ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Inrichting en uitrusting/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM13
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 41
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING
Dit opleidingsonderdeel heeft tot doel een algemeen inzicht te verwerven in de inrichting en uitrusting van hotels en het daarbij horende departement 'technische dienst'. De nadruk binnen dit onderdeel ligt vooral op de kamerinrichting en -uitrusting en publieke ruimtes met de daarbij horende problematiek. Verder wordt er aandacht besteed aan diverse technieken die tot doel hebben het onder controle houden van de beheersbare last 'Pomec' (ondermeer via informatisering, energy management,…).

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104A Pro-actief handelen, het afstand nemen van bestaande ideeën en opvattingen, het zelf nemen van initiatieven.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H104C Het efficiënt opmaken van een actieplan met duidelijke doelen, prioriteiten, timing, middelen, mensen, methodieken ...
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
  • H105E Het hanteren van een effeciënte conflictbehandeling.
  • H105F Het delegeren van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met aandacht voor de competenties van de personen.
  • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
  • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
  • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
  • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
  • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
  • H211B Het hanteren van de regels van duurzaam ondernemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
  • H318 Het analyseren en interpreteren van bestaande rooms division-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
  • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
  • H320 Het hanteren en opvolgen van de voor de sector specifieke wetgeving: CAO, vestigingswetten, functiekwalificaties, handelsrecht .
  • H321 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke financiële technieken en instrumenten.
  • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student werkt in teamverband een theoretisch kamerplan (inrichting én uitrusting) uit. De student verwerkt hierbij informatie (ondermeer de cursus, wetgeving,…), wisselt deze uit en denkt gericht probleemoplossend. Het team kan dit kamerplan op een professionele manier presenteren en toelichten. (practicum, groepsopdracht)
  • De student diept in teamverband 1 aspect binnen de hotelinrichting en -uitrusting uit en analyseert dit op een wetenschappelijke manier. De student legt hierbij ook doelgerichte contacten met de bedrijfswereld. Zij/hij spoort op systematische wijze diverse informatiekanalen op, selecteert en analyseert deze om ze vervolgens zelfstandig te verwerken. Het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines. De student werkt hierbij samen met collega's, functioneert goed in teamverband en inspireert en moedigt aan om samen een optimale prestatie te leveren. Hierbij is de student als teamplayer bereid tot samenwerking ((h)erkenning van de beperkingen en kwaliteit van anderen en zichzelf), kan zij/hij verantwoordelijkheid nemen voor de taken die haar/hem werden toegekend en houdt zich aan de gemaakte afspraken, heeft een positieve inbreng in het team, kan omgaan met feedback, suggesties en kritiek en kan opkomen voor haar/zijn mening en respecteert die van de andere teamleden. Het team presenteert het project op een professionele manier voorzien van de nodige toelichtingen. (practicum, groepsopdracht) 
  • De student heeft kennis en praktisch inzicht in de gehele organisatie van de technische dienst binnen een dienstverlenend bedrijf (magazijnbeheer, tijdsplanning, leverancierskeuze, onderhoudscontracten, informatisering,...)
  • De student schetst een technisch onderhoudsplan (korte en lange termijn) van de technische dienst en analyseert de werking ervan.
  • De student stelt een motivatierapport samen ter verdediging van een 'special project'.
  • De student verwerkt diverse rapporten van de technische dienst (ondermeer Pomec-rapport, C.D.D./H.D.D. rapport), analyseert en interpreteert deze en formuleert hierbij de nodige acties.
  • Op basis van de vooropgestelde practica (studieopdrachten) kan de student de weergegeven informatie reproduceren, oefeningen omtrent het gebrachte onderwerp oplossen en de aangebrachte informatie in diverse concrete praktijksituaties toepassen.
  • De student geeft de diverse organisatietechnieken die worden gehanteerd bij projectontwikkelingen (nieuwbouw en renovatie van hotels) weer en voorziet deze van de nodige commentaren.
  • De student voorziet, met behulp van de cursus, een blanco kamerplan van de nodige uitrusting (meubilair) en motiveert waar nodig deze invulling. Ook beoordeelt zij/hij een bestaande praktijksituatie naar inrichting én uitrusting.
  • De student heeft kennis en praktisch inzicht in de huidige evoluties en trends m.b.t. de kamerinrichting en -uitrusting. Ook past zij/hij deze evoluties en trends toe binnen een concrete praktijksituatie.
  • De student kan het begrip 'duurzaam ondernemen' kaderen binnen de inrichting en uitrusting van hotels en houdt hiermee rekening bij de uitwerking van het kamerplan.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

    Inhoud cursus :

  • Hoofdstuk 1 : Inleidend gedeelte
    • Evoluties binnen het departement 'technische dienst' (met ondermeer energy management, domotica,…)
    • Taakomschrijving van de 'chief engineer'
    • Informatisering binnen de technische dienst,…
  • Hoofdstuk 2 : Inrichting en uitrusting van hotels
    • Gaande van projectontwikkeling tot de analyse van een hotelkamer
  • Hoofdstuk 3 : Financieel/economische analyse van de technische dienst
    • Trend of operation report, pomec report, budgettering, special projects,…
  • Hoofdstuk 4 : Organisatie en beheer van de technische dienst
    • Planning, dag-aan-dag organisatie, contractbeheer, rapportering, stockbeheer, informatisering,… 
  • Hoofdstuk 5 : Projectwerking
    • Mogelijke onderwerpen : verlichting, linnen & decoratie, brandbeveiliging, guest supplies, minibars, veiligheid, verwarming en verluchting,…

STUDIEMATERIAAL

Syllabus (cursusnummer C91211109, Universitas), aangevuld met eigen nota's

Blackboard (als ondersteuning voor de studieopdrachten)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  02,74

