|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Via deze cursus de studenten efficiënt leren werken op een medisch secretariaat en aan een balie in een organisatie van gezondheids- of welzijnszorg. Hen bewust maken van de noodzakelijke competenties die zij dienen te ontwikkelen om dit waar te maken en hen begeleiden voor de ontwikkeling hiervan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Problemen voor patiënten/artsen/werkgevers kunnen oplossen en het medisch secretariaat op een efficiënte manier draaiende houden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Theoretische en praktische info om efficiënt te kunnen werken op een medisch secretariaat en het ontwikkelen van de hiervoor noodzakelijke competenties.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus + internetverwijzingen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
18,58
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
06,19
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
121
|
klokuren
|
74,92
|
Verdere toelichting:
geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie : 6 punten, oefeningen tijdens de cursus (vergaderen/notuleren/telefoneren/klachtenbehandeling/verslagen) mondeling examen 14 punten
- 2 items uit de cursus : argumenteren waarom deze items interessantst en het meest van toepassing zijn
- 1 item uit de cursus : meningformuleren over de haalbaarheid op het werkveld
- een functie kiezen die je 'nu' zouden willen uitoefenen en argumenteren waarom
- leefgewoonte (via site 'nuevenniet.com) bespreken waardoor je het moeilijk hebt om aan timemanagement/ stresshantering/conflicthantering/om te gaan met kritiek en hoe je dit kan verhelpen
- je krijgt een situatieschets uit de praktijk en er wordt gevraagd hoe je dit situatie/probleem zou oplossen en waarom die werkwijze
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
mondeling op 20 punten
|