ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Project
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30014
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 15
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 49
Totaal studietijd: 390
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: niet mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Greef Rit
Van den Bulck Helga


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent  je praktische kennis aan een externe opdrachtgever. Gedurende twee maanden werk je in groep aan een geïntegreerde communicatiecampagne. Je kan hiervoor ook internationaal gaan binnen het kader van een Internationaal Project. Samen met studenten uit andere buitenlandse scholen breng je de opdracht tot een goed einde. Binnen de projecten ontwikkel je je assertiviteit en je zoekt je draai in de communicatiewereld. Je doet essentiële werkervaring op die mooi staat op je CV. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan een echte opdrachtgever. Dit is de beste manier om je kritische visie en verantwoordelijkheidszin te ontwikkelen. Om de ervaring nog rijker te maken, kan je voor sommige projecten de samenwerking aangaan met PR&V.

De projecten voor het academiejaar 2010 - 2011 worden in de loop van de maand september 2010 aan de derdejaarsstudenten voorgesteld.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
  • CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
  • CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
  • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
  • CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
  • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan :

  • vergadertechnieken beheersen
  • rapporteren
  • evenementen organiseren
  • communicatiestrategieën ontwikkelen
  • campagnes uitwerken

 De beroepspecifieke doelstellingen worden per project afgesproken .


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Volledig opleidingsjaar 2CC.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
Afhankelijk van het project
STUDIEMATERIAAL
Handleiding projectperiode
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

3

 lesuren

  00,71

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

46

 lesuren

  10,87

studietijd buiten contacturen:

374

 klokuren

  88,42

Verdere toelichting:
  • project
  • vergaderingen, reviews
  • presentatie

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Proces- en productevaluatie: de puntenverdeling en de manier waarop geëvalueerd wordt, vind je in de projectbrochure.
  • We willen er op wijzen dat er zeer strenge regels zijn voor afwezigheden bij de projectgebonden activiteiten en  bij de vergadermomenten.
  • Het niet naleven van deze regels leidt onherroepelijk tot een uitsluiting uit het project.
  • Project is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.

 
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20. 
  


tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
ONMOGELIJK, herkansing gebeurt pas in het volgende academiejaar