ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Databeheer/8
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 2HM16
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 8
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanstraelen Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het vak Databeheer van module 8 leert de student gegevens structureren en opvragen in een professioneel databasesysteem meer bepaald het Front Office pakket Fidelio. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden en enkele eenvoudige oefeningen, worden concrete cases uitgewerkt. Uiteraard worden typische problemen zoals overboeking, vuile kamers en veeleisende klanten niet uit de weg gegaan. Er wordt dan ook verwacht dat de student zeer creatief diplomatische oplossingen kan bedenken. In deze module gebruikt de student ook de meer gevorderde functies van Word zoals mailings maken, etiketten drukken en koppelingen maken met andere pakketten. Er wordt ook aandacht besteed aan de uitwisseling van gegevens tussen de verschillende Office-pakketten en Fidelio. Kortom het praktische werk dat een werknemer in een hotelomgeving dagelijks kan gebruiken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
  • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
  • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
  • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
  • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
  • H110E Het vermogen om in uiteenlopende omstandigheden beslissingen te nemen.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
Beroepsspecifieke competenties
  • H315 Het vlot hanteren en functioneel kunnen toepassen van hotel- en horecaspecifieke software.
  • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student concretiseert de aangeleerde kennis en technieken in oefeningen en kan deze op zelfstandige basis oplossen.
  • De student transformeert en integreert de zoekstrategieën aangeleerd binnen Excel en Access binnen een geautomatiseerde briefwisseling.
  • De student concretiseert de verworven kennis van de verschillende Office pakketten door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende pakketten.
  • De student beoordeelt het FO systeem op efficiëntie en effectiviteit en kan aldus de instellingen van dit pakket begrijpen, interpreteren en instellen.
  •  De student analyseert informatiestromen en maakt/organiseert in de Front Office module  individuele, agent- en groepsreservaties.
  • De student is vaardig in commerciële technieken en weet een juiste prijssetting te hanteren al of niet geholpen door het Yield Management systeem van Fidelio. De kennis opgedaan in andere opleidingsonderdelen wordt toegepast.
  • De student zoekt efficiënt gegevens op en heeft de reflex op een diplomatische manier de gegevens, nodig voor een check-in, op te vragen. Hij stelt de check-in procedure op elk moment bij daar waar nodig.
  • De student bezit de vaardigheid om problemen die optreden bij het inchecken (overboeking, vuile kamer, ontevreden klanten ...) aan te pakken en op te lossen.
  • De student controleert kritisch de rekening op juistheid bij check-out en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
  • De student beheert op een professionele manier zijn Plantijn email d.w.z. klasseren en opvolgen van mails, het verwijderen of archiveren van afgehandelde mails.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Toepassingen ICT module 1 & 3
  • Reception en housekeeping.

Andere begincompetenties
  • De student moet via Windows Verkenner elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files; het maken/ herbenoemen/wissen/... van mappen; het ordenen van files in een netwerkomgeving.
  • De student kan brieven volgens BIN technisch juist in Word aanmaken.
  • De student kent databankbegrippen zoals velden/records/ ... en kan eenvoudige zoekstrategieën toepassen.
  • Basisbegrippen housekeeping, hotelorganizatie en front office moeten gekend zijn. 

LEERINHOUDEN
  • Fidelio: basisgegevens, reservaties (individuele, agent- en groepsreservaties), check-in, check-out, night audit, kassa, housekeeping en yield management.
  • Het uitwisselen van gegevens tussen Fidelio en MS Office.
  • Het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende Office componenten.
  • Geautomatiseerde mailing.

