1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Boekhouden/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
HM:Hotelmanagement |
Code: |
1HM04 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Decleir Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus wordt de techniek aangeleerd van de dubbele boekhouding met eenvoudige boekingen rond aan-en verkopen, personeelskosten en diverse eindejaarsverrichtingen.
Aan de hand van bovenstaande techniek wordt de opbouw van de jaarrekening uitgelegd, met aandacht voor de belangrijkste componenten van de jaarrekening.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
- H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
- H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
- H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
- H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
- H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de stof logisch mee opbouwen, hij begrijpt het hoe en waarom. Hiemee ontwikkelt hij zijn informatievaardigheid en probleemoplossend vermogen.
- De student kent de boekhoudkundige basisprincipes en kan ze ook toepassen.
- Het is tevens een aanzet tot het leren analyseren en beoordelen van een financiele situatie van een afdeling en/of onderneming.
- Een dubbele boekhouding begrijpen
- Eenvoudige boekingen rond aan-en verkoop, personeel zelf kunnen maken
- Inzicht hebben in de BTW verrichtingen en inventarisverrichtingen
- Informatie over bovenstaande elementen kunnen plaatsen en terugvinden in een jaarrekening.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Rekenvaardigheden en basiskennis wiskunde
De studenten zijn vertrouwd met de meest elementaire basiskennis wiskunde.
Zij kennen de basisbeginselen van rekenkunde, omzetting naar %, interest berekenen, berekening van een percentage inclusief/exclusief, "regel van drie".
|
LEERINHOUDEN
|
- De grondbeginselen van het boekhouden
- Opstellen van balans en resultatenrekening
- Aan-en verkopen en BTW-verrichtingen in de boekhouding
- Personeelsadministratie
- Eindejaarsverrichtingen
- een eenvoudige analyse van een bestaande jaarrekening.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek:"Boekhouden voor het beleid", Christine Van Liederkerke, Guy Walraevens, Els Koolen, Luc Van Haute, deel 1 t.e.m. deel 3, aangevuld met samenvattende slides (via blackboard beschikbaar). Tijdens de lessen wordt het handboek gevolgd en is daardoor een ideaal instrument voor zelfstudie. Naast het boek zal een jaarrekening besproken worden.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
14,34
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
12,30
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
02,05
|
studietijd buiten contacturen:
|
65.6
|
klokuren
|
67,21
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen.
Studenten kunnen aanvullende oefeningen maken uit het handboek. Met de lector kan een afspraak gemaakt worden buiten de lesuren om de oefeningen te bespreken.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Leerhouding (3 pntn), wat hieronder begrepen wordt wordt toegelicht tijdens de eerste les.
- Schriftelijk examen : theorie : 5 pntn, oefeningen : 12 pntn
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen (20 pntn) (theorie: 6pntn, geïntegreerde oefining: 11pntn, jaarrekening: 3 pntn)
|
|
| |
|