ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Media, de technieken
  

Component behoort tot O.O.: Media
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10215
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 48
Totaal studietijd: 65
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Martens Kristoff
Van Varik Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Hoe communiceer je met beelden? Met materiaal uit de klassieke en hedendaagse kunstgeschiedenis, fotografie, reclame en verschillende ontwerpdisciplines leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker. In deze cursus staan we stil bij de technieken om visueel te kunnen communiceren.

Uiteraard kan deze opleiding niet zonder grondige kennismaking met de audiovisuele media. De techniek evolueert zo snel dat de vertrouwde audiovisuele media zelfs niet als gekend beschouwd mag worden. Boeiend is het alleszins, zeker omdat we het niet alleen bij theorie houden. De studenten leren beeldtaal in praktijk te gebruiken met grafiek, video en digitale fotografie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student het vocabularium van de beeldtaal en de grafische technieken doen begrijpen.
  • De student de basisterminologie leren gebruiken in de juiste context.
  • De student leren beeldmateriaal te analyseren m.b.t. compositie, ritme, contrasten, symboliek, verhoudingen.
  • De student leren verbanden te leggen tussen verschillende beelddisciplines.
  • De student de werking van beelden in onze cultuur leren begrijpen.
  • De student de rijke voorraad aan grafische, fotografische en artistieke voorbeelden laten ontdekken. 
  • De student kan een eenvoudige videocamera en digitaal fototoestel bedienen.
  • De student heeft inzicht in "beeldtaal" en kan dit inzicht ook toepassen op foto- en video-opnamen.
  • De student kent het gebruikelijke jargon van de sector.
  • De student kent de werking van de specifieke apparatuur en kan gegevens van opname apparatuur overzetten naar een computer.
  • Kennis van de werking van specifieke apparatuur.
  • Correct gebruik van (taal)begrippen in verband met audiovisuele toepassingen en hun digitale afgeleidenen. Het herkennen van de specifieke apparatuur en toebehoren.
LEERINHOUDEN
  • Inzicht verwerven in de kunstgeschiedenis, reclame en andere beeldende disciplines.
  • Grafische terminologie met een accent op: grafisch ontwerp, typografie en druktechnieken.
  • Plaats van de audiovisuele media in het communicatieproces: inhoudelijke eigenschappen van een beeld: toepassingen van beeldtaal in reclame en PR.
  • Algemene kenmerken van geluid en toepassingen bij producties.
  • Geluidsapparatuur: soorten en werking
  • Beeldapparatuur: werking van een camera (analoog & digitaal, foto & video) verschillen en overeenkomsten tussen analoge & digitale beeldvorming, verschillen & overeenkomsten tussen film & video - tv normen wereldwijd en de evolutie hierin.
  • Digitale beginselen: bits & Bytes, het verschil tussen  en analoog en digtaal, digitaal geluid.
  • Optische media: CD's, DVD's, en Blu-ray.
  • Compressie: lossy en lossless, audio- en videocompressiestandaarden (o.a. MPEG), fotocompressie (GIF, JPG en PNG).
  • PC's: de onderdelen van een PC, opslagmedia, besturingssystemen.
  • PC's: bussen, slots en poorten (USB, FireWire).
  • Computergeheugen: principes, RAM, virtueel geheugen, cache, ROM, geheugenkaartjes (CompactFlash, MemoryStick, ect.).
  • Internet: geschiedenis, protocols, packet switching, TCP/IP, WWW, e-mail, instant messaging, internetverbindingen, draadloze netwerken (WiFi, BlueTooth).

STUDIEMATERIAAL

Syllabus beeldtaal: VAN DER PAS A., Multimedia, Beeldvorming, Plantijn Hogeschool Antwerpen.

Syllabus Multimedia: on-line beschikbaar in PDF formaat.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  43,08

practicum en oefeningen:

20

 lesuren

  30,77

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

17

 klokuren

  26,15

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Beeldtaal:

    Het examen bestaat uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.

     

  • Multimedia:

    Het examen bestaat uit een schriftelijk examen.


     

 

Media, de technieken is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
 
Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • Beeldtaal:

    Het examen bestaat uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.


  • Multimedia:

    Het examen bestaat uit een schriftelijk examen.

 

 

Media de technieken is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
 
Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.