ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MMA - Onderdelen - Bedrijfscommunicatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MMA2
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verstraeten Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING
Effectief en efficiënt zakelijk communiceren, met de nadruk op commercieel formuleren op het web.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
  • OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De verschillende soorten bedrijfsteksten onderscheiden en toetsen op hun effectiviteit.
  • Duidelijk formuleren door jargon, afkortingen en synoniemen doeltreffend te gebruiken en vaagmakers te vermijden.
  • Efficiënt formuleren door bondig te verwoorden en voorzetseluitdrukkingen te vermijden.
  • Aantrekkelijk formuleren door dynamisch te verwoorden en de lijdende vorm en naamwoordconstructies doeltreffend te gebruiken.
  • Gepast formuleren door het juiste perspectief te kiezen, respect voor de ontvanger te betonen, positieve bewoordingen te hanteren en goodwill bij de ontvanger te creëren. 
  • Correct formuleren door signaalwoorden adequaat in te zetten en verwijzingen juist te hanteren.
  • Teksten spontaan reviseren (na elke schrijfronde).
  • Schrijven voor 'nieuwe' media: verdieping e-mail en websites 
  • Effectief samenwerken in een schrijfgroep.
  • Functionerings- en slechtnieuwsgesprekken voeren.
  • In een gesprek gericht zijn op een constructieve sfeer.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Bedrijfscommunicatie in het 1ste jaar
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Tekstanalyse
  • Formuleervaardigheid
  • Schrijven voor 'nieuwe' media
  • Tweegesprekken
  • Functionerings- en slechtnieuwsgesprek

STUDIEMATERIAAL
  • Knispel, K. (2006). Zakelijke communicatie Schriftelijk. Amsterdam: Pearson Education.
    (handboek met theorie en oefeningen zakelijk schrijven (voor 'nieuwe' media) en zakelijke correspondentie)
  • Cursus Bedrijfscommunicatie module 7 (theorie tekstanalyse, formuleervaardigheid, tweegesprekken en functionerings/slechtnieuwsgesprek; oefeningen)
  • TFC TrainingsMedia (z.j.). Medewerker & functioneringsgesprek … hoe krijg je het 'voor elkaar'?. Velp: TFC (video).
  • Videobeelden slechtnieuwsgesprekken 
  • P-schijf: uitwerkingen van sommige oefeningen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  19,35

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  08,60

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  02,15

studietijd buiten contacturen:

63

 klokuren

  67,74

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijke communicatieopdracht in groepsverband via co-assessment (4 ptn.)
    Criteria:
    1. inhoud en structuur
    2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik
    3. lay-out
  • Functioneringsgesprek en/of slechtnieuwsgesprek en feedback (4 ptn.)
    Criteria:
    1. effectiviteit
    2. taalgebruik
    3. overtuigingskracht
    respectievelijk
    1. relevantie
    2. toonzetting
    3. taalgebruik
  • Schriftelijk examen (12 ptn.)
    Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus
    Criteria:
    1. (geïntegreerde) kennis
    2. efficiënt en correct taalgebruik
    3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,15

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen: 16 ptn.
    idem
  • Functioneringsgesprek en/of slechtnieuwsgesprek en feedback
    (overdracht van de eerste examenperiode): 4 ptn.