1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Geïntegreerde communicatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Communicatiemanagement |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
10199 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
42,9 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bulck Helga
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De huidige communicatiemanagers staan voor de belangrijke uitdaging het hele bedrijf, organisatie of instelling met diensten en producten op een klare, duidelijke en opvallende manier aan het publiek kenbaar te maken. Niet alleen mogelijke consumenten, maar ook stakeholders en andere relatiegroepen moeten op een positieve wijze worden aangesproken. Deze doelstelling kan men slechts bereiken met een geïntegreerde aanpak. Het vak geïntegreerde communicatie omvat een overzicht van de strategieën die gebruikt worden om de instrumenten van de communicatiemix te implementeren. Gespecialiseerde communicatiefuncties die vroeger los van elkaar werden uitgevoerd zoals adverteren, public relations, interne communicatie... worden gecombineerd in "through-the-line" communicatie. De synergie die hierdoor ontstaat geeft een onovertroffen meerwaarde aan de optimalisatie van het effect van de communicatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kent de evolutie van de huidige strategische communicatieaanpak en blijft ze volgen.
- de student leert de nieuwe invalshoeken, voorbeelden en casestudies van IMC kennen.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- integratie van marketingcommunicatie
- integratie van bedrijfscommunicatie
- factoren in de ontwikkeling van IMC
- integratieniveaus
- obstakels voor IMC
- communicatiebureaus en geïntegreerde communicatie
- het geïntegreerde communicatieplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens en Joeri Van den Bergh (2008); Marketingcommunicatie Hoofdstuk 1
-
Power Point presentatie
-
Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
35,71
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
schriftelijk examen (multiple choice)
Geïntegreerde communicatie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk examen (multiple choice)
Geïntegreerde communicatie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
|
| |
|