ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Reception en housekeeping/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM12
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 46
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): van Dorst Guido


 

KORTE OMSCHRIJVING

We trachten de studenten een inzicht mee te geven in de grote lijnen van de werking van de afdelingen receptie (front office) en huishouding (housekeeping) in een hotel. Er is een groepsopdracht waar enkele aspecten van de leerstof praktisch aan bod komen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
  • H318 Het analyseren en interpreteren van bestaande rooms division-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
  • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het begrip management, type hotels, een aantal hotelgroepen, enkele organisaties verbonden aan de hotelindustrie en enkele elementen van de hotelclassificatie.
  • De student kan functies van de afdelingen receptie en housekeeping en van andere afdelingen in een hotelorganogram situeren.
  • De student kent taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van de afdelingen receptie en housekeeping en van andere afdelingen.
  • De student kent een controlesysteem op een personeelsbestand van een hotel.
  • De student kent het hotelkameraanbod.
  • De student kent afspraken bij reserveren van een hotelkamer, bij aankomst, tijdens het verblijf en bij vertrek van de gast.
  • De student kent aspecten in de planning van de kamerafdeling en kan berekeningen hier toepassen.
  • De student kent de hoofdlijnen van een exploitatierekening van een hotel en van een kamerafdeling en kan enkele berekeningen hier toepassen.
  • De student kent enkele kwaliteitssystemen toegepast in de hotelsector en kan hier enkele relaties tussen operationele afdelingen in een hotel leggen.
  • De student kent vaktermen in een vreemde taal die voorkomen in de internationale hotelindustrie, en kan deze verklaren en toepassen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

Deel 1 van de cursus bevat 13 eenheden (aspecten, onderwerpen), deel 2 heeft 12 eenheden, 25 in totaal, de leerinhoud is als volgt samengevat:

  • Management, organisaties verbonden aan de hotelsector, hotelclassificatie
  • Personeel in een hotelbedrijf, taakomschrijvingen, organogram, structuur van de kamerafdeling, planning aantal medewerkers
  • Jaarexploitatierekening van een hotel, verlies- en winstrekening van een kamerafdeling, planning kamerafdeling, kengetallen in de kamerafdeling en in een hotel
  • Verkoopresultaten
  • Quality Assurance Programme
  • Aanbod van de kamerafdeling
  • Afspraken en dienstverlening bij reservering, bij aankomst, tijdens het verblijf en bij vertrek van de gast

STUDIEMATERIAAL

Cursus "Reception & Housekeeping" (Universitas)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  35,48

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  09,68

vormen van groepsleren:

16

 lesuren

  25,81

studietijd buiten contacturen:

16

 klokuren

  25,81

Verdere toelichting:
Er worden hoorcolleges gegeven. De opdracht wordt tijdens de eerste les bekendgemaakt. De structuur van de cursus geeft 13 eenheden in deel 1 en 12 eenheden in deel 2 weer. In deel 1 zijn er soms bijlagen per eenheid, in deel 2 zijn de bijlagen gegroepeerd. De lessen worden doorheen de 25 eenheden van de leerinhoud gegeven: we adviseren de student de rode draad van de leerinhoud tijdens de lessen zelf nauwgezet bij te houden aan de hand van bijvoorbeeld persoonlijke nota's en structuur.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Er zijn 20 punten waarvan er 17 voorzien zijn voor het schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) en 3 punten voor de opdracht. (totaal 20 punten)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,23

Tweede examenperiode
Er is een schriftelijk examen op 17 punten (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau), de bekomen punten op 3 voor de opdracht blijven behouden. (totaal 20 punten)