordt een taaltest afgenomen tijdens de eerste les om het niveau van de klassen in te schatten en studenten bewust te maken van hun beginniveau..

Belangrijk om weten is dat naar evaluatie toe (zie ook rubriek 'evaluatie'), 30% van de punten via permanente evaluatie worden verworven (toelichting permanente evaluatie vinden jullie in rubriek 'evaluatie') De andere 70% komen van het schriftelijk examen (uitleg zie 'evaluatie').

Vandaar is het erg belangrijk actief en regelmatig deel te nemen aan de lessen en steeds je opdrachten voor te bereiden.

Hoe verlopen de lessen?

  • Hoor- en werkcolleges
  • Praktische oefeningen (rollenspelen, presentaties in groep en oefeningen op de geziene leerstof) waarbij ook link met andere cursussen wordt gelegd (oa meerdere opdrachten gelinkt aan gëintegreerde opdracht voor de vakken Oriëntatie op de Sector, Food Production, Wijn-en Drankenleer, F&B Restaurantservices, ...)
  • Er worden mondelinge vaardigheden ingeoefend in kleinere groepjes aangezien dit door de grootte van de klassen onmogelijk is in de volledige groep.
  • Er worden dikwijls oefeningen opgegeven ter voorbereiding van de volgende les, dit om het verwerken van de leerstof te vergemakkelijken. Deze oefeningen zijn verplicht te maken en tellen mee voor permanente evaluatie.

Wijzigingen qua leerstof en/of evaluatie zijn mogelijk en zullen tijdig worden meegedeeld tijdens de lessen en via mail!


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 30% van de te behalen punten (dus 6 van de 20 punten), staan op permanente evaluatie (dit zijn alle opdrachten, schriftelijk en mondeling, individueel of in groep, die jullie tijdens de les of thuis voorbereiden en naar voor brengen + alle mondelinge en schriftelijke testen (aangekondigd en niet-aangekondigd))

  • De behaalde punten in de 1ste zittijd op de mondelinge opdrachten worden herleid naar 4 en overgedragen naar de 2de zittijd.

  • Bij  afwezigheid door ziekte vragen we binnen de 5 werkdagen een afwezigheidsbewijs te bezorgen aan het secretariaat en een kopie aan je lector. Enkel voor de mondelinge proeven wordt er een inhaalmoment voorzien, nl. op de dag van de volgende proef of op de dag van het schriftelijke examen. Ongewettigde of te laat gewettigde afwezigheid heeft 0/10 voor de gemiste opdracht /test tot gevolg!

  • Jouw  lector vraagt je geregeld om buiten de lesuren zelfstandig de leerstof in te oefenen via het softwareprogrammaExplio. Hou steeds rekening met de deadline die je lector daarbij opgeeft! Op dat zelfstandig werk staan ook punten die meetellen voor de permanente evaluatie: het is niet alleen belangrijk de opgegeven oefeningen volledig te maken, je dient er ook naar te streven minstens 70% te halen. Je hoeft deze oefeningen niet af te printen, want de lector kan op haar pc zelf controleren wie welke oefeningen heeft gemaakt.

  • Tijdens de examenweken van  module 2 en module 4 is er een schriftelijk examen. Hierbij worden volgende zaken getoetst: de geziene grammaticale topics in beide modules (1/2 en 3/4); de woordenschat van beide modules (1/2 en 3/4); inhoud van geziene teksten in module 2 en 4 + tekst '10 autres tendances touristiques' (voor examen module 2); eventueel inzichtvragen over een nieuwe, ongeziene tekst; toetsen van kennis over gebruiken in de wereld van hôtellerie (correct onthaal klanten, gastronomische gewoonten en etiquette, ...)

  • het eindtotaal voor Frans wordt als volgt berekend: 40% van de punten op module 1&2 (waarvan 30% op permanente evaluatie en 70% op het schriftelijk examen) en 60% op module 3&4 (waarvan 30% op permanente evaluatie en 70% op het schriftelijk examen)  

 


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 02,17

Tweede examenperiode

Uitsluitend een schriftelijk examen op 16 punten (leerstof van de 4 modules).

De punten van de permanente evaluatie die behaald werden op de mondelinge opdrachten gedurende het jaar, worden herleid naar 4 en blijven behouden in 2de zittijd.

De verhouding 40% (module1+2) / 60% (module 3+4) blijft behouden.