ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Nederlands/4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 1HM18
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Smet Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het vak Nederlands leer je hoe met de Nederlandse taal omgaat in beroepsechte situaties. Je telefoneert met (mogelijke) klanten. Je reageert op klachten. Je stelt verzorgde e-mails en uitnodigingen op. Je stelt je (fictieve) hotel voor aan het publiek. Je vergadert met werknemers en oversten. Daarnaast frissen we je algemene kennis van spelling en taalzuivering op.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
  • H105C Het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid m.b.t. de werking en de permanente verbetering van de organisatie.
  • H105F Het delegeren van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met aandacht voor de competenties van de personen.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
  • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
Beroepsspecifieke competenties
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan efficiënt en effectief deelnemen aan een vergadering.
  • De student kan zich in zakelijke brieven en e-mails op professionele en efficiënte wijze uitdrukken in correct en gepast Nederlands.
  • De student kan een heldere en aantrekkelijke presentatie geven over een onderwerp uit zijn vakgebied (horeca).
  • De student kan een telefonische vraag of klacht van een klant doelgericht en klantvriendelijk afhandelen.
  • De student drukt zich in elke vorm van geschreven en gesproken communicatie op een beleefde en correcte wijze uit tegenover zijn gesprekspartner.
  • De student brengt de aangeleerde taalregels (spelling, taalzuivering, grammatica) in de praktijk tijdens zijn mondelinge en schriftelijke communicatie. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Kennis van het Nederlands als moedertaal
LEERINHOUDEN
  • Unilaterale communicatie: spreken in het openbaar, presenteren.
  • Bilaterale communicatie: klachtenbehandeling, sollicitatiegesprek, correctiegesprek.
  • Multilaterale communicatie: vergadertechnieken.
  • Correspondentie: BIN-normen, zakelijke brieven en e-mails (goodwillbrief, excuusbrief, sollicitatiebrief,...).
  • Taalbeheersing: basisregels van de Nederlandse spelling, taalzuivering, zinsbouw, grammatica.

STUDIEMATERIAAL

- Syllabus "Nederlands in Hotelmanagement" (theorie, regels, oefeningen, casussen,...).

- Blackboard (aanvullingen bij de syllabus, afspraken, taken,...).

- softwareprogramma Explio van The Language Focus

- Woordenboek of groene boekje is niet verplicht, maar wordt aanbevolen voor taalzwakke studenten.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

21

 lesuren

  23,33

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  11,11

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  08,89

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  55,56

Verdere toelichting:
  • Van de studenten wordt een actieve inzet verwacht tijdens de lessen.
  • Er is persoonlijke feedback op spreek- en schrijfoefeningen.
  • Tijdens de groepsopdrachten en oefeningensessies worden de studenten door de lector gecoacht.
  • Voor de onderdelen spelling en grammatica is zelfstudie noodzakelijk.
  • Studenten worden aangemoedigd om de lessen taalcoaching te volgen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 60% permanente evaluatie. Dit houdt in dat de studenten in de loop van deze module een reeks opdrachten binnen een opgegeven deadline moeten volbrengen. Het gaat om zowel individuele als groepsopdrachten, zowel mondelinge als schriftelijke taken, zowel binnen als buiten de lesuren. Deze taken kaderen binnen een hotelproject en omvatten o.a. een hotelpresentatie, een klantvriendelijke e-mail, een zakelijk telefoontje, een uitnodiging, een vergadering met verslag, een menukaart, een sollicitatiebrief,... Bij groepsopdrachten krijgt elk groepslid niet noodzakelijk hetzelfde cijfer. Via peer-to-peer-evaluatie worden de cijfers gedifferentieerd. 
  • 15% grammatica- en speloefeningen via Explio. Deze oefeningen worden individueel buiten de lesuren gemaakt tegen een opgegeven deadline.
  • 25% taaltoets spelling en grammatica tijdens de laatste les.
  • Gezien het grote belang van permanente evaluatie en de verplichte betrokkenheid binnen het groepsproject wordt er vanaf de derde ongewettigde afwezigheid één punt afgetrokken van het totaalcijfer op 20. Wie (om welke reden dan ook) de helft van de lessen mist, wordt automatisch doorverwezen naar tweede zittijd. Elke afwezigheid dient gewettigd te worden binnen de 5 werkdagen. Een niet-gewettigde afwezigheid op de dag van een opdracht heeft een nul tot gevolg voor de desbetreffende opdracht.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,11

Tweede examenperiode
  • 50% opdrachtenpakket (portfolio). Dit pakket bevat hoofdzakelijk individuele, schriftelijke oefeningen op zakelijke correspondentie binnen hotelcontext, alsook taaloefeningen op Explio. Dit portfolio moet tegen de eerste examendag van tweede zittijd aan de lector bezorgd worden.
  • 25% een individuele Powerpoint-presentatie van een bestaand hotel.
  • 25% taaltoets spelling en grammatica (volgens hetzelfde principe als in eerste zittijd)