STUDIEMATERIAAL
  • Studiewijzer en puntenverdeling permanente evaluatie: electronisch ter beschikking op e-campus.
  • Cursus Databeheer uitgegeven door lector bij Universitas.
  • PDF bestanden met de  Egelstalige handleiding van Fidelio uitgegeven door de firma Van Hessen, electronisch ter beschikking op e-campus.
  • Door de student samengestelde nota's.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  19,35

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  10,75

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

65

 klokuren

  69,89

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door oefeningen.
  • Actieve participatie van de deelnemers wordt verwacht.
  • Zelfstandig verwerken van oefeningen.
Feedback en remediëring: aan de hand van vragen wordt elke les de leerstof van de voorgaande lessen getoetst. Verder wordt aan de hand van een projectie van een door de student opgeloste oefening de efficiëntste manier van werken besproken. Alle door de studenten bedachte mogelijkheden worden besproken met de pro's en contra's van hun werkwijze. Indien lacunes ontdekt worden wordt de leerstof nogmaals herhaald aan de hand van extra voorbeelden. Tijdens de oefensessies kunnen studenten steeds vragen stellen over de leerstof en de oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Permanente evaluatie:
  • Test uitwisselen gegevens (praktische proef cf. oefeningen) van 30 min tijdens lesweek 3: 5 punten.
  • Voor de test is geen inhaalmogelijkheid voorzien op de officiële inhaaldag. Geen test op de voorziene datum is nul punten voor die test, tenzij het gaat om studenten die wettig afwezig waren en hiervoor een origineel attest kunnen voorleggen aan het secretariaat en een kopie aan de lector binnen de vijf werkdagen. De student maakt zelf, binnen de 5 werkdagen, een afspraak  met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze test kan ingehaald worden.
  • Voor het onderdeel Fidelio wordt permanente evaluatie gehanteerd. Tijdens de les wordt de student gequoteerd op inzet,  nauwkeurigheid en stiptheid, inhoudelijke kennis. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een puntenverdeling die ter inzage is (zie server): max 6 punten (Punten Les).
  • Elke les wordt gecontroleerd of de oefeningen thuis verder afgewerkt zijn: max 3 punten (Punten Huiswerk).
  • Verder worden op regelmatige tijdstippen de oefeningen op juistheid nagekeken. Wanneer dit gebeurt en welke puntenverdeling er gehanteerd wordt, wordt gepubliceerd: max 6 punten (Punten Oefeningen).
  • Bij een gewettigde afwezigheid tijdens de lessen dient een origineel attest aan het secretariaat en een kopie aan de lector voorgelegd te worden binnen de vijf werkdagen. D.m.v. zelfstudie dient de gemiste leerstof ingehaald te worden tegen de volgende les.  D.w.z. de tijdens de gemiste les behandelde cases dienen in het computersysteem ingeput te zijn alsook de te maken oefeningen. Het juist inputten van de cases wordt dan beoordeeld i.p.v. de Punten Les. Studenten die geen doktersattest kunnen voorleggen krijgen nul punten voor de evaluatie Punten Les doch dienen er voor te zorgen dat de gemiste cases en oefeningen ingeput zijn in het systeem waardoor er alsnog punten voor het onderdeel Punten Huiswerk kunnen verworven worden.  Indien een student meer dan 3 lesweken gemist heeft (al of niet gewettigd met een doktersattest)  resulteert dit in een 0 op 6 voor de 'Punten Les' en een 0 op 3 voor de 'punten Huiswerk'.
  • Alle communicatie betreffende de lessen en de evaluaties gebeuren via Plantijn email. Professioneel beheer van de emails is dan ook vereist.

tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen:

De vragen toetsen zowel kennis als inzicht in de leerstof. Aan de hand van PrintScreens worden ook praktische zaken getoetst.

  • Schriftelijk gesloten boek examen over Fidelio van 40 minuten op 7,5 punten.
  • Schriftelijk open boek examen over Fidelio en Uitwisselen Van Gegevens Binnen Office van 60 minuten op 7,5 (Fidelio) + 5 (Uitwisselen) punten.

Indien gewenst kan de student, om zich beter voor te bereiden op het schriftelijk examen, een nieuwe logon aanvragen. Deze aanvraag dient te gebeuren uiterlijk voor  juli.