ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Nederlands 1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10202
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 52
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Smet Wouter
Spillemaeckers Hilde
Van Os Cecile


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je moedertaal wordt je visitekaartje: je wordt er vlot in, mondeling zowel als schriftelijk.
Zakelijke teksten over allerlei algemene onderwerpen zijn geen struikelblok meer.
Nauwkeurige spelling wordt even vanzelfsprekend als een hedendaagse, rijke woordenschat
en soepel klinkende zinnen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een verzorgd Algemeen Nederlands hanteren, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan tekstinhouden synthetiseren met een heldere weergave van de tekststructuur.
  • De student kan een gestructureerd gesprek aangaan met een gevarieerde vraagstelling.
  • De student kan een gestructureerde presentatie geven.
  • De student kan duidelijk gestructureerde opleidingsgerichte teksten opstellen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

De student beheerst de Nederlandse taal op een minimumniveau van technisch secundair onderwijs met een sterkere talencomponent.


LEERINHOUDEN
  • Lectuur van algemeen vormende teksten met uitbreiding van de woordenschat
  • Syntheseoefeningen
  • Ontwerpen van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
  • Uitschrijven van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
  • Doelgroepgericht schrijven: theorie en oefeningen 
  • Herhaling van de belangrijkste spellingsregels via remediëringslessen
  • Herhaling van de elementaire zinsbouw via remediëringslessen
  • Herhaling van de uitspraak via lessen en zelfstudiepakket  Klink Klaar.

 


STUDIEMATERIAAL
  • Online oefeningen
  • Reader
  • B. Timmerman, Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands. Uitleenbaar als extra oefenmateriaal uit de bibliotheek 
  • K Knispel, Zakelijke communicatie. Schriftelijk.
  • Jan Van Coillie. Klare taal.  Efficiënt leren schrijven.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  07,91

practicum en oefeningen:

33

 lesuren

  23,74

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

87

 klokuren

  62,59

Verdere toelichting:
De leerstof die aan bod komt in de hoor- en werkcolleges en in het practicum en de oefeningen, wordt getoetst op het examen en in praktijk gebracht tijdens de exploratievelden.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

De lector oordeelt of de kwaltieit van de geschreven examenteksten getuigt van een voldoende basisschrijfvaardigheid zodat de student in staat is om de meer beroepsgerichte teksten van het tweede jaar te leren schrijven.  Daarbij hanteert hij een samenspel van zeer veel verschillende criteria die uitgebreid aan bod komen tijdens de lessen Nederlands van heel het academiejaar. 

Per dt-fout wordt 1 punt afgetrokken van de totaalscore van het examen.

 In januari en in juni staat het deelexamen op 20 p. De onderlinge verhouding (weging) bedraagt voor januari 7 p.., voor juni 10p.. en voor de schriftelijke taken 3p.


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 05,76

Tweede examenperiode

Leerstof januari + juni : 20 punten

Per dt-fout wordt 1 punt afgetrokken van de totaalscore van het examen.