ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Introductie technologie/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM05
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 41
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING
Deze cursus spitst zich toe op de basiskennis en de gehanteerde basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren (keukentechnologie, menuleer, receptenleer, warenkennis) waarbij de aandacht vooral gaat naar het technologisch analyseren van menu's en gerechten. Dit opleidingsonderdeel biedt de nodige ondersteuning voor de technische modules die verder in de opleiding aan bod komen en waarbij het voedings- en drankengebeuren centraal staat. Deze cursus is uitsluitend bedoeld voor studenten zonder hotelvooropleiding. Studenten met een vooropleiding hotel worden, in het kader van de duale leerwegen, vrijgesteld voor dit opleidingsonderdeel en krijgen extra taalonderricht (3 studiepunten).

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104A Pro-actief handelen, het afstand nemen van bestaande ideeën en opvattingen, het zelf nemen van initiatieven.
  • H104C Het efficiënt opmaken van een actieplan met duidelijke doelen, prioriteiten, timing, middelen, mensen, methodieken ...
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
  • H105D Het vermogen om aan individuen en/of de groepen ondersteuning te bieden alsook een luisterend oor, in functie van vooruitgang, efficiëntie en productiviteit.
  • H105E Het hanteren van een effeciënte conflictbehandeling.
  • H105F Het delegeren van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met aandacht voor de competenties van de personen.
  • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
  • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
  • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
  • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
  • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
  • H211B Het hanteren van de regels van duurzaam ondernemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
  • H317 Het analyseren en interpreteren van bestaande F&B-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
  • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft een algemeen inzicht in de organisatie en de dagdagelijkse werking van het F&B gebeuren in een hotel (externe gastspreker).
  • De student stippelt, in teamverband, op basis van een vooropgestelde situatie, de volledige organisatie van het F&B gebeuren uit (een banketmenu samenstellen/aanvullen en/of volledig uitwerken, opstellen en/of optimalisatie van M.I.S. per gerecht). De student leert hierbij ook doelgerichte contacten te leggen met de bedrijfswereld. Het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (via planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines. De student leert hierbij informatie te verwerken en uit te wisselen en gericht probleemoplossend te denken (geïntegreerde opdracht). 
  • De student heeft inzicht in de verschillende 'klassieke' basisbereidingen (soepen, sausen, groenten, vis, vlees, schaal- en schelpdieren) en kan deze reproduceren bij de technische analyse van een menu.
  • De student stippelt, aan de hand van een vooropgesteld menu, de volledige organisatie van de productie uit (bestelling, mise en place, bereiding) en beoordeelt vervolgens  het geheel menukundig.
  • De student heeft inzicht in de mogelijke versnijdingstechnieken van vis en vlees (portiestukken, deelstukken,...).
  • De student heeft praktisch inzicht in de basisbegrippen van de klassieke menuleer.
  • De student heeft inzicht in de praktische invulling en organisatie van de verschillende maaltijdperiodes (ontbijt, brunch, lunch,...).
  • De student stelt, op basis van de 'wetten van de klassieke menuleer', menu's voor diverse gelegenheden op, om deze vervolgens kritisch te analyseren en te beoordelen.
  • De student heeft inzicht in de aanwezige voedingsmiddelen (grondstoffen) op de levensmiddelenmarkt.
  • De student kent de verschillende eigenschappen van deze voedingsmiddelen.
  • De student heeft inzicht in de soorten voedingsstoffen, hun functie/rol in het lichaam en de algemene behoeftenormen.
  • De student kan, aan de hand van een eenvoudig nutritionele analyse van een voedingsdag, deze kritisch beoordelen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Het opleidingsonderdeel 'Hotelpraktijk' wordt sterk aanbevolen.
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Deze cursus heeft tot doel een algemeen inzicht te verwerven in de basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren. Studenten met een vooropleiding hotel zijn vrijgesteld voor dit opleidingsonderdeel en kunnen zodoende meer tijd investeren in het oefenen van de vreemde talen.
  • Inhoud cursus :
    • Deel 1 : Inleidend
    • Deel 2 : Werkdocumenten
    • Deel 3 : Keukentechnologie
                   Basiskennis keukentechnologie (basisbereidingen en -materialen)
                   Praktijkstudie
                   Gerechtenanalyse
    • Deel 4 : Menuleer
                   Inleidende basisbegrippen
                   Theoretische voorbeschouwing
                   Praktische toepassingen
    • Deel 5 : Receptenleer
    • Deel 6 : Warenkennis

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus (cursusnummer C91211105, Universitas), aangevuld met eigen nota's
  • Blackboard
    • Ter ondersteuning voor de verwerking van het leeronderdeel warenkennis
    • De studenten dienen een reeks vragenlijsten (meerkeuzevragen, juist/fout-vragen), op basis van de cursusteksten, digitaal op te lossen. Ze ontvangen hierbij onmiddellijk de nodige feedback. 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  15,59

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  11,70

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  09,75

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  60,04

Verdere toelichting:
  • Syllabus, aangevuld met eigen nota's
  • Blackboard
    • Ter ondersteuning voor de verwerking van het leeronderdeel warenkennis.
    • De studenten dienen hierbij een reeks vragenlijsten, op basis van de cursusteksten, digitaal op te lossen en bekomen onmiddellijk de nodige feedback.
  • Groepswerk (vakoverschrijdende opdracht)
    • De studenten dienen in teamverband de volledige organisatie van een banket uit te werken (zie evaluatie).
    • Een volledige omschrijving van de opdracht is terug te vinden op Blackboard.  

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
    • De volledige inhoud van deze opdracht, alsook verdere concrete afspraken worden bekendgemaakt via Blackboard.
    • Vanuit een gegeven situatie dient de student binnen deze opdracht, in teamverband (procesopvolging via logboek), met behulp van de verworven theoretische kennis van de participerende opleidingsonderdelen, de volledige organisatie van een banket uit te werken. De nadruk binnen dit opleidingsonderdeel ligt ondermeer bij het samenstellen/vervolledigen en uitwerken van het banketmenu in functie van de vooropgestelde situatie, alsook in het opstellen en/of optimaliseren van de recepturen (M.I.S.) per gerecht.
    • De behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste zittijd) worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.  
    • Uiterste inleverdatum: zie opdracht.
  • Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
    • Schriftelijk examen (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (p.3).

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 02,92

Tweede examenperiode
  • Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
    • De behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste examenperiode) worden automatisch overgedragen naar de 2de examenperiode en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
  • Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
    • Schriftelijk examen (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (p.3).