2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Frans 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
00228 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
89 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Van Gool Yannick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je kan van het Nederlands vlot overschakelen naar het Frans. In een tweetalig land beschouwen klant en bezoeker dat als een vanzelfsprekende dienstverlening. Je beheerst deze taal echt voldoende om zonder misverstanden in typische communicatieve situaties levendig je mannetje te staan. Dat je o.a. in brieven, persberichten, vergaderingen en presentaties grammaticaal en verbaal zuiver werk aflevert, is een evidentie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
- CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan artikels uit Franstalige kwaliteitskranten en - tijschriften en Franstalige TV-programma's begrijpen. De student kan de boodschap(pen) van de artikels en TV-programma's mondeling en schriftelijk weergeven.
- De student is in staat een tekst in het Frans te schrijven met betrekking tot de PR-opleiding, zonder grammaticafouten te maken en steunend op de kennis van ongeveer 7.000 woorden.
- De student kan zich eveneens mondeling in het Frans uitdrukken in stituaties die een PR-verantwoordelijke meemaakt, zonder fouten te maken tegen:
- de overeenstemming onderwerp - werkwoord
- de overeenstemming zelfstandig nw. - bijv. nw.
- de vervoeging van de werkwoorden
- het gebruik van de grammaticale tijden en wijzen
- het gebruik van bijwoorden en bijvoeglijke nw.
- het genus en de meervoudsvorm van de aangeleerde zelstandige naamwoorden
De student weet zich in het Frans te behelpen, zowel mondeling als schriftelijk, in allerhande "PR-situaties" --> de student maakt een goede indruk !
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans 1
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Bereidheid tot persoonlijk initiatief om de woordenschatkennis te verruimen door gebruik te maken van het Franstalige media-aanbod : geschreven pers, radio,TV, internet - Het besef dat de beheersing van het Frans noodzakelijk is op de Belgische arbeidsmarkt
|
LEERINHOUDEN
|
Het opleidingsonderdeel Frans 2 biedt een gevorderde opleiding aan in de Franse taal aan de studenten van 2 PRV. De cursus van het tweede jaar sluit aan op de spraakkunst en de basiswoordenschat aangeleerd in het eerste jaar.
De cursus bestaat uit verschillende onderdelen : - Actuele artikels over PR, communicatie en actualiteit in het algemeen, uit Le Soir, La Libre, Le Vif/ L'Express, Le Monde, Trends en Le Nouvel Observateur
- Een vijftal TV-programma's (RTBF, A2, FR3, ARTE)
- Franstalige websites van bedrijven/organisaties
- Twee films
- Les médias
- La communication des arrondissements de Paris
- Correspondance actuelle et pratique : lettres et courriels
- J. De Spiegeleer, Vocabulaire 2000
- Ph. Cornu, Erreurs courantes
- Compléments de vocabulaire :
11. Grammaire: - la comparaison, le pronom relatif
- exercices de synthèse
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursussen: Frans 2 : - Articles, émissions TV, sites et films - Grammaire, vocabulaire et correspondance - Les médias
- Paris
Boeken : J. De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn, Deurne 2009 J. De Spiegeleer, Grammaire 2000, Plantyn, Deurne 2009 Ph. Cornu, Erreurs courantes, Garant, Antwerpen, 2009
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
33
|
lesuren
|
14,54
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
15,86
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
138
|
klokuren
|
60,79
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Evaluation permanente
/ 5
Exercices écrits : tests textes et vidéos / film / lettre / voc 2000 / erreurs courantes
Exercices oraux : L'UE / journal / débat / visite guidée Paris / présentation site journaux / exercice de pub / analyse site
Paris
/ 5
Tâches écrites et orales (voir syllabus)
Examen oral et écrit en juin
- Examen oral
/ 5
les médias (voir syllabus) / certains textes ou vidéos vus en classe
- Examen écrit
/ 5
Textes - vidéos - films : contenu + vocabulaire / Voc 2000 + Erreurs Courantes / grammaire
|
|
|
|
|
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen : idem eerste examenperiode 5/20
Taken: (af te geven de eerste dag van de 2de zittijd): résumé textes débat,présentation d'un pays de l'UE, présentation site d'un journal et journal télévisé,exercice de pub: le slogan 5/20
Mondeling examen : présentation nouveau dossier presse(vous recherchez d'autres articles), présentation tâches,contenu textes,vidéo,débat 5/20
Paris: les étudiants qui n'ont pas participé à l'excursion ou qui n'ont pas réussi, refont le même exercice à Bruxelles 5/20
|
|
|
|
|
| |
|