ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Bedrijfsorganisatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM10
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verstraete Ludo


 

KORTE OMSCHRIJVING

Organisaties zijn cruciaal in ons dagelijks leven zowel privé als beroepsmatig. We komen in aanraking met organisaties als werkgever, werknemer, klant, leveranciers, ....

Bedoeling van deze cursus is een kader te bieden voor het analyseren en begrijpen van organisaties. Een kader dat je vanuit verschillende gezichtspunten: manager, medewerker, collega, concurrent, ... kan gebruiken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H101C Het vermogen om afstand te nemen van de operationele hier en nu situatie om toekomstgericht alternatieven en opportuniteiten te zien en tot nieuwe conceptuele inzichten te komen.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104A Pro-actief handelen, het afstand nemen van bestaande ideeën en opvattingen, het zelf nemen van initiatieven.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
  • H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
  • H105C Het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid m.b.t. de werking en de permanente verbetering van de organisatie.
  • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H106D In contacten met stakeholders efficiënt kunnen vergaderen, onderhandelen, bemiddelen, overtuigen ...
  • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
Beroepsspecifieke competenties
  • H314 Het kunnen implemeteren van sectorspecifieke organisatievormen en kwaliteitssystemen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student ziet het belang en de evolutie van een organisatiestructuur.
  • De student heeft inzicht in het analyseren van een organisatie, vaststellen van knelpunten, voorstellen van veranderingen en de opvolging ervan.  
  • De student heeft inzicht in de voornaamste deelaspecten van een organisatie en in hun onderlinge samenhang.
  • De student ontwikkelt een kritische, praktische kijk op de verschillende visies, theorieën, leest op een kritische wijze de betrokken maandbladen en literatuur

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Personeelsbeleid samen te volgen of reeds gevolgd hebben.


Andere begincompetenties

Basisinzicht in de structuur en de werking van een organisatie.

Het vermogen om zelfstandig informatie te verwerken en te verwerven.

De cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet gerelateerde informatie.

Hij/zij werkt samen met anderen om inzichten te verwerven en te delen.






LEERINHOUDEN
  • Werkcolleges rond de thema’s: Het denken in systemen en modellen als grondslag voor modern management. Missie, visie en beliefs. Intern Ondernemen. Ontwikkelingsfasen van het bedrijf. Ontwikkelingsstadia van organisaties. Structuur. Cultuur. Hoe veranderingen aanvaardbaar maken voor de medewerkers?
  • Groepswerk: Maak een audit voor een bestaande organisatie uit de sector.  =Analyse  van de huidige organisatie en personeelsbeleid met reflectie en kritische bespreking (alternatieven, verantwoording van keuzes en beslissingen,…) gefundeerd vanuit literatuur.

STUDIEMATERIAAL
Cursus (=bundeling van teksten) (Universitas); aan te vullen met eigen nota's uit de hoorcolleges
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  15,05

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

14

 lesuren

  15,05

studietijd buiten contacturen:

64

 klokuren

  68,82

Verdere toelichting:
  • 50% van de tijd gaat aan hoorcolleges met ruime tijd voor vraag en leergesprekken.
  • 50% van de tijd wordt besteed aan coaching van het groepswerk met verplichte aanwezigheid van alle groepsleden.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 10 punten op de presentatie en verdediging van het groepswerk over de 7weken; Een peer assessment van het groepswerking wordt afgenomen. Per onwettige afwezigheid tijdens de groepsbijeenkomsten wordt 1 punt afgetrokken.
  • 10 punten op schriftelijk examen.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,08

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 20 punten