|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De relatie tussen het hotel en de klant komt in veel andere vakken aan bod. Tijdens PR bekijken we met wie en op welke wijze we met anderen relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle horeca-onderneming te worden. PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker een goede PR-attitude te ontwikkelen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
- H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
- H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
- H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten hebben inzicht in de belangrijkste bedrijfscommunicatieve begrippen en kunnen Public Relations plaatsen binnen de bedrijfscommunicatie.
- De studenten kennen de belangrijkste taken van de PR-manager.
- De studenten kennen de belangrijkste doelgroepen waarmee een PR-manager in een hotel dient te communiceren.
- De studenten kunnen een personeelsblad e.d. maken (basiskennis).
- De studenten kennen de onderdelen van een campagneplan en kunnen binnen dat kader creatief een PR-actie ontwikkelen.De student kan een zakelijke brief schrijven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Wat is PR?
- Wie is er verantwoordelijk voor PR?
- Wat is een campagneplan?
- Met welke doelgroepen moet de de PR-manager communiceren?
- Wat zijn de taken van een PR-manager?
- Organisatie van een opendeurdag
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen nota's + documentatiebundel (wordt via de cursusdienst verdeeld)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
04,20
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
95,50
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege's.
Groepstaak: de studenten interviewen tijdens de projectweek verscheidene horecamanagers aan de hand van een op voorhand klassikaal besproken vragenlijst. De verzamelde antwoorden worden klassikaal doorgenomen en maken deel uit van de leerstof.
Cases: PR-problemen uit de actualiteit worden in groep besproken; de studenten stellen een oplossing voor, die daarna kritisch geëvalueerd wordt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen: 16 punten (reproductie van theorie, kritische bespreking van praktijkvoorbeelden uit de documentatiebundel, persoonlijke benadering van een case)
- projectweektaak: 4 punten. Bissers die niet meer deelnemen aan de projectweek kunnen kiezen: een bijkomende taak of geen taak. in dat geval staat het schriftelijk examen op 20 punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: 20 punten
|