ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Hotelmanagement - 3HM - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
3HM01Financieel management/93
3HM02Feasibility studies en budgettering/93
3HM03E-business/93
3HM06Bedrijfsbezoeken/103
3HM07Recht/103
30135Talen: Frans, Engels, Duits6
30136Management dossier9
3HM08Managementstage/11 & 1230
 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Financieel management/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM01
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het vak financieel management is een inleidende cursus op investeringsanalyses en financieringstechnieken. Tevens wordt er in zeer beperkte mate aandacht besteed aan een aantal beleggingsproducten.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
Beroepsspecifieke competenties
  • H321 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke financiële technieken en instrumenten.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een zeer eenvoudige investeringsanalyse uitvoeren.
  • De student leert de voordelen en nadelen kennen van hefboomwerkingen.
  • De student ontwikkelt een cijfermatige reflex.
  • De student leert genuanceerd denken over een aantal financiële thema's
  • De student beheerst de basisbeginselen van cashflow en leasing. 

      

 

 

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Bedrijfseconomie
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bedrijfseconomie
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • NPV, interne rendementsgraad en pay-back-periode
  • Leasing
  • Kapitaalkost
  • De hefboomwerking
  • De beurs

STUDIEMATERIAAL

Cursus 'Financieel beheer van hotelondernemingen'.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  29,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  65,81

Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen (werkcolleges)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen en  theorie - kennisvragen)
tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,27

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen en theorie - kennisvragen)

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Feasibility studies en budgettering/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM02
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de cursus haalbaarheidsstudies en budgettering wordt er aandacht besteed aan het opstellen van  haalbaarheidsstudies en kasbudgetten. Er wordt telkens uitgegaan van zeer eenvoudige situaties, die niet altijd overeenstemmen met de complexe realiteit.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
  • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
  • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
Beroepsspecifieke competenties
  • H321 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke financiële technieken en instrumenten.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een eenvoudige haalbaarheidsstudie opstellen.
  • De student kent de grote lijnen voor de opbouw van een haalbaarheidsstudie in de hotelsector.
  • De student kan een simpel kasbudget uitwerken.
  • De student ontwikkelt een cijfermatige reflex.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Bedrijfseconomie
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bedrijfseconomie
Andere begincompetenties
Basisprincipes van boekhouden
LEERINHOUDEN
  • Haalbaarheidsstudie
  • Budgetteringstechnieken

STUDIEMATERIAAL

Cursus: 'Haalbaarheidsstudies en budgettering'.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  29,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

61.6

 klokuren

  65,81

Verdere toelichting:
Hoorcolleges en oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theoretische kennisvragen)
tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,27

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten (oefeningen + theoretische kennisvragen)

 

 

3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - E-business/9
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
Code: 3HM03
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Holthof Christian


 

KORTE OMSCHRIJVING

De cursus E-Business is een inleiding op de werking van een aantal elektronische distributiekanalen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
  • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
    • H322 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke commerciële technieken en instrumenten.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kent een aantal vormen van e-business in de hotelsector.
    • De student heeft een elementair inzicht in de elektronische distributiekanalen van de hotelsector.
    • De student kent de verschillen tussen SEO en SEA
    • De student kan een eenvoudige e-balancedscorecard opstellen
    • De student kent een aantal basisprincipes van de e-marketing.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Geen


    Andere begincompetenties

    Elementaire kennis van marketing


    LEERINHOUDEN
    • De werking van GDS, CRS, GDN, enz.
    • Opbouw en beoordeling van websites
    • Herintermediatie in de reissector
    • Zoekmachinemarketing
    • Basisprincipes van e-procurement en e-marketing

    STUDIEMATERIAAL

    Cursus: 'E-business'.


