|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus staat de actieve en passieve openbaarheid van bestuur centraal. Deze impliceert dat de diverse overheden een informatieplicht hebben jegens de burgers en dat tweerichtingscommunicatie tussen deze partijen de afgelopen jaren een nieuwe communicatiedimensie heeft gekregen. Concreet bekijken we hoe de diverse overheden (gemeenten, provincies, regio's, federaal en Europa) communiceren met hun doelgroepen. Ook specifieke thema's als citymarketing, infrastructuurcommunicatie en informatie- en inspraakvergaderingen (bijv. rond heraanleg van een dorpsplein) komen aan bod. Een laatste - en niet onbelangrijke - taak voor de overheidscommunicator is voorlichting. Als voorlichter moet je promotie maken voor een nieuwe beleidsmaatregel (bijv. afvalselectie) of organiseer je talrijke evenementen zoals de opening van een vernieuwde sporthal of bibliotheek. Kortom, deze cursus buigt zich over de diverse communicatie-uitdagingen waarmee overheden te kampen hebben.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
- CM320 De student kan een kritisch overwogen mediaplan opstellen op basis van zijn kennis van de verschillende mediumtypes.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een duidelijk onderscheid maken tussen de diverse overheden
- De student kan een overzicht maken van de voornaamste media die ter beschikking staan van de overheidsvoorlichter.
- De student kan de communicatiestrategieën van de overheid toepassen.
- De student beheerst de typische vaardigheden vereist voor de overheidsvoorlichter.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
SES
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Deel 1: Wat is overheidscommunicatie?
-
Deel 2:
Regulering (actieve en passieve openbaarheid van bestuur)
-
Deel 3: Gemeentelijke en Provinciale overheden - communicatie
-
Deel 4: Vlaamse overheidscommunicatie
-
Deel 5: Federale overheidscommunicatie
-
Deel 6: Europese overheidscommunicatie
-
Deel 7: Specifieke thema's
-
Citymarketing
-
Doelgroepencommunicatie & voorlichting
-
Infrastructuurcommunicatie
-
Openbare aanbesteding
-
E-government en digitale communicatie
-
Informatie- en inspraakvergaderingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Powerpointpresentaties
-
Gastsprekers
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
25,32
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
16
|
lesuren
|
20,25
|
studietijd buiten contacturen:
|
41
|
klokuren
|
51,90
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
-
De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om powerpointpresentaties, nota's, zelfstudieteksten, gastcolleges, opdrachten en de actualiteit te kennen.
-
Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om powerpointpresentaties, nota's, zelfstudieteksten, gastcolleges, opdrachten en de actualiteit te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|