ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MA - Onderdelen - Frans : bedrijfscommunicatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MABZ
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 42
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Bernad Leila


 

KORTE OMSCHRIJVING
In dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk op mondelinge taalvaardigheid. De student leert een product voorstellen en deelnemen aan een verkoopsgesprek, een sollicitatiegesprek en aan (complexe)telefoongesprekken. Hij leert ook hoe hij een goede sollicatitiebrief en CV opstelt.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF101 Denk- en redeneervaardigheid: op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
  • OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
  • OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF313 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF317 Onthaal van klanten: Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
  • OF337 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
  • OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
  • OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
  • OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan

§  Teksten over een breed scala van onderwerpen binnen het medische  vakgebied begrijpen en ze navertellen

§  Op gepaste wijze communiceren met dokters, patiënten en collega’s

§  Personen en zaken vergelijken

§  Een standpunt verwoorden en de voor- en nadelen van verschillende opties uiteenzetten

§  Een duidelijke, voorbereide presentatie geven over verschillende onderwerpen binnen het vakgebied (bijvoorbeeld over de sociale zekerheid, een ziekte, een ziekenhuis  en daarna een reeks vragen beantwoorden met een mate van vloeiendheid en spontaniteit die noch hem of haar, noch het publiek inspanning kost.

§  Gestructureerde, begrijpelijke, doorlopende teksten schrijven over een breed scala van onderwerpen die betrekking hebben op het vakgebied.

§  Zakelijke brieven schrijven gebruik makend van de standaardformules en zelfstandig de nodige hulpmiddelen gebruiken om dit  zonder taalfouten en in het juiste taalregister te doen.

§  Een goed gestructureerde presentatie volgen binnen het eigen vakgebied.

§  De hoofdpunten van de meeste documentaires en informatieve programma’s  binnen het vakgebied op de televisie begrijpen .

§  De  grammatica betrekkelijk goed beheersen in gesproken en geschreven taal.

§  Een breed gamma aan medische woordenschat begrijpen en actief gebruiken.

§  Een correcte uitspraak hanteren

§  Vlot mondeling en schriftelijk vertalen.

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Frans: Modules 1-2-3-4

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Frans: modules 5-6
     

Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Algemene en economische woordenschat
  • Toegepaste grammatica: l'interrogation directe, le discours indirect, nuancer l'expression d'une action
  • Mondelinge communicatie: simulering van verkoopsgesprek, sollicatiegesprek en telefoongesprek
  • Schriftelijke communicatie: schrijven van offerte-aanvraag of offerte en sollicitatiebrief

STUDIEMATERIAAL
    • Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en aanvullend lesmateriaal voor tijdens de contacturen

    • Objectif Express 2,Tauzin, A.L. Dubois

      Hachette FLE/ISBN 9782011555090

    • Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie

    • Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen

    • Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: zelfstudie en gebruik tijdens de contacturen

    • Les médias dans les affaires, Clijsters, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7779 9: naslagwerk bij schrijven van brieven


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  14,78

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  08,21

vormen van groepsleren:

10

 lesuren

  08,21

studietijd buiten contacturen:

79.8

 klokuren

  65,52

Verdere toelichting:
  • Verdere toelichting:
    Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructruren om producten voor te stellen en deel te nemen aan verkoopsgesprekken, sollicitatiegesprekken en (complexe) telefoongesprekken (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal) 
    Groepswerk: simulering van een sollicitatiegesprek en verkoopsgesprek
    Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente mondelinge evaluatie (75%): sollicitatiegesprek (25%), verkoopsgesprek (30%), telefoongesprekken (20%).
  • Schriftelijke opdrachten (5%): 2 brieven (ter voorbereiding van de mondelinge oefeningen).
    Om de opdrachten goed te kunnen voorbereiden is het nodig hoofdstukken van de grammatica zelfstandig te herhalen (zie Blackboard). Opmerking: Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient tijdig (zie examenreglement) gewettigd te worden met een officieel attest. Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de 5 dagen via e-mail een aanvraag gedaan  worden bij de betrokken lector.
  • Schriftelijk examen van 2 uur (20%): meerkeuzevragen, open vragen en  invulvragen met betrekking tot de geziene stof. 


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 03,28

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen van 2 uur (30%): meerkeuzevragen, open vragen en  invulvragen met betrekking tot de geziene stof.
  • De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenperiode blijven behouden (20%)
  • Sollicitatiegesprek (+ cv en motivatiebrief) (25%)
  • Presentatie van een produkt (25%)