ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Communicatiemanagement - 1CM - Onderdelen - Public relations en voorlichting
  

Component behoort tot O.O.: Communicatiemanagement
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 10417
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 44,2
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cornil Koen
Hye Dirk
Robijns Iris


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de pr-technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met de diverse stakeholders uit haar relatienetwerk verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In een laatste deel bespreken we de opbouw van diverse voorlichtingscampagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar diverse publieksgroepen toe.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Studenten verwerven kennis en inzicht in de theoretische grondslagen van Public Relations en Voorlichting + basis vakterminologie.
    • Studenten kunnen PR en Voorlichting situeren binnen een algemeen communicatiebeleid.
    • Studenten kunnen de verschillende PR-instrumenten herkennen en omschrijven in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm. 
    • Studenten kunnen voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
    LEERINHOUDEN
    • Tijdens de hoorcolleges worden basistheorieën en begrippen in PR en Voorlichting besproken en gestoffeerd met voorbeelden. De lector verwacht dat de studenten kritisch hun omgeving analyseren en zelf voorbeelden aandragen om het leergesprek mee vorm te geven. 

    STUDIEMATERIAAL
    • Lesnota's
    • Powerpointslides 
    • Handboek:  Sterk R. & Van Kuppenveld E.(2007).Organisatie en hun bedrijfscomunicatie relatiegericht aangepakt. Wolters-Noordhoff, Groningen-Houten.195p.
    • Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges en/of die de studenten zelf dienen te verwerken en te kennen (= zelfstudiemateriaal). 

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    22

     lesuren

      03,24

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    65.6

     klokuren

      96,47

    Verdere toelichting:

    De lector verwacht dat de student het nieuws volgt en in staat is om hierover actualiteitsvragen te beantwoorden.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis, inzicht en toepassingen in Public relations en Voorlichting alsook enkele kennisvragen over de headlines van het nieuws.  Vragen kunnen komen uit het studiemateriaal, nota's, zelfstudiemateriaal, video's,sites en elk ander gebruikte informatie.... én de actualiteit die de student zelf dient te volgen!

    Public relations en voorlichting is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

    Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
    Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
     
    Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     00,29

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijk examen op 20 punten.  Inhoud: zie eerste examenperiode.

    Public relations en voorlichting is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel:

    Elke component levert één deelcijfer op dat verschijnt op het rapport .
    Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende componenten is de som van de deelcijfers van de componenten, gedeeld door het aantal componenten.
     
    Indien je geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen of het jaar overdoen voor de component(en) waarvoor je een tekort haalde. De component waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op die maximaal 1 jaar blijft gelden.