ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Management vaardigheden/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM12
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Homblé Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze cursus komen de verschillende managersrollen met de bijhorende vaardigheden aan bod.

Zowel theoretisch inzicht als het toepassen van deze vaardigheden zijn aan de orde.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
  • H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
  • H105C Het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid m.b.t. de werking en de permanente verbetering van de organisatie.
  • H105D Het vermogen om aan individuen en/of de groepen ondersteuning te bieden alsook een luisterend oor, in functie van vooruitgang, efficiëntie en productiviteit.
  • H105E Het hanteren van een effeciënte conflictbehandeling.
  • H105F Het delegeren van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met aandacht voor de competenties van de personen.
  • H106D In contacten met stakeholders efficiënt kunnen vergaderen, onderhandelen, bemiddelen, overtuigen ...
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • H110B Het kunnen omgaan met stress.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211C Het hebben van aandacht voor en het gepast reageren op veranderingen in de maatschappij.
  • H213A Vanuit een visie een strategie kunnen uitstippelen.
Beroepsspecifieke competenties
  • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student ontwikkelt sociale vaardigheden en leiderschapscompetenties.
  • De student  leert reflecteren.
  • De student heeft inzicht in de 8 managersrollen uit het concurrerend waardemodel, nl: de mentorrol, de stimulatorrol, de coördinatorrol, de bestuurdersrol, de producentenrol, de bemiddelaarsrol, de innovatorrol.
  • Hij heeft kennis en inzicht in de belangrijkste vaardigheden bij elke rol.
  • Hij kan de eigen competenties voor elk van de 8 rollen juist inschatten en deze ook verder ontwikkelen.
  • Hij kan deze competenties zelfbewust en kritisch toepassen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Evolutie van managementmodellen
  • De mentorrol
  • De stimulatorrol
  • De controleursrol
  • De coördinatorrol
  • De bestuurdersrol
  • De producentenrol
  • De bemiddelaarsrol
  • De innovatorrol

STUDIEMATERIAAL
Handboek Managementvaardigheden, 4° editie  -   Quinn, Fearman, Thompson, McGrath  -   Academic Service
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  03,00

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  01,20

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  95,50

Verdere toelichting:
  • hoor- en werkcollege
  • onderwijsleergesprek
  • zelfstudie
  • reflexie
  • cases
  • rollenspel

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
  • 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 00,30

Tweede examenperiode
  • 5 punten op oefeningen, opdrachten, actieve deelname tijdens de lessen (opdrachten te bundelen in een portfolio, af te geven op het einde van de 7° lesweek)
  • 15 punten op het examen, waarbij zowel kennis, inzicht als toepassingsniveau aan bod komt.