|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We trachten de student een inzicht mee te geven in de grote lijnen van het bestuur over een afdeling restauratie in een hotel. Er is een groepsopdracht waar enkele aspecten van de leerstof praktisch aan bod komen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
- H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
- H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
- H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
- H317 Het analyseren en interpreteren van bestaande F&B-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
- H321 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke financiële technieken en instrumenten.
- H322 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke commerciële technieken en instrumenten.
- H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan functies van een afdeling restauratie en andere afdelingen in een hotelorganogram situeren.
- De student kent taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling restauratie en van andere afdelingen.
- De student kent de grote lijnen van een exploitatierekening van een afdeling restauratie en kan deze situeren binnen een hotelexploitatierekening.
- De student kan een verkoopprijs en kosten in een afdeling restauratie berekenen. De student kan een omzet van een restaurant berekenen. De student kan de combinatie van populariteit en winstgevendheid van gerechten bepalen.
- De student kent de hoofdlijnen van een vergader- en banketorganisatie, en kan een verlies- of winstrekening van een (activiteit) functie opstellen en interpreteren.
- De student kent een praktische werking van een afwasafdeling.
- De student kan een personeelsplan opstellen.
- De student weet hoe festivals en promoties georganiseerd worden en kan hiervoor een volume aan werk inschatten en een eindresultaat interpreteren.
- De student kent vaktermen in een vreemde taal die voorkomen in de internationale hotelindustrie, en kan deze verklaren en toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Reception and Housekeeping (1ste jaar module 3)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Reception and Housekeeping (1ste jaar module 3)
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De directie van de afdeling voeding en dranken
- Food and beverage cost control
- Organisatie en beheer van de vergader- en banketafdeling
- Afwasafdeling (Stewarding department)
- Keuken
- Payroll control system
- Food and beverage festivals & promotions
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus "Restauratiemanagement" (Universitas)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
21,95
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
06,50
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
16,26
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
52,85
|
Verdere toelichting:
Er worden hoorcolleges gegeven. De groepsopdracht wordt tijdens de eerste les bekendgemaakt. De structuur van de cursus geeft de 7 eenheden van de leerinhoud weer, die elk documenten in bijlage hebben. De lessen worden doorheen de 7 eenheden van de leerinhoud gegeven. We raden de student aan met volledige aandacht de rode draad van de leerinhoud tijdens de lessen zelf nauwgezet bij te houden aan de hand van bijvoorbeeld persoonlijke nota's en structuur.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Een schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) over de leerinhoud staat op 18 punten, de geïntegreerde opdracht op 2 punten. (totaal 20 punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) over de leerinhoud staat op 18 punten, het resultaat op de 2 punten van de geïntegreerde opdracht blijft behouden. (totaal 20 punten)
|