ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Office management - 2MMA - Onderdelen - Medische vorming/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OF:Office management
Code: 2MMAV
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Luyten Mart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Ademhalingsstelsel:
Vooreerst komen de anatomie en de fysiologie van het ademhalingsstelsel aan bod, daarna wordt de pathologie ervan bestudeerd. In een praktijkopdracht oefenen de studenten een deel van hun latere beroepsvaardigheden in, nl. specifieke vaktaal omzetten in voor de leek verstaanbare taal, uitleg verschaffen over een aandoening, en eventueel uitleg geven over bestaande patiëntenbrochures of zelfhulpgroepen hieromtrent. Dit gebeurt in groepjes van 2 of 3. (zie ook : evaluatie) 
Endocrinologie:
In de studie van het hormoonstelsel worden de belangrijkste hormoonklieren met hun hormonen en de werking ervan besproken, zonder al te diep in te gaan op de anatomie of fysiologie van de specifieke klieren. Aandacht wordt vooral besteed aan inzicht in het hypofyse-hypothalamussysteem en het mechanisme van de negatieve terugkoppeling. Dit is een inleiding op de pathologie van het hormoonstelsel die in module 7 aan bod komt.
Medische terminologie: aansluitend op de studie van het eerste jaar, wordt de medische terminologie op systematische wijze verder ingestudeerd a.d.h.v. het gebruikte handboek.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
  • OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
  • OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
  • OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
  • OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Alle geziene medische termen correct kunnen schrijven en kunnen verklaren
  • Niet geziene medische termen kunnen ontleden a.d.h.v. gekende woorddelen
  • De termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct kunnen schrijven, kunnen verklaren en kunnen situeren in de context
  • De aangeduide leerstof gestructureerd en overzichtelijk kunnen weergeven (duidelijk uitleg geven over medische onderwerpen kan tot één van de beroepstaken behoren), zowel schriftelijk als mondeling
  • De attitude bezitten om nog niet gekende termen, die men in dossiers of in literatuur aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek
  • De attitude bezitten om medische teksten en gegevens uitsluitend op basis van objectieve kennis te benaderen
  • Voor belangrijke aandoeningen van het ademhalingsapparaat  kan de student het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeken uitleggen, daarbij gebruik makend van de correcte, specifieke termen. Voor minder belangrijke aandoeningen kan de student de ziekte bondig beschrijven, alle geziene termen verklaren en de opgegeven symptomen in verband brengen met de overeenkomstige pathologie.
  • Frequent gebruikte afkortingen i.v.m. het betreffende stelsel kunnen verklaard en gesitueerd worden.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Medische Vorming van het eerste jaar.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
  • De student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken onderscheiden van bijzaken.
  • De student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg over de leerstof.

LEERINHOUDEN

Ademhalingsziekten:

  • Ziekten van neus, neusbijholten en keelholte
  • Luchtweginfecties
  • Longontsteking
  • Bronchiëctasieën
  • Pneumothorax
  • Atelectase
  • Tuberculose
  • COPD
  • Asthma bronchiale 
  • Bronchuscarcinoom
  • Longziekten als beroepsziekten
  • Longembolie 
  • Mucoviscidose

Endocrinologie:

  • Werking van een hormoon
  • Regelkringen met negatieve terugkoppeling
  • De schildklier (glandula thyroidea)
  • De bijschildklieren (glandulae parathyroideae)
  • De bijnieren (glandulae suprarenales)
  • Het hersenaanhangsel of hypofyse (glandula pituitaria)
  • De endocriene pancreas: de eilandjes van Langerhans
  • De gonaden
  • Weefselhormonen

 


STUDIEMATERIAAL

 

  • Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
  • Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's  Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
  • Medische verslagen en illustraties 
  • Anatomie en fysiologie een inleiding Pearson
  • Pathologie 7de editie Pearson

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  23,50

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  04,27

vormen van groepsleren:

2

 lesuren

  02,14

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  67,95

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege met inbegrip van onderwijsleergesprekken
  • Leerbegeleiding gebeurt tijdens de lessen, bij het beantwoorden van vragen, bij het bespreken van toetsen of aansluitend bij andere evaluatievormen 
  • Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
  • Praktische oefeningen in het geven van gezondheidsvoorlichting
  • Praktische oefeningen a.d.h.v. medische verslagen 

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Schriftelijk examen: 20 punten (multiple choice) + mondelinge evaluatie aansluitend

  • vragen naar inzicht en verbanden
  • verklaring van veel gebruikte afkortingen 
  • verklaring van inhoud van medische dossiers
  • verklaring en correcte schrijfwijze van de geziene termen uit het boek MT
  • antwoorden dienen geschreven te worden in correct Nederlands 

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: op 20 punten -

  • mondelinge praktijkoefening valt weg
  • criteria idem als in eerste zittijd