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    28

     lesuren

      35,62

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    48.6

     klokuren

      61,83

    Verdere toelichting:
    Hoorcolleges en oefeningen.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Schriftelijk examen (4 theoretische kennisvragen op 20 punten (gesloten boek))


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,54

    Tweede examenperiode

    Schriftelijk examen (4 theoretische kennisvragen op 20 punten (gesloten boek))

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Bedrijfsbezoeken/10
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 3HM06
    Academiejaar: 2010-2011
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 10
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 29
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Holthof Christian
    Verstraete Ludo


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De studenten maken kennis met de diverse beleidsaspecten van de horecasector. Dit gebeurt aan de hand van gastcolleges en bedrijfsbezoeken.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
    • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
    • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • H213A Vanuit een visie een strategie kunnen uitstippelen.
    • H213B Het kunnen vertalen van strategische doelstellingen van de onderneming naar de departementale context en het team.
    Beroepsspecifieke competenties
    • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
    • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
    • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De studenten hebben inzicht in de organisatie en in managementsystemen van bedrijven en in de verschillen in bedrijfscultuur van uiteenlopende bedrijven. 
    • De student kan de theoretische kennis bij confrontatie met de realiteit evalueren.
    • De student kan zich aan de gangbare omgangsvormen en normen van de bedrijven aanpassen.
    • De student kan zich inleven in een reële bedrijfssituatie en zich toekomstgericht ontplooien.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    Alle opleidingsonderdelen van 1HM en 2HM.
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    De studenten hebben alle voorafgaande opleidingsonderdelen in het derde jaar gevolgd.
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN

    Bezoeken en uiteenzettingen 


    STUDIEMATERIAAL

    Seminarieverslagen door studenten via een beurtrol

    Persoonlijke notities


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    27

     lesuren

      29,35

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    63

     klokuren

      68,48

    Verdere toelichting:

    Hoorcolleges en bezoeken.

    Het bedrag voor bedrijfsbezoeken van € 200 wordt betaald ten laatste op vrijdag 29 oktober 2010 (verdere info via instructies). Bij niet betaling op vrijdag 29 oktober neemt de student geen deel aan het opleidingsonderdeel bedrijfsbezoeken en bijgevolg is er geen evaluatie voorzien voor het opleidingsonderdeel bedrijfsbezoeken. Voor persoonlijke financiële regelingen gelieve het secretariaat te contacteren. 

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Er worden 10 punten toegewezen voor het schriftelijk kennisexamen (gesloten boek), 6 punten zijn voorzien voor het verslag en 4 punten worden voorzien voor aanwezigheid. Afspraken in verband met seminaries, verslaggeving en aan- en afwezigheden worden schriftelijk in het begin van het academiejaar bekendgemaakt.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,17

    Tweede examenperiode

    Voor de tweede zittijd wordt er een schriftelijk kennisexamen (gesloten boek) op basis van de verslagen en de eigen notities van de seminaries voor het derde jaar voorzien. De punten in verband met de verslagen en de aanwezigheden worden overgedragen van de eerste zittijd naar de tweede zittijd.

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Recht/10
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 3HM07
    Academiejaar: 2010-2011
    Type: kernondersteunend
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 10
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 30
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Bogman Dominique


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Het opleidingsonderdeel beoogt studenten voor te bereiden op tewerkstelling in de Hotelsector, waarbij de juridische context een niet onbelangrijke rol speelt en dit door middel van het aanleren van theoretische kennis en praktijk gevallen.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
    • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
    • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
    • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
    Beroepsspecifieke competenties
    • H320 Het hanteren en opvolgen van de voor de sector specifieke wetgeving: CAO, vestigingswetten, functiekwalificaties, handelsrecht .

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student heeft notie van de verschillende juridische contexten en problematieken waarmee een hotelhouder (al dan niet onder de vorm van een vennootschap) kan geconfronteerd worden. Hij kan de situatie erkennen en gepast reageren.
    • De student kent de gevolgen van het afsluiten van de gekende benoemde contracten (zoals de koop, handelshuur of huur en aanneming). Hij weet wat de gevolgen zijn van niet naleving van zijn verplichting als contractspartij.
    • De student kan informatie vinden over de belangrijkste horecawetgeving en deze verstaan.
    •  De student is in staat de verantwoordelijkheid van de hotelhouder te begrijpen in de meer voorkomende situatie, zoals tewerkstelling van personeel, in zijn relaties met klanten en andere derden en is in staat de meeste courante toepassingen in te schatten.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    bij voorkeur recht/6

