ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2CC - Onderdelen - WS2 Actua in de media
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20230
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 2
Totaal aantal contacturen: 65
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dreessen Kristel
Herroelen Patrick
Leemans Hilde
Peeters Edgard


 

KORTE OMSCHRIJVING

 

De drie invalshoeken van deze workshop: (1) Massamedia Gedrukte Media, (2) Massamedia Radio en Televisie en (3) SES (Sociaal-economische Structuren) hebben de bedoeling de student rond te leiden in en vertrouwd te maken met de wereld van de gedrukte media, de wereld van radio en televisie, en het ingewikkelde kluwen van Belgische, Europese en Wereldinstellingen die het politieke, sociale en economische landschap beheersen. De lessen worden daarbij telkens afgewisseld met oefeningen, wat leidt tot het volgende schema:

·         3  lesfacetten

o    Massamedia Gedrukte media – les

o    Massamedia Radio en Televisie – les

o    SES – les

·         3  oefenfacetten

o    Massamedia Gedrukte media – oefening

o    Massamedia Radio en Televisie – oefening

o    SES – oefening



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
  • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan aan de hand van artikels uit de Belgische en / of buitenlandse pers een kritische analyse met commentaar schrijven:

  • De student kan het medialandschap verkennen en kan kritisch zijn / haar bronnen hanteren.
  • De student kent de voornaamste spelers in het Vlaamse radio en televisielandschap
  • De student kan radio en televisie als communicatiekanalen kaderen in het medialandschap.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Media
  • Exploreer de media

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Belangstelling hebben voor massamedia en de media - actualiteit volgen
LEERINHOUDEN
  • Praktische toepassing van de bovenvermelde leerdoelen.
    Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.
  • (1)  Leerinhoud van de drie lesfacetten

    ·         Massamedia Gedrukte media

    Overzicht van de belangrijkste Europese persgroepen ,kranten en tijdschriften  , de problematiek rond mediaconcentratie , overheidssteun , de toekomst van de printmedia en hun relatie met de nieuwe media zijn de belangrijkste onderwerpen  van dit vak.

    ·         Massamedia Radio en Televisie

    Organisatie, werking en beleid van radio en televisie in Vlaanderen (België) staan centraal. 

    o    Een beperkte historische schetst de voornaamste evolutielijnen inzake radio en televisie. 

    o    Het medialandschap wordt geschetst vanuit de variatie aan radio en televisie zoals die zich voor de studenten thans aandient. Volgende domeinen worden behandeld:

    §  de evolutie van productie naar distributie

    §  de bevoegdheid radio en televisie 

    §  de overheid: ministers en bevoegdheden, advies en toezichtsorganen 

    o    Een variatie aan radio en televisie

    §  landelijke radio en televisie

    §  regionale radio en televisie

    §  lokale radio

    ·         SES

    Overzicht van de belangrijkste Belgische, Europese en Wereldinstellingen op politiek, sociaal en economisch gebied

    (2)  Inhoud van de drie oefenfacetten

    ·         Voor de inhoud van de drie oefenfacetten wordt verwezen naar de workshopbundel


STUDIEMATERIAAL
  • Bundel workshop 2
  • Cursussen van de stamvakken.
  • Actualiteit
  • On-line materiaal, kranten, tijdschriften, internet.

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

3

 lesuren

  03,33

practicum en oefeningen:

59

 lesuren

  65,56

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

25

 klokuren

  27,78

Verdere toelichting:
  • Facetten van deze workshop zijn
      • Massamedia Radio en Televisie
      • SES
      • Massamedia Gedrukte Media
      • Massamedia Radio en Televisie - oefeningen
      • SES -oefeningen
      • Massamedia Gedrukte Media - oefeningen

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 3 Lesfacetten:
      • SES                                          20p.
      • Media Gedrukte Media             20p.
      • Media Radio en Televisie          20p.
  • Evaluatie Massamedia - radio en televisie 
    Examen. Digitaal via computer met allemaal meerkeuzevragen 20 vragen op 20 punten. Foute antwoorden worden gesanctioneerd (-1/3 punt). Antwoorden mogen blanco gelaten worden.
  • Evaluatie Massamedia- gedrukte   examen 15p.        groepswerk  5p.
  • Evaluatie SES: mondeling examen op 20p.(omvat vragen waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild)

  • 3 Oefenfacetten:
      • SES                                         20p.
      • Media Gedrukte Media            20p.
      • Media Radio en Televisie          20p.
  • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding(=lessen of andere contacten) krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
  • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
  • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. Indien je niet slaagt voor de WS, doe je alle facetten waarvoor je niet slaagde opnieuw in tweede zittijd.
  • Procesbewaking bij de WS is in de vakantieperiode niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld. 

 

  • Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
    Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
     
    Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar).
     
    Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.


tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,33

Tweede examenperiode

  • Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode.Procesbewaking is tijdens de vakantie onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
  • Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
  • Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.

Massamedia - radio en televisie: Examen. Schriftelijk. 20 meerkeuzevragen - 20 ptn. Foute antwoorden worden gesanctioneerd (-1/3 punt)

Massamedia- gedrukte     examen 20p.

SES: mondeling examen op 20p. (omvat vragen waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild).De leerstof die tijdens dit examen bevraagd wordt, is dezelfde als deze van de eerste examenperiode.