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  01,52

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  01,52

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  93,76

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges (betrokkenheid student op basis van persoonlijke ervaringen)
  • Gastcollege (o.v.)
  • Werkcolleges (case studies/praktische toepassingen)
  • Practicum (groepsopdracht): project/studieopdracht, inclusief een presentatie

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen (16 van de 20 punten) :
    • Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen op de leerstof. Ook worden vragen gesteld omtrent de inhoud van de verschillende practica.
    • Puntenverdeling schriftelijk examen : circa 2/3 gesloten boek, circa 1/3 open boek (met ondermeer een analyse van een hotelkamerplan). Verdere afspraken (inclusief prioriteiten leerstof) omtrent het examen zijn terug te vinden in de cursus.
  • Practicum (studieopdracht) (4 van de 20 punten) :
    • De studenten dienen in groepsverband een theoretische uitdieping te maken van 1 aspect binnen de kamerinrichting en -uitrusting. De werkgroepen worden samengesteld via lottrekking tijdens de 1ste lesdag van module 3, op basis van de aanwezige studenten tijdens deze les. Alleen de afwezige studenten die uiterlijk tijdens de 2de lesweek van deze module een geldig afwezigheidbewijs (bvb een doktersattest) inleveren bij de vaklector worden vooralsnog ingedeeld in een werkgroep.
    • Er dient ook een procesomschrijving te worden binnengeleverd. De individele logboeken moeten ingesloten zitten in de ingeleverde opdracht. Deze kunnen na de uiterste inleverdatum niet meer worden binnengebracht. Wanneer het individueel logboek van een student ontbreekt, betekent dit dat hij/zij niet heeft geparticipeerde en aldus krijgt deze student een score van 0 (nul) voor deze opdracht.
    • De mogelijke onderwerpen werden reeds eerder aangehaald (zie rubriek leerinhouden). Aanvullend dienen zij tevens een theoretisch plan (inrichting en uitrusting) uit te werken voor een standaard hotelkamer, voorzien van de nodige motivatie.
    • De studenten dienen vervolgens hun studiewerk klassikaal te presenteren. Bij afwezigheid van de student tijdens deze presentatie dient deze een doktersattest aan de vaklector te overhandigen en dit uiterlijk 1 week na zijn of haar afwezigheid, zoniet bedraagt de behaalde score op dit onderdeel nul. In geval van een doktersattest volgt een individuele toets over de inhoud van de studieopdracht. De inhoud van de diverse studieopdrachten maakt deel uit van de leerstof voor het schriftelijk examen (verdere informatie: Blackboard). De behaalde punten van 1ste zittijd worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
    • De studieopdracht dient ook volgens afspraken (verwachte inhoud, lay-out en tijdstip) bij de vaklector te worden ingediend (zie cursus p. 3). Het tijdstip van de diverse presentaties is ook terug te vinden in het programma van dit opleidingsonderdeel (cursus p.2). Voor verdere specifieke doelstellingen : zie cursus.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,46

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen (16 van de 20 punten) :
    • Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen op de leerstof. Ook worden vragen gesteld omtrent de inhoud van de verschillende practica.
    • Puntenverdeling schriftelijk examen : circa 2/3 gesloten boek, circa 1/3 open boek (met ondermeer een analyse van een hotelkamerplan). Verdere afspraken (inclusief prioriteiten leerstof) omtrent het examen zijn terug te vinden in de cursus.
  • Practicum (studieopdracht) (4 van de 20 punten) :
    • De studenten dienen in groepsverband een theoretische uitdieping te maken van 1 aspect binnen de kamerinrichting en -uitrusting. De werkgroepen worden samengesteld via lottrekking tijdens de 1ste lesdag van module 3, op basis van de aanwezige studenten tijdens deze les. Alleen de afwezige studenten die uiterlijk tijdens de 2de lesweek van deze module een geldig afwezigheidbewijs (vb.doktersattest) inleveren bij de vaklector worden vooralsnog ingedeeld in een werkgroep.
    • Er dient ook een procesomschrijving te worden binnengeleverd. De individele logboeken moeten ingesloten zitten in de ingeleverde opdracht. Deze kunnen na de uiterste inleverdatum niet meer worden binnengebracht. Wanneer het individueel logboek van een student ontbreekt, betekent dit dat hij/zij niet heeft geparticipeerde en aldus krijgt deze student een score van 0 (nul) voor deze opdracht.
    • De mogelijke onderwerpen werden reeds eerder aangehaald (zie rubriek leerinhouden). Aanvullend dienen zij tevens een theoretisch plan (inrichting en uitrusting) uit te werken voor een standaard hotelkamer, voorzien van de nodige motivatie.
    • De studenten dienen vervolgens hun studiewerk klassikaal te presenteren. Bij afwezigheid van de student tijdens deze presentatie dient deze een doktersattest aan de vaklector te overhandigen en dit uiterlijk 1 week na zijn of haar afwezigheid, zoniet bedraagt de behaalde score op dit onderdeel nul. In geval van een doktersattest volgt een individuele toets over de inhoud van de studieopdracht. De inhoud van de diverse studieopdrachten maakt deel uit van de leerstof voor het schriftelijk examen (verdere informatie: Blackboard). De behaalde punten van 1ste zittijd worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
    • De studieopdracht dient ook volgens afspraken (verwachte inhoud, lay-out en tijdstip) bij de vaklector te worden ingediend (zie cursus p. 3). Het tijdstip van de diverse presentaties is ook terug te vinden in het programma van dit opleidingsonderdeel (cursus p.2). Voor verdere specifieke doelstellingen : zie cursus.
  • Zoals reeds eerder werd aangegeven worden de behaalde punten van het practicum (studieopdracht) (1ste zittijd) automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie !!!