ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Talen: Frans, Engels, Duits
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 30135
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Colson Carine
Desmet Philippe
Lippens An


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
  • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H106D In contacten met stakeholders efficiënt kunnen vergaderen, onderhandelen, bemiddelen, overtuigen ...
  • H106E Het communiceren in meerdere talen met de verschillende stakeholders.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H212A Het zich integreren in uiteenlopende internationale omgevingen.
  • H212B Het hebben van inzicht in interculturele samenlevingsaspecten binnen een Europese en internationale context.
Beroepsspecifieke competenties
  • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Specifieke doelstellingen voor de drie talen:

  • De student kan effectief communiceren met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
  • De student beheerst de regels van de basisgrammatica en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan relevante woordenschat gebruiken in de juiste (hotel)context.
  • De student kan teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden weergeven.
  • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
  • De student kan brieven en e-mails schrijven (o.a. sollicitatiebrief en C.V.)
  • De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden weergeven.
  • De student kan de uitspraakregels toepassen. 
  • De student kan informatie geven over de stageplaats en de inhoud van de functie.
  • De student kan onderhandelen met klanten, medewerkers, etc.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

De student moet de credits voor de talen in het 1e en 2de jaar HM behaald hebben.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


Andere begincompetenties
  • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica.
  • De student beschikt over een woordenschat op het niveau 'gevorderd', zowel wat algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca) woordenschat betreft.
  • De student kan zinnen ontleden.
  • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden (word-documenten lezen en schrijven, powerpoint-presentatie maken).
  • De student kan teksten analyseren.
  • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken

  • LEERINHOUDEN

    De volgende onderwerpen komen in één of meerdere talen ter sprake: solliciteren, onderhandelen, personeelsbeleid, jobadvertenties interpreteren, klantentevredenheid, ...

    Voor meer gedetailleerde informatie, zie de inhoudstabel van de cursus van elke taal afzonderlijk.

     


    STUDIEMATERIAAL


    Frans:

    • Handboek ‘Comme convenu!’: cours  de communication française, Isabelle Werbrouck, Acco Leuven  
    • Extra lesmateriaal (bijkomende teksten ed.) zal tijdens de les verdeeld worden    
    • Grammaire 2000 

    Cursus "Engels" (P. Desmet) (Universitas)


    Cursus module 9&10 Duits (A.Lippens) (Universitas)


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    42

     lesuren

      26,92

    practicum en oefeningen:

    21

     lesuren

      13,46

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    87

     klokuren

      55,77

    Verdere toelichting:

    De lessen worden gespreid over module 9 en 10 en de examens vinden plaats in de examenweek (-weken) van module 10. 


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Frans: 
    • Schriftelijk examen op 10 punten
    • Mondeling examen op 6 punten: vragen over onderwerpen van geziene teksten, over actualiteit, over stageplaats, …
    • Permanente evaluatie op 4 punten: mondelinge en schriftelijke opdrachten, testen gespreid over module 9 en 10

    Engels:
    • schriftelijk examen: op 10 punten
    • mondeling examen: op 10 punten: sollicitatiegesprek i.v.m. de stageplaats

    Duits:
    • schriftelijk examen van 2u op10 punten: woordenschat en vertaaloefeningen, schrijfopdrachten, vragen over onderwerpen van geziene teksten 
    • mondeling examen op 6 punten: sollicitatiegesprek i.v.m.de stageplaats
    • permanente evaluatie op 4 punten: mondelinge oefeningen 
    De totaalscore voor 'Talen' is het gemiddelde van de drie bovenstaande onderdelen.

    tijd voor examinering
    uren
    6

    %
     
     03,85

    Tweede examenperiode

    Frans:  Schriftelijk examen op 10 punten, mondeling examen op 10 punten : inhoud idem als in eerste zittijd

    Engels: idem als in eerste zittijd

    Duits: schriftelijk: 10 punten / mondeling: 10 punten

    Voor de tweede zittijd moet alleen dat onderdeel (taal) hernomen worden waarvoor er een tekort is.