    Andere begincompetenties
    nederlands
    LEERINHOUDEN
    • Wat is een gerechtelijke procedure; Hoe wordt ze gestart? Kunnen we een probleemsituatie anders oplossen?
    • Het verbintenissenrecht en benoemde contracten:
      • De koopovereenkomst; de huur en handelshuur; de aanneming en andere contracten (lastgeving, de dading, de lening, de borgtocht);
      • Het hotelcontract
      • De contractuele aansprakelijkheid
    • De burgerlijke aansprakelijkheid van de hotelhouder.
    • Hotelwetgeving.
      • De vestiging van de hotelhouder
      • Het decreet voor logiesverstrekkende bedrijven
      • De milieuvergunning.
    • De fiscale situatie van een zelfstandige hotelhouder en de vennootschap

    STUDIEMATERIAAL

    Syllabus uitgegeven door de lector met Capita Selecta (Universitas)

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    21

     lesuren

      22,58

    practicum en oefeningen:

    7

     lesuren

      07,53

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    63

     klokuren

      67,74

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges met vraag en leergesprekken
    • Groepswerk: de analyse van rechtspraak inzake aansprakelijkheid.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,15

    Tweede examenperiode
    Schriftelijk: Schriftelijk (op 20 punten - elke vraag 5 punten): een inzichtsvraag; termen; een kennisvraag en een praktische toepassing

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Talen: Frans, Engels, Duits
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 30135
    Academiejaar: 2010-2011
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
    Aantal studiepunten: 6
    Wegingscoëfficient: 6
    Totaal aantal contacturen: 69
    Totaal studietijd: 156
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Colson Carine
    Desmet Philippe
    Lippens An


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Tijdens de lessen oefenen we de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
    • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
    • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
    • H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
    • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
    • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
    • H106D In contacten met stakeholders efficiënt kunnen vergaderen, onderhandelen, bemiddelen, overtuigen ...
    • H106E Het communiceren in meerdere talen met de verschillende stakeholders.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • H212A Het zich integreren in uiteenlopende internationale omgevingen.
    • H212B Het hebben van inzicht in interculturele samenlevingsaspecten binnen een Europese en internationale context.
    Beroepsspecifieke competenties
    • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Specifieke doelstellingen voor de drie talen:

    • De student kan effectief communiceren met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
    • De student beheerst de regels van de basisgrammatica en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
    • De student kan relevante woordenschat gebruiken in de juiste (hotel)context.
    • De student kan teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden weergeven.
    • De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands.
    • De student kan brieven en e-mails schrijven (o.a. sollicitatiebrief en C.V.)
    • De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden weergeven.
    • De student kan de uitspraakregels toepassen. 
    • De student kan informatie geven over de stageplaats en de inhoud van de functie.
    • De student kan onderhandelen met klanten, medewerkers, etc.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    De student moet de credits voor de talen in het 1e en 2de jaar HM behaald hebben.


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.


    Andere begincompetenties
  • De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica.
  • De student beschikt over een woordenschat op het niveau 'gevorderd', zowel wat algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca) woordenschat betreft.
  • De student kan zinnen ontleden.
  • De student beschikt over de ict-basisvaardigheden (word-documenten lezen en schrijven, powerpoint-presentatie maken).
  • De student kan teksten analyseren.
  • De student kan een vertalend/verklarend woordenboek gebruiken

  • LEERINHOUDEN

    De volgende onderwerpen komen in één of meerdere talen ter sprake: solliciteren, onderhandelen, personeelsbeleid, jobadvertenties interpreteren, klantentevredenheid, ...

    Voor meer gedetailleerde informatie, zie de inhoudstabel van de cursus van elke taal afzonderlijk.

