ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MA - Onderdelen - Frans : algemene communicatie/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MABQ
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Bernad Leila


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze cursus gaat de aandacht naar algemene en meer beroepsgerichte communicatie. Er wordt gewerkt met teksten en audiovisueel materiaal die verband houden met de bedrijfswereld.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF317 Onthaal van klanten: Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
  • OF337 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
  • OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan:

§  Teksten over een breed scala van onderwerpen binnen het eigen vakgebied begrijpen en ze navertellen

§  Personeelsadvertenties begrijpen en opstellen

§  Een eenvoudige sollicitatiebrief  of aanvraag tot stageplaats schrijven

§  Een curriculum vitae opstellen

§  Een sollicitatiegesprek voeren

§  Praten over zijn opleiding, stage, vakantiejob, competenties, eigenschappen

§  Op gepaste wijze communiceren met leidinggevenden, collega’s en ondergeschikten

§  Personen en zaken vergelijken

§  Een standpunt verwoorden en de voor- en nadelen van verschillende opties uiteenzetten

§  Een duidelijke, voorbereide presentatie geven over verschillende onderwerpen binnen het vakgebied (bijvoorbeeld over een bedrijf: historiek, werking, omzet enz.) en daarna een reeks vragen beantwoorden met een mate van vloeiendheid en spontaniteit die noch hem of haar, noch het publiek inspanning kost.

§  Gestructureerde, begrijpelijke, doorlopende teksten schrijven over een breed scala van onderwerpen die betrekking hebben op het vakgebied.

§  Zakelijke brieven schrijven gebruik makend van de standaardformules en zelfstandig de nodige hulpmiddelen gebruiken om dit  zonder taalfouten en in het juiste taalregister te doen.

§  Een verkoopgesprek voeren en onderhandelen

§  Vragen naar prijzen, leveringstermijnen, kortingen, betalingsvoorwaarden enz.

§  Informatie kunnen verstrekken betreffende , leveringstermijnen, kortingen, betalingsvoorwaarden enz.

§  Een eenvoudige brochure opstellen om een produkt voor te stellen

§  Een produkt gedetailleerd voorstellen (beschrijven, doelpubliek bepalen, technische eigenschappen, prijs enz.) zowel moneling als schriftelijk

§  Een goed gestructureerde presentatie volgen binnen het eigen vakgebied.

§  Tijdens een heldere en goed gestructureerde lezing binnen het vakgebied aantekeningen maken die precies genoeg zijn voor eigen gebruik op een later tijdstip.

§  De hoofdpunten van de meeste nieuwsuitzendingen, actualiteitenprogramma’s en documentaires op de televisie begrijpen .

§  De meeste films in standaardtaal begrijpen.

§  De  grammatica betrekkelijk goed beheersen in gesproken en geschreven taal.

§  Een breed gamma aan bedrijfsgerichte woordenschat begrijpen en actief gebruiken.

§  Een correcte uitspraak hanteren

Vlot mondeling en schriftelijk vertalen.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Frans Modules 1-2-3-4
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • Algemene en economische woordenschat
  • Toegepaste grammatica: de uitdrukking van tijd, plaats, hoeveelheid, intensiteit, vergelijking; het gebruik van voorzetsels
  • Mondelinge communicatie: een korte presentatie geven, zijn persoonlijke mening uitdrukken, praten over zijn verwachtingen op professioneel gebied
  • Schriftelijke communicatie: brieven en teksten schrijven

  • STUDIEMATERIAAL
      • Objectif Express 2, Dubois/Tauzin, Hachette, 2009, ISBN 978 2 01 155509 0

      • Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie

      • Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen

      • Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen

      • Aanvullend lesmateriaal wordt op Blackboard geplaatst of in de klas uitgedeeld.


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    22

     lesuren

      24,28

    practicum en oefeningen:

    6

     lesuren

      06,62

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    59.6

     klokuren

      65,78

    Verdere toelichting:
    Werkcolleges en oefeningen: grammaticale en woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal
    Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Mondeling examen  (60%) over de geziene leerstof en gesprek over over studentenjob en verwachtingen op professioneel gebied.
    • Permanente evaluatie (40%): Mondelinge presentatie van een onderneming (20%), schrijven van een tekst (20%). Zie Blackboard voor afspraken en richtlijnen. Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient tijdig (zie examenreglement) gewettigd te worden met een officieel attest. Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de 5 werkdagen via e-mail een aanvraag gedaan worden bij de betrokken lector.

     


    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     03,31

    Tweede examenperiode
    • Mondeling examen (50%): individuele presentatie van een bedrijf (zie permanente evaluatie eerste examenperiode), gesprek over studentenjob en verwachtingen op professioneel gebied
    • Schriftelijk examen van 2 uur (50%): open vragen en  invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument