ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MA - Onderdelen - Toepassingen ICT/6
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MABX
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 6
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vanstraelen Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
In ICT module 6 leert de student informatie structureren in een databasesysteem. Weer wordt de nadruk op optimalisatie en efficiëntie gelegd. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden en enkele eenvoudige oefeningen, worden concrete cases uitgewerkt waarbij bv. na het intikken van informatie (postcodes, productnummers, klantennummers …) facturen, mailings e.a. gegenereerd worden. Efficiënt zoeken van informatie is ook een belangrijk onderdeel. De student wordt aangezet om na te denken over de relevantie van gegevens en de wijze waarop deze gegevens gestockeerd moeten worden. Kortom, het logisch indelen van een database in tabellen en velden en deze informatie gericht kunnen opvragen en weergeven.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
  • OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student concretiseert de aangeleerde technieken in oefeningen en lost deze op zelfstandige basis op.
  • De student bekijkt met de  nodige kritisch zin zijn oplossingen en vergelijkt deze op juistheid met de gegeven oplossing. Hij is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
  • De student zoekt efficiënt gegevens op en geeft het resultaat van de zoekactie weer in verzorgde rapporten en formulieren.
  • De student bezit de vaardigheid om dermate vlot te kunnen werken met Access dat binnen een beperkt tijdsbestek problemen tot een goed einde kunnen worden gebracht.
  • De student structureert op een efficiënte wijze gegevens in een tabel en vindt vervolgens de gewenste data zonder problemen terug.
  • De student heeft inzicht in de structuur van tabellen waardoor hij op een intelligente en efficiënte manier gegevens over verschillende tabellen kan verdelen en optimaliseren d.m.v. relaties.
  • De student presenteert data in een overzichtelijke draaitabel en interpreteert de aldus bekomen statistische resultaten.
  • De student concretiseert de verworven kennis van de Office pakketten door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende pakketten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Toepassingen ICT/2 1ste jaar

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  •  

Andere begincompetenties

Studenten moeten via Windows Verkenner elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files; het maken/ herbenoemen/wissen/... van mappen; het ordenen van files in een netwerkomgeving.

LEERINHOUDEN
  • Aanmaken van een databankbestand, aanmaken/bijwerken van tabellen.
  • Invoeren/wijzigen/wissen/filteren/ordenen van gegevens.
  • Aanmaken/wijzigen van queries: ordenen, zoeken (gebruik van parameters, En,  Of, Zoals, In en Tussen …), het maken van berekeningen, actiequeries …
  • Aanmaken/wijzigen van invoerformulieren en rapporten.
  • Relaties leggen tussen verschillende tabellen in een database.
  • Draaitabellen maken en interpreteren.
  • Gegevens uitwisselen binnen MS Office.

STUDIEMATERIAAL
  • Studiewijzer samengesteld door lector.
  • Syllabus uitgegeven door lector.
  • De oplossingen van de oefeningen en zelfevaluatietesten.
  • Door de student gemaakte nota's en oefeningen.
  • Handboek: MS ACCESS 2007 -  Eric Cuypers en Eddy Van den Broeck - Uitgeverij De Boeck -
    ISBN 978 90 455 2406 1

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  15,05

practicum en oefeningen:

14

 lesuren

  15,05

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

64

 klokuren

  68,82

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door oefeningen. Actieve participatie van de deelnemers wordt verwacht.
  • Zelfstandig verwerken van oefeningen.  
  • In groep uitwerken aan een opdracht.
  • De student krijgt een studiewijzer (SW) ter beschikking als steun in het leerproces, met aanvullende informatie over het opleidingsonderdeel zoals de werkvormen, de opdrachten en de leerinhouden.

Feedback en remediëring: Aan de hand van vragen wordt de leerstof van de vorige lessen overlopen. Eventuele lacunes worden aan de hand van extra oefeningen uitgelegd. Tijdens de oefensessies kunnen de studenten steeds vragen stellen over de leerstof en de oefeningen.

Bij de start van de module wordt een opdracht gegeven die in groepen van maximum 4 personen gemaakt wordt. Dit groepswerk wordt tijdens de laatste les mondeling toegelicht. Het digitale resultaat wordt aan de lector bezorgd (zie opdracht) alsook bewaard in Mijn E-Portfolio


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Digitaal en/of schriftelijk open boek examen van 75 minuten op 15 punten. De vragen beoogen geen reproductie van de gedoceerde leerstof maar peilen naar inzichten en de competentie de gezien leerstof praktisch toe te passen in een nieuwe situatie. Indien alle oefeningen en opdrachten, zoals aangegeven in de studiewijzer, volbracht zijn, ben je in staat de examenopdracht tot een goed eind te brengen.
  • Opdracht die meetelt voor 5 punten in de eindbeoordeling. Puntenverdeling wordt meegedeeld bij het geven van de opdracht.
  • Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen. Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,08

Tweede examenperiode
Digitaal en/of schriftelijk examen van 75 minuten op 20 punten cfr. eerste zittijd.