     


    STUDIEMATERIAAL


    Frans:

    • Handboek ‘Comme convenu!’: cours  de communication française, Isabelle Werbrouck, Acco Leuven  
    • Extra lesmateriaal (bijkomende teksten ed.) zal tijdens de les verdeeld worden    
    • Grammaire 2000 

    Cursus "Engels" (P. Desmet) (Universitas)


    Cursus module 9&10 Duits (A.Lippens) (Universitas)


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    42

     lesuren

      26,92

    practicum en oefeningen:

    21

     lesuren

      13,46

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    87

     klokuren

      55,77

    Verdere toelichting:

    De lessen worden gespreid over module 9 en 10 en de examens vinden plaats in de examenweek (-weken) van module 10. 


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Frans: 
    • Schriftelijk examen op 10 punten
    • Mondeling examen op 6 punten: vragen over onderwerpen van geziene teksten, over actualiteit, over stageplaats, …
    • Permanente evaluatie op 4 punten: mondelinge en schriftelijke opdrachten, testen gespreid over module 9 en 10

    Engels:
    • schriftelijk examen: op 10 punten
    • mondeling examen: op 10 punten: sollicitatiegesprek i.v.m. de stageplaats

    Duits:
    • schriftelijk examen van 2u op10 punten: woordenschat en vertaaloefeningen, schrijfopdrachten, vragen over onderwerpen van geziene teksten 
    • mondeling examen op 6 punten: sollicitatiegesprek i.v.m.de stageplaats
    • permanente evaluatie op 4 punten: mondelinge oefeningen 
    De totaalscore voor 'Talen' is het gemiddelde van de drie bovenstaande onderdelen.

    tijd voor examinering
    uren
    6

    %
     
     03,85

    Tweede examenperiode

    Frans:  Schriftelijk examen op 10 punten, mondeling examen op 10 punten : inhoud idem als in eerste zittijd

    Engels: idem als in eerste zittijd

    Duits: schriftelijk: 10 punten / mondeling: 10 punten

    Voor de tweede zittijd moet alleen dat onderdeel (taal) hernomen worden waarvoor er een tekort is.

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Management dossier
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 30136
    Academiejaar: 2010-2011
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
    Aantal studiepunten: 9
    Wegingscoëfficient: 9
    Totaal aantal contacturen: 55
    Totaal studietijd: 234
    Deeltijds programma: deel 1
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: niet mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Bruggeman Geert
    Decleir Inge
    Desmet Philippe
    Swartelé Barbara
    Verstraete Ludo


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Met het samenstellen van dit management dossier bewijst de student zijn verworven inzichten vanuit de verschillende vaktechnische invalshoeken van het horecagebeuren te kunnen integreren en toepassen in  een specifiek project.

    Het groepgebeuren betekent voor het management dossier een extra uitdaging. Er dient overlegd en samenwerkt te worden waarbij ookde verschillende inhoudelijke aspecten van het ondermenen op elkaar afgzestemd dienen te worden. 

    Maast de inhoudelijke uitwerking betekent ook het procesdeel, dit wil zeggen het onderling overleg en het nemen van gezamelijke beslissingen, een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel.  


