ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MA - Onderdelen - Marketing en sales/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 00073
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 37
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Stroobandt Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

This course will be an introduction into the fascinating world of marketeers. With examples and completely up-to-date with the latest marketing techniques. We take a look at the major decisions that marketing managers face in their efforts to balance an organisation's objectives and resources against needs and opportunities in the global marketplace.

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
  • OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Define marketing and discuss its core concepts
  • Describe the principles of socially responsible marketing
  • Describe the marketing management process
  • Describe the environmental forces that affect the company's ability to serve its customers
  • Construct a simple model of buying behaviour
  • List and define the steps in the business buying decision process
  • Describe the four steps in the marketing research process
  • Define market segmentation and targeting
  • Define differentiation and market positioning
  • Define customer value and discuss its importance in creating and measuring customer satisfaction and company profitability
  • Define the term product
  • Describe the stages of the product life cycle
  • Compare and evaluate the general approaches to price setting
  • Explain how priceing decisions are influenced by the product mix
  • Name and define the four tools of the promotion mixExplain why companies use markeitng channels and discuss the functions these channels perform

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

No


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

No


Andere begincompetenties
Knowledge of English
LEERINHOUDEN
  • Marketing and the marketing process
  • The marketing setting
  • Core strategy
  • Product
  • Price
  • Promotion
  • Place

STUDIEMATERIAAL

P. Kotler ea, Principles of Marketing, Fifth European Edition, Prentice Hall

Slides on BB

We'll also use the electronic learning environment that will be delivered with the book (MyMarketingLab)


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  22,58

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  05,65

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

87

 klokuren

  70,16

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Written exam 15/20 : open/multiple choice questions
  • Supplementary assignment 5/20: Students will have to make in-class presentations based on cases in the book.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,61

Tweede examenperiode
  • Written exam 20/20 : open questions + multiple choice questions