ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Personeelsbeleid/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM09
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verstraete Ludo


 

KORTE OMSCHRIJVING

In organisaties zijn mensen altijd belangrijk!

Zelfs in zeer geautomatiseerde bedrijven is de dagelijkse tussenkomst van mensen van essentieel belang om de vereiste resultaten, hoeveelheden, kwaliteit,... en verniewingen te bereiken.

Zeker in de Horeca maakt uw personeelsbeleid HET verschil.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H101C Het vermogen om afstand te nemen van de operationele hier en nu situatie om toekomstgericht alternatieven en opportuniteiten te zien en tot nieuwe conceptuele inzichten te komen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
  • H105E Het hanteren van een effeciënte conflictbehandeling.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
Beroepsspecifieke competenties
  • H323 Het op de hoogte zijn, gebruiken en opvolgen van sectorgebonden HRM geplogenheden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student ziet het belang in van een goed Personeelsbeleid voor het functioneren van zowel medewerkers en organisatie
  • De student heeft inzicht in het omgaan, organiseren, leiden, motiveren…van medewerkers in een organisatie zowel vanuit de positie van medewerker, lijnmanager als deze van HR-manager. 
  • De student heeft inzicht in de voornaamste deelaspecten van het personeelsbeleid en in hun onderlinge samenhang.
  • De student ontwikkelt een kritische kijk op de verschillende visies, theorieën en modellen van het HRM

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Algemeen inzicht in het functioneren van een organisatie en aanvoelen van de basisverwachtingen van mensen in hun functioneren als werknemer.
  • De student kan zelsfandig informatie verwerven en verwerken om problemen op te lossen.
  • de student beschikt over de cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet samenhangende gegevens. 
  • Communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden.

LEERINHOUDEN
  • Aan de hand van een algemene kadering van het Personeels en HR gebeuren wordt ingegaan op een aantal essentiële denkmodellen
    • De toegevoegde waarde van HRM
    • Personeelsbeleid wordt steeds gevoerd in een  organisatie 
    • Competentiemanagement
  • De fundamentele processen een activiteiten worden toegelicht aan de hand van:
    • Instroom:
    • Doorstroom
    • Uitstroom

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Personeelsbeleid (Universitas)
  • Teksten
  • Oefeningen (geen leerstof)
  • eigen nota's op basis van de hoorcolleges

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

29

 lesuren

  03,27

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  00,45

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  00,23

studietijd buiten contacturen:

84.8

 klokuren

  95,71

Verdere toelichting:
Hoorcolleges met vraag en leergesprekken waarbij de inbreng van de student ten zeerste aangemoedigd wordt. Het nemen van nota voor een  persoonlijke verwerking van de curus is essentieel.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Mondeling examen van 15min met schriftelijke voorbereidingstijd.

Evaluatie gericht op inzicht in de belangrijke thema's en hun onderlinge samenhang. De student dient aan te tonen, door middel van voorbeelden of eigen taal de materie te beheersen en te kunnen toepassen.


tijd voor examinering
uren
3

%
 
 00,34

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen

Evaluatie gericht op inzicht in de belangrijke thema's en hun onderlinge samenhang. De student dient aan te tonen, door middel van voorbeelden of eigen taal de materie te beheersen en te kunnen toepassen.