ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Toepassingen ICT/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM15
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gerené Kiki
Vanstraelen Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

In hoorcolleges leert de student aan de hand van praktische voorbeelden optimaal Excel gebruiken. Nadien verwerkt de student deze kennis door oefeningen te maken: vooreerst eenvoudige oefeningen waar de verschillende elementaire handelingen en vaardigheden aan bod komen, nadien worden er moeilijkere problemen uit de praktijk aangepakt. Er wordt nadruk gelegd op automatisering en efficiëntie. De student moet in een kort tijdsbestek een probleem tot een goed einde kunnen brengen.
Een greep uit de oefeningen: maken van facturen waarbij productgegevens worden opgezocht in een prijslijst, automatisch berekenen van lonen na het ingeven van het aanvangsuur en het einduur, procentberekeningen, kortingstabellen … Verder worden omzetcijfers verwerkt in grafieken en draaitabellen en leren ze aldus gegevens analyseren en interpreteren.

Tijdens 1 hoorcollege leert de student elementair werken met Access. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden verwerkt de student de leerstof door eenvoudige oefeningen te maken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • H110A Het oog hebben voor, flexibel reageren en/of anticiperen op verandering.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
  • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student werkt vlot met Excel zodat binnen een beperkt tijdsbestek rekenkundige problemen geanalyseerd en zo optimaal mogelijk opgelost worden.
      • De student maakt zelfstandig en creatief geautomatiseerde documenten waarin door het gebruik van zoekopdrachten en functies het wijzigen van 1 parameter het automatisch herwerken van het hele rekenblad voor gevolg heeft.
      • De student structureert op een efficiënte wijze gegevens in een tabel en vindt vervolgens de gewenste data zonder problemen terug.
      • De student verwerkt data in een draaitabel en/of grafiek en interpreteert het resultaat.
      • De student gebruikt de basisprincipes van Access en beheert efficiënt en economisch data.
      • De student transformeert en integreert de zoekstrategieën geleerd in Excel naar de databank Access.
      • De student concretiseert de aangeleerde technieken in oefeningen en lost de oefeningen op zelfstandige basis op.
      • De student bekijkt met de nodige kritische zin zijn oplossingen en vergelijkt deze op juistheid met de gegeven oplossing. 
      • De student concretiseert de verworven kennis door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende office pakketten.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      • Studenten moeten via Windows Verkenner elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files, het maken/herbenoemen/wissen/... van mappen, het ordenen van files in een netwerkomgeving.
      • Basiskennis wiskunde: omzetting naar %, voorrangsregels (+, -, *, /, of, en), interest berekenen, berekening van een percentage inclusief/exclusief, "regel van 3" ...

      LEERINHOUDEN
      • Werken met het pakket Microsoft Excel en basiskennis Microsoft Access.
      • Invoeren/bewerken van gegevens (kleur, kaders, lettertype, uitlijning, formaat ...).
      • Invoeren van formules.
      • Gebruik van functies: wiskundige, logische, statistische, datum ... (som, en, of, als,  gemiddelde, max, min, aantal, nu ...).
      • Absolute/relatieve celadressen.
      • Kopiëren/verplaatsen van cellen/formules binnen Excel.
      • Het gebruik van grafische elementen.
      • Pagina-instellingen, afdrukbereik.
      • Grafieken.
      • Gegevenstabellen binnen Excel: formulieren, filter, sorteren, draaitabel, subtotalen, zoeken.
      • Het maken van eenvoudige tabellen binnen Access.
      • Het werken met queries in Access.
      • Eenvoudige rapporten en formulieren maken in Access.
      • Data uitwisselen van Excel naar Word en omgekeerd.

      STUDIEMATERIAAL
      • Syllabus: extra uitleg bij het handboek MS EXCEL 2007 + extra oefeningen, basisprincipes MS Access 2007 + oefeningen. Te verkrijgen bij Universitas.
      • Handboek: MS Excel 2007 - Eric Cuypers en Eddy Van den Broeck - Uitgeverij: De Boeck -
        ISBN 978 90 455 2405 4.
      • Studiewijzer: bevindt zich digitaal op de e-campus.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      13

       lesuren

        13,83

      practicum en oefeningen:

      15

       lesuren

        15,96

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      64

       klokuren

        68,09

      Verdere toelichting:
      • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door practicum en oefeningen.
      • Zelfstandig verwerken van oefeningen, zowel tijdens de practicum-uren als thuis (zie studiewijzer). Tijdens de practicumlessen kunnen er vragen gesteld aan medestudenten of de lector. De studenten beschikken over de oplossingen van de lector en kunnen alsdus zelf hun oefeningen evalueren. Eventuele vragen over de leerstof of de oefeningen kunnen de volgende week/weken gesteld worden bij aanvang van de colleges of tijdens de practicum-uren.  
      • De student krijgt een studiewijzer (SW) ter beschikking als steun in het leerproces, met aanvullende informatie over het opleidingsonderdeel zoals de werkvormen, de opdrachten en de leerinhouden.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Digitaal examen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten. Aan de hand van oefeningen en cases wordt het inzicht en het praktisch kunnen werken met de pakketten, getoetst.
      • Indien goedgekeurd aan de hand van het examenreglement: digitaal en/of schriftelijk inhaalexamen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten.
      • Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen.
        Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. . De voorziene werktijd wordt bij aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,13

      Tweede examenperiode
      Digitaal en/of schriftelijk examen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten cf. eerste examenperiode.