ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Hotelpraktijk/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM06
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Deze cursus kadert in de gecreëerde flexibele leerwegen binnen module 1 om het verschil in voorkennis bij de studenten op te vangen. Studenten met voldoende boekhoudkundige achtergrond dienen het keuzevak 'Hotelpraktijk' te volgen (verplichte leerroute). De studenten met een andere vooropleiding hebben de mogelijkheid om dit opleidingsonderdeel vrijblijvend te volgen (via de 2de lessenreeks).

Het doel van dit opleidingsonderdeel is de studenten vertrouwd te maken met het praktische werk achter de schermen van een hotelbedrijf, meerbepaald in de keuken en in het restaurant. Deze praktische basisvorming is mogelijk van essentieel belang om later optimaal te kunnen functioneren binnen de complexe organisatie van de hospitality business. 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104A Pro-actief handelen, het afstand nemen van bestaande ideeën en opvattingen, het zelf nemen van initiatieven.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H105C Het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid m.b.t. de werking en de permanente verbetering van de organisatie.
  • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
  • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
  • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
  • H110B Het kunnen omgaan met stress.
  • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211B Het hanteren van de regels van duurzaam ondernemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
  • H317 Het analyseren en interpreteren van bestaande F&B-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • H320 Het hanteren en opvolgen van de voor de sector specifieke wetgeving: CAO, vestigingswetten, functiekwalificaties, handelsrecht .
  • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student functioneert in teamverband bij het uitvoeren van de taken hem opgelegd binnen het keuken- en restaurantgebeuren.
  • De student heeft een praktisch inzicht in de organisatie van het keuken- en restaurantwerk.
  • De student heeft een praktisch inzicht in de verschillende aspecten binnen het keuken- en restaurantgebeuren (keukentechnisch, voedingstechnisch, restauranttechnisch en menukundig) en ervaart dit op een proefondervindelijke wijze.
  • De student legt de link tussen de praktijklessen en het opleidingsonderdeel 'Introductie technologie' binnen dezelfde module.
  • De student hanteert het kenmerkend taalgebruik van keuken en restaurant.
  • De student heeft praktisch inzicht in productkennis.
  • De student werkt samen met collega's en functioneert goed in teamverband.
  • De student past de veiligheids- en hygiënereglementering in de praktijk toe.
  • De student bereidt zelfstandig op een efficiënte en doelgerichte wijze, binnen een vooropgesteld tijdsbestek, ondermeer rekening houdend met de veiligheids- en hygiënereglementering, een tweegangenmenu uit het vooropgestelde programma en kan dit tevens serveren. 
  • De student stelt, op basis van een vooropgesteld gerecht uit het programma, een bestellijst op werkt een kostprijsanalyse uit. Hierbij respecteert hij/zij de vooropgestelde deadlines (praktijkbundel).
  • De student stelt een verslag op van de opgedane praktijkervaring keuken en zaal (praktijkbundel).

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

In opvolging van een regelgeving van het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) dient elke cursist die een opleiding in het studiegebied Voeding volgt eenmalig een medisch geschiktheidsattest af te leveren. De opleiding kan niet worden aagevat zonder dit medisch geschiktheidsattest. Een blanco modelattest is te verkrijgen op het secretariaat van de opleiding Hotelmanagement.


LEERINHOUDEN
  • 14 praktijksessies van telkens 4 lesuren.
  • Het volledige programma met de inhoud van de praktijksessies (keuken/zaal) wordt bekendgemaakt bij de aanvang van de cursus. Tijdens deze praktijklessen wordt aandacht besteed aan alle basiscompetenties die nodig zijn om optimaal te kunnen functioneren binnen het keuken- en restaurantgebeuren.
  • Praktijklessen restaurant: Binnen deze lessen wordt ondermeer aandacht besteed aan het dekken van een tafel, het dragen van borden, het noteren van een bestelling en deze doorgeven aan de keuken, het serveren van dranken, het opdienen (plate service) van gerechten en het afruimen van de tafel.
  • Praktijklessen keuken: Via het bereiden van diverse gerechten wordt ervoor gezorgd dat alle basishandelingen aan bod worden gebracht om optimaal te kunnen functioneren in een keuken. Verder wordt ondermeer aandacht besteed aan het praktisch organiseren van een dienst, het ervaren van het kenmerkend taalgebruik in de keuken, het ontwikkelen van productkennis, het leren functioneren binnen een team en het toepassen van de veiligheids- en hygiënereglementering.


STUDIEMATERIAAL
Syllabus ter beschikking gesteld bij de aanvang van de cursus, aangevuld met eigen nota's
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

56

 lesuren

  60,48

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

28.6

 klokuren

  30,89

Verdere toelichting:
  • Praktijklessen keuken: het voorbereiden en bereiden van gerechten (cfr. programma) waarbij bovenvermelde leerdoelen/doelstellingen centraal staan.
  • Praktijklessen zaal: tafel dekken, borden dragen, bestellingen noteren en doorgeven aan de keuken, dranken serveren, opdienen (plate service), afruimen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Binnen dit opleidingsonderdeel wordt de eindbeslissing bepaald op basis van een combinatie van permanente evaluatie tijdens het verloop van de cursus (50%) en een eindproef (50%). Zowel bij de permanente evaluatie als tijdens de eindproef worden vier vakonderdelen (voorbereidingstechnieken keuken, bereidingstechnieken keuken, zaalpraktijk en beroepsattitude) geëvalueerd. De vakleerkracht zal op regelmatige tijdstippen de nodige feedback geven i.v.m. de permanente evaluatie.
  • Het aannemen van een correcte (beroeps-)attitude maakt deel uit van de evaluatie. Te laat komen of ongewettigde afwezigheden leiden telkens tot het verlies van punten. Ook het niet opvolgen van gedragsregels binnen de campus PIVA (bvb. verbod op dragen petjes en gebruik van GSM, rookverbod) hebben puntenverlies tot gevolg.
  • Praktijkexamen:
    • Keukenpraktijk
      • Voor het onderdel Keukenpraktijk dien je voor de eindproef twee gerechten te bereiden. Het betreft gerechten waarin diverse vaardigheden vervat zitten en die aan bod zijn gekomen tijdens de praktijklessen.
      • Bij het afleggen van dit onderdeel mag je gebruik maken van de cursus.
      • De evaluatie ompvat zowel een proces- als een productevaluatie. De procesevaluatie handelt over de productie van gerechten in de keuken (werkmethode, versnijdiungen, bereidingen en hygiëne). De productevaluatie slaat op het afgeleverde product (met ondermeer de organoleptische kwaliteit van het gerecht: presentatie, smaak, temperatuur, gaarheid alsook de naleving van de opogelegde tijdslimiet). Deze evaluatie gebeurt zowel door een praktijkleerkracht als door een extern jurylid.
    • Restaurantpraktijk
      • De eindproef van het onderdeel restaurantpraktijk bestaat uit drie items: dekken van een tafel, houding/vakkennis (theoretische vragen) en de bediening van een tafel voor twee personen.
  • Afspraken omtrent medewerking worden door de leerkracht bij de aanvang van de eerste praktijkles bekendgemaakt. Een afwezigheid tijdens de praktijkles dient door de student te worden gewettigd. Het betreffende document wordt op het secretariaat binnengebracht, een kopij wordt aan de praktijkleerkracht overgemaakt op de dag dat men opnieuw de volgende praktijkles hervat. 

 


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 08,64

Tweede examenperiode
Voor dit opleidingsonderdeel is geen herexamen mogelijk.