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • H101A Het vermogen om een situatie in te schatten, op te splitsen in al zijn deelaspecten en te analyseren om de logische structuur, de onderlinge relaties en beïnvloeding te ontrafelen en te begrijpen.
    • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
    • H101C Het vermogen om afstand te nemen van de operationele hier en nu situatie om toekomstgericht alternatieven en opportuniteiten te zien en tot nieuwe conceptuele inzichten te komen.
    • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
    • H102B Het aanwenden van relaties en netwerken in functie van het verzamelen en delen van informatie.
    • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
    • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
    • H103B Het reflecteren rond besluitvorming en gehanteerde aanpak, werkmethoden en processen.
    • H103C Het met de nodige kritische zin bekijken van (tussen)resultaten en daar waar nodig verbeteringen en alternatieven aan brengen.
    • H104A Pro-actief handelen, het afstand nemen van bestaande ideeën en opvattingen, het zelf nemen van initiatieven.
    • H104B Het identificeren van problemen en opportuniteiten, alternatieven overwegen en het genereren van geschikte oplossingen.
    • H104C Het efficiënt opmaken van een actieplan met duidelijke doelen, prioriteiten, timing, middelen, mensen, methodieken ...
    • H104D Het beheersen en hanteren van technieken in het kader van projectwerking (quality tools, out-of-the-box denken, creatieve denktechnieken ...)
    • H104E Het controleren van voortgang en resultaten, het coördineren van het werkproces of een project en bijsturen waar nodig om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen.
    • H105A Het motiveren en sturen van mensen om efficiënt samen aan iets te werken en dat tot een goed eindresultaat te brengen.
    • H105B Het naar voor brengen van standpunten of beslissing en deze verdedigen/beargumenteren.
    • H105C Het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid m.b.t. de werking en de permanente verbetering van de organisatie.
    • H105D Het vermogen om aan individuen en/of de groepen ondersteuning te bieden alsook een luisterend oor, in functie van vooruitgang, efficiëntie en productiviteit.
    • H105E Het hanteren van een effeciënte conflictbehandeling.
    • H105F Het delegeren van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden met aandacht voor de competenties van de personen.
    • H106A Het efficiënt en effectief, gestructureerd en onderbouwd, mondeling en/of schriftelijk overbrengen van gegevens, ideeën of meningen aan een bepaald doelpubliek in een correcte taal.
    • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
    • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
    • H106D In contacten met stakeholders efficiënt kunnen vergaderen, onderhandelen, bemiddelen, overtuigen ...
    • H107A Het definiëren, opzetten, uitvoeren, analyseren en interpreteren van onderzoek gebruik makend van gepaste methoden en technieken.
    • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
    • H108B Het verbreden en verdiepen van de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
    • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
    • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
    • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
    • H110A Het oog hebben voor, flexibel reageren en/of anticiperen op verandering.
    • H110B Het kunnen omgaan met stress.
    • H110C Het opnemen van verantwoording betreffende eigen handelen.
    • H110D Het voor zichzelf stellen van uitdagende doelstellingen en actief gericht zijn op het behalen van steeds betere resultaten. De gedrevenheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
    • H110E Het vermogen om in uiteenlopende omstandigheden beslissingen te nemen.
    • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
    • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
    • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • H211A Het vertonen van een uitgesproken klantgerichtheid en het hanteren van een passend stakeholdermanagement.
    • H211B Het hanteren van de regels van duurzaam ondernemen.
    • H211C Het hebben van aandacht voor en het gepast reageren op veranderingen in de maatschappij.
    • H213A Vanuit een visie een strategie kunnen uitstippelen.
    • H213B Het kunnen vertalen van strategische doelstellingen van de onderneming naar de departementale context en het team.
    • H213C Het in staat zijn de onderneming aan te sturen op domeinen zoals financiën, HRM, juridisch, marketing, kwaliteitszorg ...
    Beroepsspecifieke competenties
    • H314 Het kunnen implemeteren van sectorspecifieke organisatievormen en kwaliteitssystemen.
    • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
    • H317 Het analyseren en interpreteren van bestaande F&B-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
    • H318 Het analyseren en interpreteren van bestaande rooms division-operaties en het toepassen van verbeteringen met het oog op een optimaal bedrijfsresultaat, rekeninghoudend met recente inzichten en nieuwe technologieën in de hospitality industry.
    • H319 Het herkennen en bijhouden van de evoluties in de hospitalitysector en deze kunnen implementeren.
    • H320 Het hanteren en opvolgen van de voor de sector specifieke wetgeving: CAO, vestigingswetten, functiekwalificaties, handelsrecht .
    • H321 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke financiële technieken en instrumenten.
    • H322 Het kunnen gebruiken van voor de sector specifieke commerciële technieken en instrumenten.
    • H323 Het op de hoogte zijn, gebruiken en opvolgen van sectorgebonden HRM geplogenheden.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • op basis van de verworven competenties een realistisch managementdossier kunnen samenstellen dat relevant is voor de gastvrijheidssector
    • de student kan in team een realistisch dossier opstellen
    • het team kan de verschillende facetten op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitwerken en op elkaar afstemmen
    • het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie), rekeninghoudend met de principes van 'projectmanagement', te komen tot het vooropgestelde eindproduct
    • het team kan het project op een professionele manier (met behulp van Power-point) presenteren en toelichten, waarbij elk teamlid blijk geeft van grondige kennis van het dossier
    • de student is bereid tot samenwerken, rekeninghoudend met de beperkingen en kwaliteiten van anderen en van zichzelf ; hij kan opkomen voor zijn eigen mening en respecteert die van de andere groepsleden 
    • de student neemt verantwoordelijkheid voor toegekende taken en houdt zich aan gemaakte afspraken
    • hij heeft een positieve inbreng in het team en kan omgaan met kritiek en feedback

