ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - F&B restaurant services/2
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM08
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Inge
Swartelé Barbara


 

KORTE OMSCHRIJVING

We trachten de operationele werking van een restaurant in al zijn facetten te verduidelijken voor de student. Begrippen zoals gastvrijheid, beroepshouding, conceptualisatie, klantenverwachting worden aan de hand van concrete situaties uitvergroot.

Het aanbod van voeding en drank is afhankelijk van het bedrijfsimago en daarmee ook de behoeften van het kliënteel. Hierbij begrijpend dat het gezondheidsaspect belangrijker wordt. Praktische informatie omtrent voedingswaarde van ingrediënten, evaluatie van gerechten en specifieke noden rond dieetproblematiek komen aan bod. 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101C Het vermogen om afstand te nemen van de operationele hier en nu situatie om toekomstgericht alternatieven en opportuniteiten te zien en tot nieuwe conceptuele inzichten te komen.
  • H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
Beroepsspecifieke competenties
  • H317 Het analyseren en interpreteren van bestaande F&B-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
  • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft pragmatisch inzicht in de horecabranche en kan conceptmatig denken.
  • De student kan verschillende dienstverlenende situaties beschrijven en analyseren door kennis en inzicht, beroepsvaardigheden en de juiste beroepshouding toe te passen.
  • De student kan: het aanbod van voeding en drank in hotel- en restaurantbedrijf afstemmen op de behoeften en verwachtingen kliënteel;
  • Conceptueel denken.
  • Gegeven de branche en het bedrijfstype een bedrijfsformule herkennen en uitwerken.
  • De noodzaak van gastvrijheid en dienstverlening voor de bedrijfsvoering theoretisch verklaren.
  • Trends op gebied van gastvrijheid signaleren en er verder op inspelen naar inrichting, service en aanbod.
  • De aanwezigheid, het nut en de noodzaak van de belangrijkste materialen, die terug te vinden zijn in de verschillende restauratievormen, beschrijven en verklaren.
  • Gastvrije dienstverlening vertalen naar operationele bedrijfsvoering.
  • Zich klantgericht opstellen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Voor een beter inzicht te verwerven in deze materie dient de student de basiscompetenties van het opleidingsonderdeel "oriëntatie op de sector" te beheersen.
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

Voor de onderwijseenheid "Restaurantbasics" (SWB):

  • Deel 1. Foodconcept and menudevelopment. Rode draad: een eerste conceptuitwerking, imago en  presentatie, culinaire etiquette, trends en tendenzen.
  • Deel 2. Wine Concept. Rode draad: hoe kan men zich onderscheiden? What's new?
  • Deel 3. Service Concept. Rode draad: beroepshouding en managementkwaliteiten, service system, communicatie met de gast, service standaarden, barterminologie, bedienings- en culinaire termen, etiquette.
  • Deel 4. Restaurant design. Rode draad: de lay-out planning, keuze materiaal, verlichting, decoratie, kledij en zaalapparatuur.

Voor de onderwijseenheid "Voedings- en Dieetleer" (DERI)

  • Deel A. Gezonde voeding: macro- en micro-nutriënten, een gezonde voedingskeuze & de voornaamste "eetfouten", een modern voedingsbeleid met aanbevelingen voor de diverse leeftijds-en risicogroepen.
  • Deel B. Diëten: energiebeperking; diabetes; dyslipidemie; natriumbeperking; algemene maag- en darmbesparende diëtetiek. Veganistische, vegetarische en varkensvrije voeding.
  • Deel C. Begripsondersteunend: voedingsaanbevelingen voor België.

STUDIEMATERIAAL

Cursus van de lesgever en nota's vanwege de studenten.

De student dient zich de "Belgische voedingsmiddelentabel, Nubel" aan te schaffen om waar nodig en via zelfstudie bepaalde aanbevelingen voor zichzelf te verhelderen.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

10

 lesuren

  03,09

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  01,23

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

30.8

 klokuren

  95,06

Verdere toelichting:
  • De cursus wordt gegeven als interactief hoorcollege.
  • Via opdrachten (cases) wordt de student aangemoedigd op Internet in deskundige websites te grasduinen en hiervan kort verslag te geven, alsook het werkveld zelf te ontdekken.
  • Leergesprekken met optimale betrokkenheid vanuit persoonlijke ervaringen van de studenten.
  • Project: vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht)
  • Cursusgeoriënteerd onderwijs ( etiquette, bedienings- en culinaire termen)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie van de onderwijseenheid "Restaurantbasics" (SWB) wordt bij de component “Voedings- en dieetleer” (DERI) geteld om te komen tot de totale punten voor het opleidingsonderdeel “F&B Restaurant Services” 
  • Voor het opleidingsonderdeel "Restaurantbasics is er een schriftelijk examen (9/10 punten): zowel vragen over kennis en inzicht als implementatie. Dit wordt samengeteld met de vakoverschrijdende opdracht (1/10 punten)
  • Voor het opleidingsonderdeel "Voedings- en Dieetleer" is er een schriftelijk examen (10/10punten) met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen; zowel in de vorm van stellingsvragen, meerkeuzevragen als open vragen. 

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,62

Tweede examenperiode

Beide onderwijseenheden behouden de evaluatiecriteria van de eerste ewamenperiode.