ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Revenue management in hotels/8
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 20140
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 8
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
Revenue Management is een onderdeel van het vakgebied Operationeel Beheer. In het vak wordt aandacht geschonken aan het prijsbeleid in de hotelsector.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
Beroepsspecifieke competenties
  • H321 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke financiële technieken en instrumenten.
  • H322 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke commerciële technieken en instrumenten.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Eenvoudig beleid voeren op het vlak van revenue management in de hotelsector.
  • De studenten kunnen elementaire revenue management cijfers uitrekenen.
  • De studenten kunnen een aantal basistechnieken toepassen op het vlak van revenue management.
  • De studenten kunnen a.d.h.v. forecasting een aantal beslissingen nemen inzake revenue management

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Bedrijfseconomie


Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • Revenue management in de kamerafdeling van een hotel
  • Revenue management in de restaurantsector
  • Revenue management in de sector van conference en banqueting
  • Lineair programmeren in de hotelsector

STUDIEMATERIAAL
Nota's en handboek "Bedrijfseconomie voor de hotelsector" (C. Holthof, uitgeverij Garant).
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  04,26

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

62.6

 klokuren

  95,28

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
  • Computersessies (indien de timing het toelaat)
  • Oefeningensessie

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen (oefeningen en theorie - kennisvragen) (20 punten)

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,46

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen (oefeningen en theorie - kennisvragen) (20 punten)