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geslaagd zijn in het 2de jaar hotelmanagement
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    de voorafgaande opleidingsonderdelen van 3de jaar hotelmanagement
    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
    • De studenten stellen in teamverband een managementdossier samen m.b.t. een vooraf vastgelegd onderwerp.  Dit dossier bevat minstens het aantal opgegeven facetten (zie lijst met onderwerpen). Deze facetten worden op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitgewerkt en vormen een sluitend en coherent geheel.
    • Voor de begeleiding van de groepsprocessen wordt er aan elke groep een procesbegeleider (lector) toegewezen.
    • Het dossier wordt afgegeven op het einde van de 10de module. Een presentatie voor een jury is voorzien op het einde van de eerste zittijd.

    STUDIEMATERIAAL

    Studiewijzer managementproject 3° jaar hotelmanagement: deze omvat alle afspraken betreffende inhoud, werkwijze, vormvereisten, timing, begeleiding en evaluatie.

    De cursussen en handboeken gebruikt in de opleiding hotelmanagement.

    Persoonlijke initiatieven om, in functie van het project, bijkomende informatie te verzamelen en deskundigen te consulteren.


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      00,13

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    50

     lesuren

      01,61

    studietijd buiten contacturen:

    304.4

     klokuren

      98,23

    Verdere toelichting:

    Werkvormen:

    Andere vormen van groepsleren : 15 uren

    • projectmatig werken
    • teamwerk en groepsleren
    • coaching- en evaluatiegesprekken

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • de evaluatie gebeurt in 3 rubrieken:
      1. productevaluatie: 50/12O (beoordeling van het werk op inhoud door een deskundige jury: deels een groepsscore, deels een individuele beoordeling)
      2. presentatie en verdediging: 20/120 (jury)
      3. procesevaluatie: 50/120 (beoordeling van de werking van het team 20/50, individuele evaluatie 30/50)
    • Bij een tekort op rubriek 3 (procesevaluatie) wordt rubriek 1 en 2 niet geëvalueerd!
    • De student dient te slagen op beide onderdelen: product (rubriek 1 en 2 ) en proces (rubriek 3) 
    • De score op 120 wordt herleid naar 20 punten op het eindrapport.
    • Indien het ingeleverde dossier niet voldoet aan een aantal minimumvoorwaarden betreffende taal, spelling, stijl en vorm wordt het niet aanvaard voor de betreffende zittijd.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,03

    Tweede examenperiode

    Een eventuele 2° zittijd is mogelijk voor rubriek 1 en 2. Hierbij zullen specifieke richtlijnen gegeven worden rekeninghoudend met de feedback van de jury.

    Voor rubriek 3 (procesdeel) is er geen mogelijkheid tot 2° zittijd, tenzij de examencommissie hier anders over beslist. (dus een tekort op het procesdeel betekent een bisjaar!)

     

     

    3 Hotelmanagement - 3HM - Onderdelen - Managementstage/11 & 12
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: HM:Hotelmanagement
    Code: 3HM08
    Academiejaar: 2010-2011
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Module 11-12
    Aantal studiepunten: 30
    Wegingscoëfficient: 30
    Totaal aantal contacturen: 916
    Totaal studietijd: 780
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: niet mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Decleir Inge
    Desmet Philippe
    Holthof Christian
    Lanckriet Carlos
    Lippens An
    Swartelé Barbara
    Van Nijlen Bart


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De stage is een samenwerking tussen de Opleiding Hotelmanagement en het bedrijf om de student(e) op zijn/haar professionele toekomst voor te bereiden, door hem/haar van de schoolse omgeving te verplaatsen naar de bedrijfswereld.

