ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Communicatiemanagement - 2PRV - Onderdelen - Visueel communiceren
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 20481
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Varik Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het communiceren met beelden is gemeengoed geworden en bovenal een vanzelfsprekendheid. De implicaties en consequenties van het gebruik van beelden zijn voor velen echter onzichtbaar, daar de meeste keuzes intuïtief worden gemaakt. In deze cursus staan we stil bij de keuzes die we dagelijks maken en proberen de mechanismen, waaraan onze visuele cultuur onderhevig is, te ontleden. Al doende leer je het behandelen en creëren van beelden te sturen en te begrijpen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een doelgroep visueel omschrijven.
  • De student kan beelden begrijpen en daardoor bewust inzetten.
  • De student ziet de noodzaak van het visuele onderzoek in.
  • De student kan ontwerpen in dienst van de opdracht en de doelgroep.
  • De student kan verschillende pistes uitwerken.
  • De student kan objectief een visuele oplossing aandragen, dewelke is teruggebracht tot de essentie en ontdaan is van alle 'ruis'.
  • De student kan beelden en ontwerpen kritisch behandelen.
  • De student krijgt een beter inzicht in de werking van kunst en verschillende ontwerpdisciplines.
  • De student heeft een gevorderd niveau in het behandelen van typografie.

  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Exploreer de media

    Media

     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    WS1 creatief ontwerp


    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
  • De student leert de doelgroep te analyseren en te verbeelden.
  • De student leert beelden te analyseren, te interpreteren en bewust in te zetten.
  • De student leert het visuele researchproces te beheersen.
  • De student leert (intuïtieve) vormkeuzes te beredeneren.
  • De student leert zijn/haar research functioneel in te zetten in de conceptualisatie- en uitwerkingsfase.
  • De student leert te ontwerpen in dienst van de opdracht en de doelgroep.
  • De student leert verschillende denksporen te benutten (schetsfase).
  • De student leert de ontwerpfase terug te brengen tot de essentie.
  • De student kan het ontwerpproces objectief benaderen.
  • De student leert de technische aspecten (bijv. programmakennis) verder te verfijnen.
  • De student leert typografie te interpreteren en bewust in te zetten.
  • De student leert zijn eigen werk en het werk van anderen kritisch te evalueren.
  • De student komt veelvuldig in aanraking met het werk van ontwerpers en kunstenaars.

  • STUDIEMATERIAAL

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    8

     lesuren

      10,26

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      10,26

    vormen van groepsleren:

    8

     lesuren

      10,26

    studietijd buiten contacturen:

    52

     klokuren

      66,67

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Productevaluatie: aan het einde van de cursus presenteert elk groepje, bestaande uit twee studenten, hun eindwerk aan de lector en medestudenten. (50% van de eindscore)

    Procesevaluatie: er wordt een beoordeling gegeven aan tussentijdse opdrachten. (50% van de eindscore)


     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,56

    Tweede examenperiode

    De studenten werken zelfstandig een nieuwe opdracht uit. Procesevaluatie is in de vakantie niet mogelijk. Daarom wordt het proces, ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.