ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Toepassingen ICT/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM03
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 153
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanstraelen Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

De module Toepassingen ICT1 is gericht op het aanleren van een aantal ICT-basisvaardigheden die je onder de knie moet hebben wil je communicatief en organisatorisch sterk staan. Je krijgt noodzakelijke begrippen mee, je leert op een efficiënte manier informatie te verwerken en op te zoeken op het Internet. Multimedia &Compatibiliteit bieden toepassingen waarmee je gegevens kunt uitwisselen en je ontdekt hoe je met Windows en Outlook je werk kunt organiseren. Wil je interessante verslagen en presentaties kunnen maken dan worden Word en PowerPoint je beste maatjes.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • H110A Het oog hebben voor, flexibel reageren en/of anticiperen op verandering.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
  • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student wendt de recentste administratieve softwarepakketten die courant gebruikt worden in de praktijk aan.
      • De student hanteert elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in de dagdagelijkse beroepspraktijk.
      • De student wendt basisbegrippen en -vaardigheden aan om een computer in een Windowsomgeving efficiënt te beheren.
      • De student zoekt en verwerkt gegevens en wisselt ze uit door gebruik te maken van hard- en software.
      • De student maakt en beheert verzorgde correspondentie en documenten volgens de geldende normen (BIN- en APA-normering).
      • De student past aangeleerde technieken toe in oefeningen die hij zelfstandig oplost.
      • De student bekijkt de eigen oplossingen met de nodige kritische zin, vergelijkt op juistheid met de aangereikte oplossing en brengt daar waar nodig verbeteringen aan.
      • De student werkt dermate vlot met Word, Windows en PowerPoint dat opdrachten binnen een beperkt tijdsbestek tot een goed einde gebracht worden.
      • De student zoekt op een efficiënte manier informatie op het Internet, bekijkt de gevonden gegevens kritisch en kan data op een geheugenzuinige manier uitwisselen tussen andere softwarepakketten.

       

       


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      geen


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      Het ABC van de computer is gekend: werken met muis en toetsenbord, bestanden aanmaken, bewaren en openen.
      LEERINHOUDEN
      • De student kent de basiscomponenten van een computersysteem.
      • De student werkt in een MS Windowsomgeving (Mijn Documenten, bureaublad, vensters, pictogrammen, lint, tabs, groepen, pakketten en verschillende bestandstypes).
      • De student voert via Windows Verkenner elementaire taken uit (kopiëren, verplaatsen, wissen, herbenoemen van bestanden en mappen).
      • De student wisselt gegevens, objecten en figuren/afbeeldingen van het Internet of een ander medium optimaal uit tussen verschillende pakketten binnen een Windowsomgeving en in integreert deze in verschillende Officetoepassingen.
      • De student comprimeert bestanden en mappen en wisselt deze uit tussen verschillende computers via gecomprimeerde mappen.
      • De student is op de hoogte van de basisprincipes van datacommunicatie, lokale en wereldwijde netwerken.
      • De student gaat gericht op zoek naar informatie op het Internet met de browser Internet Explorer.
      • De student werkt met e-mails en contactpersonen en kan gegevens importeren/exporteren  in Outlook.
      • De student beheerst eenvoudige tekstverwerking, alinea- en paginaopmaak, instellen van tabulaties en marges, opsommingstekens en nummering (in meerdere niveaus), kop- en voetteksten, voetnoten en bijschrift, thema's en stijlen, secties, tabellen en kolommen, gebruik van automatische velden,  inhoudsopgave ... in het tekstverwerkingspakket Word.
      • De student stelt correspondentie en e-mail op volgens de BIN-normen.
      • De student respecteert de APA-normen volgens het pakket CAVIA dat in zelfstudie aangeboden wordt.
      • De student creëert presentaties met het pakket PowerPoint.
      • De student volgt de studiewijzer (SW) voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus ICT, Basisvaardigheden (Module 1) - C91211103 - Universitas
      • MSWord 2007 - ISBN 978 90 455 2404 7 - Uitgeverij: De Boeck
      • BIN-normen (efficiënte communicatie) - VVLSP - Uitgeverij: LICAP
      • Cavia is een pakket voor zelfstudie. Plantijn Hogeschool verwacht dat voor eindwerken, project, stagewerken en taken de APA-normen worden gerespecteerd. Deze verplichte literatuur is bereikbaar via de E-campus op het intranet/EMI/Snelgids info zoeken en verwerken/Cavia, mijn startpunt voor een zelfstudie 'informatievaardigheden'.
      • Studiewijzer

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      16

       lesuren

        17,34

      practicum en oefeningen:

      12

       lesuren

        13,01

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      63

       klokuren

        68,29

      Verdere toelichting:
      • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door practicum en oefeningen.
      • Zelfstandig verwerken van oefeningen.
      • BB-test ter voorbereiding van het MC-examen (zie evaluatie).
      • De student krijgt van de lector een studiewijzer (SW) ter beschikking als steun in het leerproces, met aanvullende informatie over het opleidingsonderdeel zoals de werkvormen, de opdrachten, de leerinhouden en de evaluatie.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Taak: Internet en/of Outlook: 2 punten
      • Multiple choice test: alle onderdelen: 3 punten
      • Digitaal en/of schriftelijk examen van 75 minuten: 15 punten
      • Voor de Multiple choice test en de taak wordt enkel een inhaalmogelijkheid voorzien indien de student de afwezigheid kan wettigen d.m.v. een medisch attest. Het originele medisch attest dient aan het studentensecretariaat afgegeven te worden, een kopie aan de lector, en dit binnen de 5 werkdagen. De student maakt zelf, binnen de 5 werkdagen, een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop het deelexamen kan ingehaald worden. De inhaalmogelijkheid wordt in principe voorzien na de laatste ICT-examensessie tijdens de 8ste moduleweek.
      • Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. Studenten dienen een kwartier voor de start van de examensessie aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het examenrooster zal strikt gehanteerd worden. De studenten dienen zich te houden aan de timing en de afspraken die gelden voor de examengroep (sessie én lokaal) waarin ze ingedeeld zijn. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen. Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.
      • De examenopdrachten en de taak beoogen geen reproduktie van de gedoceerde leerstof maar peilen naar inzichten en de competentie de geziene leerstof praktisch toe te passen in een nieuwe situatie. Voor de MC-test dient de leerstof gekend te zijn. Zie Studiewijzer voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.

      tijd voor examinering
      uren
      1.25

      %
       
       01,36

      Tweede examenperiode
      • Multiple Choice test van 15 minuten: 3 punten.
      • Digitaal en/of schriftelijk examen van 75 minuten: 17 punten.
      • Zie Studiewijzer voor aanvullende informatie over dit opleidingsonderdeel.