    Op deze wijze verwerven de studenten inzicht in de organisatie en in managementsystemen eigen aan het bedrijf. Dankzij deze stage ontwikkelt de student(e) de nodige maturiteit om zijn/haar professionele loopbaan aan te vangen. De school en de stagegever hebben hier een aanzienlijke verantwoordelijkheid voor de vorming en de opleiding van de student(e).
     
    Er wordt een stage van 18 weken in de gastvrijheidindustrie, of in een aanverwante organisatie of bedrijf, georganiseerd. De stages kunnen plaatsvinden in het gebied van de Benelux, Aachen, Berlijn, Dublin, Londen en Parijs. De stage begint op maandag 07 februari 2011 en eindigt op zondag 12 juni 2011.
     
    De regeling voor studenten die deelnemen aan een IP (internationaal project) is als volgt (bron: stageovereenkomst):
    IP1: de stageperiode duurt van maandag 31 januari 2011 tot en met vrijdag 18 maart 2011, en van maandag 04 april 2011 tot en met zondag 19 juni 2011. Er is geen stage voor de periode vanaf zaterdag 19 maart 2011 tot en met zondag 03 april 2011. 

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • H101B Het vermogen om uit de veelheid van feiten en gegevens, ook ogenschijnlijk niet gerelateerde, tot een globaal inzicht te komen en een duidelijke samenhang te destilleren.
    • H102A Het op een efficiënte en gestructureerde manier op zoek gaan naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie functioneel gebruik makend van ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer en informatieve databanken alsook klassieke informatiekanalen.
    • H102C Het gebruiken van geschikte tools: al dan niet elektronische informatie-, communicatie- en organisatietechnieken.
    • H103A Het vermogen om zijn eigen mogelijkheden, grenzen, beperkingen en tekortkomingen te kunnen inschatten en bijsturen.
    • H106B Het vlot hanteren en functioneel gebruiken van de verschillende (multi)-media en ICT toepassingen.
    • H106C Het beheersen van zowel verbale als non-verbale communicatie.
    • H108A Het aansturen van het eigen leerproces en gericht zijn op zelfontwikkeling.
    • H109A Het constructief kunnen omgaan met spanningen en conflicten.
    • H109B Persoonlijke belangen ondergeschikt stellen aan groepsbelangen.
    • H109C Het vermogen om als volwaardig groepslid efficiënt en effectief samen te werken.
    • H110B Het kunnen omgaan met stress.
    • H110F Het vermogen liever uit zichzelf te beginnen dan passief af te wachten.
    • H110G Het hanteren van een correct tijdsmanagement.
    • H110I Het ontwikkelen van een beroepshouding met aandacht voor houding en voorkomen, normatief-culturele aspecten, respect voor anderen, beroepsethiek en -deontologie.
    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • H315 Het vlot hanteren en functioneel kunnen toepassen van hotel- en horecaspecifieke software.
      • H316 Het vertrouwd zijn met en het kunnen toepassen van de specifieke hospitality terminologie en dit in meerdere vreemde talen.
      • H324 Het managen van gastvrijheidsoperaties.
      • H325 Het bezitten van een gastvrije en dienstverlenende instelling.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan de verworven kennis en vaardigheden toepassen en aanvullen in een werksituatie.
      • De student heeft de door het bedrijf verwachte werknemersattitude.
      • De student kan opgelegde taken naar behoren vervullen.
      • De student kan schriftelijk, verbaal en non-verbaal op professionele wijze communiceren in het bedrijf.
      • De student kan zich aan een bedrijfscultuur en daarbijhorende leefwereld aanpassen.

      Het al dan niet bereiken van deze doelstellingen wordt getoetst aan de hand van het evaluatieformulier.


