2 Office management - 2MMA - Onderdelen - Medische vorming/6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
OF:Office management |
Code: |
2MMAW |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
44 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Luyten Mart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Gynaecologie: Na studie van de anatomie en fysiologie van de inwendige en uitwendige geslachtsorganen van de vrouw, komt de pathologie aan bod. Verder bespreken we de gynaecologische onderzoeken en geven een overzicht van de verschillende vormen van anticonceptie.
Verloskunde: In het hoofdstuk over zwangerschap komen eerst de methodes voor diagnose van de zwangerschap aan bod, daarna wordt het prenataal onderzoek uitvoerig besproken, en tot slot wordt er dieper ingegaan op de technische mogelijkheden voor prenatale diagnostiek. Bij dit laatste is er ruimte voor reflectie en discussie i.v.m. ethische vragen hieromtrent. In het hoofdstuk over de bevalling, bespreken we het verloop van de partus, de monitoring , het kunstmatig inleiden van de bevalling, de mogelijke pijnstilling en de kunstverlossingen. Verder wordt ook ingegaan op de pathologische verloskunde.
Tijdens heel de studie wordt er gefocust op het aanleren van de specifieke terminologie. Bij een aantal belangrijke aandoeningen en onderzoeken is echter ook het inzicht in het geheel belangrijk, met het oog op het kunnen verstrekken van correcte informatie aan de patiënt.
Medische terminologie: De systematische studie van de medische terminologie wordt verder gezet. Op het einde van deze module zou een uitgebreide woordenschat tot de parate kennis moeten behoren .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- alle gezien medische termen correct kunnen schrijven en kunnen uitleggen
- niet gezien medische termen kunnen ontleden a.d.h.v. gekende woorddelen
- de termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct kunnen schrijven, kunnen verklaren en kunnen situeren in hun context
- de aangeduide leerstof gestructureerd en overzichtelijk kunnen weergeven (duidelijk uitleg geven over medische onderwerpen kan tot één van de beroepstaken behoren), zowel schriftelijk als mondeling
- de attitude bezitten om nog niet gekende termen, die men in dossiers of in de literatuur aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek
- de attitude bezitten om medische teksten en gegevens uitsluitend op bais van objectieve kennis te benaderen
- een medisch verslag kunnen opstellen en de gebruikte medische termen begrijpen, ze correct kunnen schrijven en ze kunnen onderbrengen in de medische specialiteit waar ze bijhoren
- de student kan voor de belangrijkste ziekten een korte beschrijving geven van het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeksmethoden en maakt gebruik van de medische termen die bij die ziekte horen
- de student kan minder frequent voorkomende aandoeningen bondig omschrijven met hun kenmerkende termen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- geslaagd zijn voor Medische vorming 1ste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- De student kan tijdens een hoorcollege op een overzichtelijke manier noteren, kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, de student gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof.
- De student schrijft en spreekt in correct Nederlands.
- de medische terminologie van de vorige modules moet gekend zijn.
|
LEERINHOUDEN
|
Gynaecologie
Hst 1: Primaire geslachtsorganen -
Anatomie
Inwendige geslachtsorganen
Uitwendige geslachtsorganen -
Fysiologie
De ovogenese
Puberteit en begin van de geslachtsrijpheid.
De normale menstruatiecyclus -
Pathologie
Stoornissen van de menstruatiecyclus
Osteoporose
Afwijkingen van de eierstokken
Afwijkingen van de eileiders
Afwijkingen van de baarmoeder
Afwijkingen van de baarmoederhals
Afwijkingen van de vulva
Hst 2: Secundaire geslachtskenmerken -
Anatomie -
Fysiologie -
Pathologie
Ontwikkelingsstoornissen van de borsten
Ontstekingsprocessen van de borst
Tumoren van de borst
Hst 3: Gynaecologische onderzoeken -
Vaginaal toucher - palpatio per vaginam -
Borstonderzoek -
Mammografie -
Curettage -
Laparoscopie
Hst 4: Anticonceptie -
Coitus interruptus -
Periodieke onthouding -
Het pessarium -
Het condoom -
Spiraaltje - I.U.D. (intra uterine device)
Koperspiraaltje
Hormoonspiraaltje -
Orale anticonceptie - de pil -
De prikpil -
Het implantaat -
Sterilisatie -
Urgentie-anticonceptie
Verloskunde
Hst1 De zwangerschap - Diagnose - Prenatale raadpleging - Prenatale gymnastiek - Prenatale diagnostiek
Hst 2 De geboorte of partus - Voorbereiding op de arbeid - 3 fasen van de partus - Cardiotocografie tijdens partus - Inleiding of inductie - Obstetrische analgesie en anesthesie - Kunstverlossingen - De kraamperiode
Hst 3 Pathologische verloskunde - Liggingsafwijkingen - Schouderdystocie - Placenta praevia - Solutio placentae - Voortijdig gebroken vliezen - Cervixinsufficiëntie - Uterusruptuur
- Hydramnion - Abortus - IUV - IUGR - Meerlingenzwangerschap - Resusantagonisme - TORCHS - Diabetes en zwangerschap - Zwangerschapstoxicose
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus M. Luyten - Universitas
- Anatomie en Fysiologie een inleiding Pearson
- Pathologie 7de editie Pearson
- Medische Terminologie, Penning & Velthoven, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
- Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneeskunde, Uitgeverij Elsevier
- Medische verslagen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
lesuren
|
31,60
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
03,72
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
03,72
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
59,11
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges met inbegrip van leergesprekken; leerbegeleiding en individuele feedback gebeurt tijdens de lessen, bij het begin (beantwoorden van vragen), bij het verbeteren van toetsen of aansluitend bij andere evaluatievormen
- Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking
- Groepsdiscussie na individuele voorbereiding
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: op 20 punten - kennisvragen - vragen naar inzicht en verbanden - invulvragen - verklaring van medische termen en veel gebruikte afkortingen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: idem eerste zittijd
|
|
| |
|