ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Engels
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 00541
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5-6-7-8
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 en 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Desmet Philippe


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het tweede jaar besteden we vooral aandacht aan zakelijke mondelinge communicatie in een internationale context (vergaderen, presenteren, telefoneren, etc) en aan correspondentie. Een aantal vastgelegde grammatica-onderwerpen diepen we uit en we besteden aandacht aan grammaticale problemen die zich stellen tijdens de les.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104C Het efficiënt opmaken van een actieplan met duidelijke doelen, prioriteiten, timing, middelen, mensen, methodieken ...
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
  • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H106E Het communiceren in meerdere talen met de verschillende stakeholders.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
  • H212B Het hebben van inzicht in interculturele samenlevingsaspecten binnen een Europese en internationale context.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan efficiënt en effectief in het Engels communiceren in de meest voorkomende situaties waarmee een leidinggevende in de gastvrijheidindustrie te maken krijgt.
  • De student kan een zakelijke brief schrijven.
  • De student kan schriftelijk informatie aanvragen.
  • De student kan gasten uit diverse culturen ontvangen, zowel thuis als in het bedrijf.
  • Grammatica: modale hulpwerkwoorden kunnen hanteren.
  • De student kan een antwoordbrief en een offerte schrijven.
  • De student kan een vergadering constructief bijwonen en leiden.
  • De student kan een bestelbrief schrijven.
  • De student kan een presentatie geven.
  • De student kan een factuur en begeleidende brief schrijven.

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geslaagd zijn voor Engels in 1HM

De student kent de grammaticaregels die in het eerste jaar werden bestudeerd en kan deze toepassen.

De student heeft een algemene basiswoordenschat Engels (intermediate).


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bij de start van een nieuwe module wordt de student verondersteld de leerstof van de vorige module(s) nog te kennen.
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • M5 + 6:
    • Cross-cultural communication
    • Relationship-building
    • Correspondence: lay-out
    • A letter of enquiry
    • Grammar: modals, pronouns, revision of tenses
    • Giving presentations
    • A letter of reply + quotation
  • M 7 + 8
    • Writing an order letter
    • Invoicing
    • Chairing and attending meetings
    • Grammar: based on the students' needs

STUDIEMATERIAAL
  • Eigen cursus (Universitas)
  • Beeldmateriaal BBC
  • Handboek: Piet van der Voort, Core Grammar for higher education, Noordhoff Uitgevers, 2009

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

56

 lesuren

  32,63

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

107.6

 klokuren

  62,70

Verdere toelichting:
  • Klassikale en individuele oefeningen.
  • Rollenspel.
  • Oefeningen in kleine groepen, indien de omstandigheden het toelaten.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

M5 + M6:

  • Mondeling examen in de examenweek van module 6: 12/40
  • Schriftelijk examen in de examenweek van module 6: 12/40 
  • Permanente evaluatie (16/40): mondelinge en schriftelijke oefeningen en testjes tijdens de les
  • Met tussentijdse zelftoetsen kan de student zelf zijn vorderingen meten.

M7 + M8:

  • Schriftelijk examen tijdens de examenweek van module 8:12/40
  • Mondeling examen tijdens de examenweek van module 8: 12/40
  • Permanente evaluatie (16/40): mondelinge en schriftelijke oefeningen en testjes tijdens de les.
  • Met tussentijdse zelftoetsen kan de student zelf zijn vorderingen meten.

Opmerkingen:

  • Permanente evaluatie: De student wordt verondersteld de les bij te wonen en deel te nemen aan alle activiteiten, met uitzondering van afwezigheid omwille van gegronde redenen. De student heeft elke les de cursus en het handboek bij zich. Niet voldoen aan deze eis, kan leiden tot een onvoldoende cijfer voor permanente evaluatie.Het eindcijfer voor Engels is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.

tijd voor examinering
uren
8

%
 
 04,66

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: 15 punten (leerstof van de 4 modules)

Mondeling examen: 5 punten (een individuele presentatie geven over een vooraf opgelegd onderwerp en vragen daarover beantwoorden)

De puntenverhouding 50% (module 5+6) / 50% (module 7+8) blijft behouden.