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement.
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      Geslaagd in het eerste en in tweede jaar hotelmanagement en alle voorafgaande opleidingsonderdelen gevolgd hebben in het derde jaar.
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
      De student wordt in een of meerdere afdelingen operationeel ingezet. Hij/zij past vaardigheden in een werksituatie toe. Met behulp van de theoretische kennis kan de student suggesties of een mogelijke oplossing voor een probleem aandragen. Hij/zij solliciteert voor de stageplaats in kwestie.

      STUDIEMATERIAAL
      Stagedossier aan de student overhandigd tijdens een stageseminarie in het begin van het academiejaar in het tweede jaar. Juist vooraleer de stage aanvangt ontvangen de studenten richtlijnen. 

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      4

       lesuren

        00,44

      practicum en oefeningen:

      910

       lesuren

        99,34

      vormen van groepsleren:

      2

       lesuren

        00,22

      studietijd buiten contacturen:

      0

       klokuren

        00,00

      Verdere toelichting:
      In het begin van het tweede jaar is er een stageseminarie. Oud-studenten worden uitgenodigd. Voorafgaand aan de stage solliciteert de student. Indien positief, volgt de inschakeling als stagiair(e) in het bedrijf. Er is een oriëntatie-, uitvoerings- en een begeleidingsfase tijdens de stage.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Er zijn 20 punten voor de stage voorzien. Er zijn twee bezoeken door de stagebegeleider van de school, midden en op het einde van de stage. De stage wordt geëvalueerd in aanwezigheid van de student, de stagementor, en de stagebegeleider op basis van het evaluatieblad ingevuld door de stagementor. De eerste evaluatie laat remediëring toe. In principe telt de score van de tweede evaluatie. De student vult een zelfreflectieblad (= pagina 1/2 van het evaluatieblad) in, met als doel nadenken over het eigen handelen tijdens de stage, hij/zij geeft dit document aan de stagebegeleider van de school tijdens het eerste bezoek af. In het buitenland is er één bezoek voorzien; het tweede evaluatieblad wordt door de stagementor ingevuld en op het einde van de stage naar de school gestuurd. De stagebegeleider berekent de score aan de hand van een voorafbepaald puntensysteem.
      • De student maakt een stageverslag dat opgesteld en binnengebracht wordt volgens de afspraken in het stagedossier. Het stageverslag dient in het bezit te zijn van de stagebegeleider uiterlijk op woensdag 15 juni 2011 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag vóór deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.
      • Voor afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats, en regelingen betreffende de stage verwijzen we naar het bundel met richtlijnen en documenten voor de studenten, die ze ontvangen vooraleer op stage te vertrekken. Wanneer de student de afspraken i.v.m. afwezigheden op de stageplaats niet respecteert heeft de stagebegeleider van de school de bevoegdheid om te sanctioneren. Dit kan leiden tot het niet slagen voor het opleidingsonderdeel stage. Van de behaalde punten op stage worden via criteria op het stage-evaluatieblad nadien punten in mindering gebracht. De student wordt door de stagebegeleider van de school hiervan persoonlijk in kennis gesteld nadat het tweede en laatste evaluatieblad volledig is ingevuld en door de betrokken partijen is ondertekend.

      tijd voor examinering
      uren
      0

      %
       
       00,00

      Tweede examenperiode

      De stage kan niet worden overgedaan in de tweede examenperiode (cf. Studiegids, Academiejaar 2010-2011, Departement Bedrijfsmanagement). In geval de afspraak in verband met het tijdig inleveren van het stageverslag in eerste zittijd niet is nageleefd, brengt de student het stageverslag binnen tijdens de tweede zittijd uiterlijk op donderdag 01 september 2011 vóór 12 u. Het niet indienen van het stageverslag voor deze datum is reden om niet te slagen voor het opleidingsonderdeel stage.

      Bisjaar voor de stage: voor de studenten die niet geslaagd zijn voor de stage, en die hiervoor een bisjaar doen, blijven alle afspraken behouden zoals deze voorzien zijn voor de nieuwe derdejaarsstudenten.