1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Macro-economie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Economie en marketing |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
10218 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
51,48 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Jespers Gerd Poppe Stephaan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Macro-economie bestudeert de werking van de economie in zijn geheel. De cursus verschaft je inzicht in de evolutie van de macro-economische omgeving waarin bedrijven en gezinnen actief zijn. De economische kringloop verklaart globale verbanden tussen de gezinnen, de bedrijven, de overheid en het buitenland. Aandacht gaat uit naar de mogelijkheden om de werkgelegenheid en de welvaart te stimuleren en tegelijk ongewenste nevenverschijnselen (inflatie en werkloosheid) te vermijden. Vooral de Keynesiaanse visie op de samenhang van de macro-economische grootheden wordt toegelicht.
De rol van het geld, internationale handel en wisselkoersen krijgen voldoende aandacht zonder dat daarbij te veel in detail wordt getreden. Op lange termijn bestuderen wij de economische groei, op korte termijn gaat de aandacht naar de conjunctuur.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is geïnteresseerd in het economisch leven van België, Europa en de wereld.
- De student herkent zijn eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager.
- De student begrijpt het belang van een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken en kan deze analyseren en kritisch benaderen.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Evolutie van de Belgische economie en het nationaal inkomen
- Werkgelegenheid en arbeidsmarkt
- Geld, monetair beleid en inflatie
- Economische groei en conjunctuur
- Het internationale betalingsverkeer
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I. Economie Vandaag 2010. Gent: Academia Press.
- Ondersteunende website.
- Artikels uit kranten en tijdschriften.
- Internetsites.
- Overhead of PowerPoint presentatie.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
38,60
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
10,53
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
27
|
klokuren
|
47,37
|
Verdere toelichting:
Geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen:
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
Macro-economie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen over de hele leerstof: 20 punten
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
Macro-economie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:
Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport . Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten. Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.
|
|
| |
|