ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Managementstage/11 & 12
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM08
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 11-12
Aantal studiepunten: 30
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 916
Totaal studietijd: 780
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: niet mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Decleir Inge
Desmet Philippe
Holthof Christian
Lanckriet Carlos
Lippens An
Swartelé Barbara
Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

De stage is een samenwerking tussen de Opleiding Hotelmanagement en het bedrijf om de student(e) op zijn/haar professionele toekomst voor te bereiden, door hem/haar van de schoolse omgeving te verplaatsen naar de bedrijfswereld.

Op deze wijze verwerven de studenten inzicht in de organisatie en in managementsystemen eigen aan het bedrijf. Dankzij deze stage ontwikkelt de student(e) de nodige maturiteit om zijn/haar professionele loopbaan aan te vangen. De school en de stagegever hebben hier een aanzienlijke verantwoordelijkheid voor de vorming en de opleiding van de student(e).
 
Er wordt een stage van 18 weken in de gastvrijheidindustrie, of in een aanverwante organisatie of bedrijf, georganiseerd. De stages kunnen plaatsvinden in het gebied van de Benelux, Aachen, Berlijn, Dublin, Londen en Parijs. De stage begint op maandag 07 februari 2011 en eindigt op zondag 12 juni 2011.
 
De regeling voor studenten die deelnemen aan een IP (internationaal project) is als volgt (bron: stageovereenkomst):
IP1: de stageperiode duurt van maandag 31 januari 2011 tot en met vrijdag 18 maart 2011, en van maandag 04 april 2011 tot en met zondag 19 juni 2011. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 19 maart 2011 tot en met zondag 03 april 2011. 

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
  • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
  • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
  • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
  • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
  • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
  • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
  • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
  • H110B Het kunnen omgaan met stress.
  • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
  • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
  • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • H315 Het vlot hanteren en functioneel kunnen toepassen van hotel- en horecaspecifieke software.
    • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
    • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
    • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan de verworven kennis en vaardigheden toepassen en aanvullen in een werksituatie.
    • De student heeft de door het bedrijf verwachte werknemersattitude.
    • De student kan opgelegde taken naar behoren vervullen.
    • De student kan schriftelijk, verbaal en non-verbaal op professionele wijze communiceren in het bedrijf.
    • De student kan zich aan een bedrijfscultuur en daarbijhorende leefwereld aanpassen.

    Het al dan niet bereiken van deze doelstellingen wordt getoetst aan de hand van het evaluatieformulier.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement.
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement en alle voorafgaande opleidingsonderdelen gevolgd hebben in het derde jaar.
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    De student wordt in een of meerdere afdelingen operationeel ingezet. Hij/zij past vaardigheden in een werksituatie toe. Met behulp van de theoretische kennis kan de student suggesties of een mogelijke oplossing voor een probleem aandragen. Hij/zij solliciteert voor de stageplaats in kwestie.

    STUDIEMATERIAAL
    Stagedossier aan de student overhandigd tijdens een stageseminarie in het begin van het academiejaar in het tweede jaar. Juist vooraleer de stage aanvangt ontvangen de studenten richtlijnen. 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      00,44

    practicum en oefeningen:

    910

     lesuren

      99,34

    vormen van groepsleren:

    2

     lesuren

      00,22

    studietijd buiten contacturen:

    0

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:
    In het begin van het tweede jaar is er een stageseminarie. Oud-studenten worden uitgenodigd. Voorafgaand aan de stage solliciteert de student. Indien positief, volgt de inschakeling als stagiair(e) in het bedrijf. Er is een oriëntatie-, uitvoerings- en een begeleidingsfase tijdens de stage.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Er zijn 20 punten voor de stage voorzien. Er zijn twee bezoeken door de stagebegeleider van de school, midden en op het einde van de stage. De stage wordt geëvalueerd in aanwezigheid van de student, de stagementor, en de stagebegeleider op basis van het evaluatieblad ingevuld door de stagementor. De eerste evaluatie laat remediëring toe. In principe telt de score van de tweede evaluatie. De student vult een zelfreflectieblad (= pagina 1/2 van het evaluatieblad) in, met als doel nadenken over het eigen handelen tijdens de stage, hij/zij geeft dit document aan de stagebegeleider van de school tijdens het eerste bezoek af. In het buitenland is er één bezoek voorzien; het tweede evaluatieblad wordt door de stagementor ingevuld en op het einde van de stage naar de school gestuurd. De stagebegeleider berekent de score aan de hand van een voorafbepaald puntensysteem.
    • De student maakt een stageverslag dat opgesteld en binnengebracht wordt volgens de afspraken in het stagedossier. Het stageverslag dient in het bezit te zijn van de stagebegeleider uiterlijk op woensdag 15 juni 2011 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag vóór deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
    • Voor afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats, en regelingen betreffende de stage verwijzen we naar het bundel met richtlijnen en documenten voor de studenten, die ze ontvangen vooraleer op stage te vertrekken. Wanneer de student de afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats niet respecteert heeft de stagebegeleider van de school de bevoegdheid om te sanctioneren. Dit kan leiden tot het niet slagen voor het opleidingsonderdeel stage. Van de behaalde punten op stage worden via criteria op het stage-evaluatieblad nadien punten in mindering gebracht. De student wordt door de stagebegeleider van de school hiervan persoonlijk in kennis gesteld nadat het tweede en laatste evaluatieblad volledig is ingevuld en door de betrokken partijen is ondertekend.

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    De stage kan niet worden overgedaan in de tweede examenperiode (cf. Studiegids, Academiejaar 2010-2011, Departement Bedrijfsmanagement). In geval de afspraak in verband met het tijdig inleveren van het stageverslag in eerste zittijd niet is nageleefd, brengt de student het stageverslag binnen tijdens de tweede zittijd uiterlijk op donderdag 01 september 2011 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag voor deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.

    Bisjaar voor de stage: voor de studenten die niet geslaagd zijn voor de stage, en die hiervoor een bisjaar doen, blijven alle afspraken behouden zoals deze voorzien zijn voor de nieuwe derdejaarsstudenten.