2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - WS2 Actua in de media |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
20279 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
2 |
Totaal aantal contacturen: |
65 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dreessen Kristel Frenssen Roger Herroelen Patrick Leemans Hilde
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De drie invalshoeken van deze workshop: (1) Massamedia Gedrukte Media, (2) Massamedia Radio en Televisie en (3) SES (Sociaal-economische Structuren) hebben de bedoeling de student rond te leiden in en vertrouwd te maken met de wereld van de gedrukte media, de wereld van radio en televisie, en het ingewikkelde kluwen van Belgische, Europese en Wereldinstellingen die het politieke, sociale en economische landschap beheersen. De lessen worden daarbij telkens afgewisseld met oefeningen, wat leidt tot het volgende schema:
·
3 lesfacetten
o
Massamedia Gedrukte media – les
o
Massamedia Radio en Televisie – les
o
SES – les
·
3 oefenfacetten
o
Massamedia Gedrukte media – oefening
o
Massamedia Radio en Televisie – oefening
o
SES – oefening
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan aan de hand van artikels uit de Belgische en / of buitenlandse pers een kritische analyse met commentaar schrijven .
- De student kan het medialandschap verkennen en kan kritisch zijn / haar bronnen hanteren.
- De student kent de voornaamste spelers in het Vlaamse radio en televisielandschap
- De student kan radio en televisie als communicatiekanalen kaderen in het medialandschap.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Belangstelling hebben voor massamedia en de media - actualiteit volgen
|
LEERINHOUDEN
|
- Praktische toepassing van de bovenvermelde leerdoelen. Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.
-
1) Leerinhoud van de drie lesfacetten
·
Massamedia Gedrukte media
Overzicht van de belangrijkste Europese persgroepen ,kranten en tijdschriften , de problematiek rond mediaconcentratie , overheidssteun , de toekomst van de printmedia en hun relatie met de nieuwe media zijn de belangrijkste onderwerpen van dit vak.
·
Massamedia Radio en Televisie
Organisatie, werking en beleid van radio en televisie in Vlaanderen (België) staan centraal.
o
Een beperkte historische schetst de voornaamste evolutielijnen inzake radio en televisie.
o
Het medialandschap wordt geschetst vanuit de variatie aan radio en televisie zoals die zich voor de studenten thans aandient. Volgende domeinen worden behandeld:
§
de evolutie van productie naar distributie
§
de bevoegdheid radio en televisie
§
de overheid: ministers en bevoegdheden, advies en toezichtsorganen
o
Een variatie aan radio en televisie
§
landelijke radio en televisie
§
regionale radio en televisie
§
lokale radio
·
SES
Overzicht van de belangrijkste Belgische, Europese en Wereldinstellingen op politiek, sociaal en economisch gebied
(2) Inhoud van de drie oefenfacetten
·
Voor de inhoud van de drie oefenfacetten wordt verwezen naar de workshopbundel
|
STUDIEMATERIAAL
|
Bundel workshop 2
cursussen van de stamvakken.
Actualiteit
On-line materiaal, kranten, tijdschriften, internet.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
03,33
|
practicum en oefeningen:
|
59
|
lesuren
|
65,56
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
25
|
klokuren
|
27,78
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Eerste examenperiode
- 3 Lesfacetten:
- Media Gedrukte Media 20p.
- Media Radio en Televisie 20p.
- SES 20p.
Evaluatie Massamedia - radio en televisie: Examen. Digitaal via computer met allemaal meerkeuzevragen 20 vragen op 20 punten. Foute antwoorden worden gesanctioneerd (-1/3 punt). Blanco antwoorden zijn toegestaan. (0 ptn)
Evaluatie Massamedia- gedrukte: examen 15p. groepswerk 5p.
- Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20. Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar). Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Tweede examenperiode
|
Indien de student niet geslaagd is voor de workshop, moet hij /zij alle facetten waarvoor hij/ zij niet geslaagd was, terug afleggen in de tweede examenperiode.Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
Punten voor een facet / de facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode.
Het facet waarvoor de onvoldoende werd behaald, wordt in tweede examenperiode opnieuw afgelegd.
|
Massamedia - radio en televisie: Examen. Schriftelijk. 20 meerkeuzevragen - 20 ptn. Foute antwoorden worden gesanctioneerd (-1/3 punt)
Massamedia - gedrukte examen 20p.
|
|
| |
|