3 Communicatiemanagement - 3CC - Onderdelen - Campagne 1 onderzoek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CM:Communicatiemanagement |
Code: |
30394 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
78 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 of 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Berghmans Linda Broos Gisèle Dreessen Kristel Martens Kristoff Mermans Sandra Poppe Stephaan Van den Bulck Helga Van Gool Yannick Van Praet Imelda Van Temsche Nancy Van Varik Mark Vlecken Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De modules Campagne zijn gestoeld op een nauwe samenwerking tussen de vakken reclame, wetgeving en deontologie, mediaplanning, media en de talen (N-F-E). Je bepaalt in teams van 4 de strategie, het concept en bouwt een campagne-gezicht op. Alle media die je ontwikkelt, krijgen een plaats binnen het mediaplan. Je presenteert tenslotte de volledige campagne aan de opdrachtgever.
Alle vaardigheden komen hier samen: een grondig vooronderzoek, een marktanalyse, een strategie met daarbij horend mediaplan. De lessen Multimedia hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen, want je bent in staat om voor de campagne de affiches, advertenties, boomerangkaartjes, website, … te ontwerpen en uit te werken.
Een goede campagne valt of staat met een grondig onderzoek. Het is dus absoluut noodzakelijk dat je een analyse maakt van de sector, het product, de doelgroep, … vooraleer je verder gaat. Deskresearch en fieldresearch komen in deze fase aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
- CM105 De student is in staat enige vorm van leiding te geven.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM317 De student kan een communicatiestrategie uitvoeren of de uitvoering ervan coördineren.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
- CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
- CM322 De student kan een budget opvolgen en een effectmeting uitvoeren.
- CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Opzetten, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.
Autonoom een communicatieprobleem formuleren en daarrond een toegepast onderzoeksproject plannen en uitvoeren. Autonoom bestaand onderzoeksmateriaal analyseren en gebruiken.
Communicatiemateriaal opzoeken, analyseren en synthetiseren.
Efficiënt functioneren als lid van een team en zicht hebben op zijn eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen inschatten en deontologisch verantwoord handelen.
Mondeling en schriftelijk intern en extern communiceren in het Nederlands en in twee vreemde talen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn voor programmajaar 2cc
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Dient samen gevolgd te worden met Campagne 2 en 3
|
LEERINHOUDEN
|
1.
Je verricht zowel desk- als fieldresearch over het onderwerp en de omgeving waarin het thuishoort.
2.
Ja analyseert de doelgroep die je met je campagne beoogt
3.
Je stelt een reclamepige samen: daartoe verzamel je o.a. alle reclame-uitingen van vergelijkbare campagnes
|
STUDIEMATERIAAL
|
handleiding
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
78
|
lesuren
|
100,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
0
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (=lessen of andere contacten), krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden NIET als verzachtende omstandigheid. Peerassessment (3x) Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op. Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20. Indien je in de eerste examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je herkansen voor de facetten waarvoor je een tekort haalde. Het facet waarvoor je een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar de tweede examenperiode (maar niet naar het volgende academiejaar). Indien je in de tweede examenperiode geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met facetten, en niet gedelibereerd wordt, moet je het jaar overdoen voor alle facetten van het betrokken opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Indien je niet slaagt voor een module, doe je in de tweede examenperiode alle facettenopnieuw waarvoor je niet geslaagd was !!! Mocht je na de tweede examenperiode nog niet geslaagd zijn, moet je in het volgende academiejaar de volledige module opnieuw doen. Procesbewaking is tijdens de vakantieperiode onmogelijk. Daarom wordt het proces,ondanks het belang ervan, tijdens de tweede examenperiode niet beoordeeld.
|
|
| |
|