|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe moet je je stem, een uiterst belangrijk instrument voor een journalist, mooi en juist gebruiken? Je leert heel wat technieken voor een correcte ademhaling, stemplaatsing, articulatie en intonatie. De intense oefeningen gebeuren in kleine groepjes.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
- CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan elementaire uitspraakproblemen herkennen en vermijden.
- De student werkt aan de verbetering van zijn/haar uitspraak ,stem , intonatie en presentatie.
- De student kent de basisprincipes van een correct adem- en stemgebruik.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Nederlands2 en WS3 Communicatieplan
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
Begeleide oefeningen in stemtraining: articulatie, intonatie e.a.
| | - Mondmotorische oefeningen
| - Stemtechnische oefeningen
| |
| | | |
|
STUDIEMATERIAAL
|
Klink klaar 2 : B Timmermans of naar keuze Goed Gestemd : Chr. Lacroix Extra oefenmateriaal in de vorm van kopies.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,44
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
29,27
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
65,85
|
Verdere toelichting:
Na een inleidend hoorcollege, volgen er oefeningen in kleine groepjes. De studenten werken thuis individueel verder aan opgelegde uitspraak-, stem- en intonatieoefeningen. De studenten krijgen telkens feedback op oefeningen in de les en op hun thuiswerk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Permanente evaluatie van spreekoefeningen tijdens de les: 25 %.
Wie driemaal afwezig is tijdens de lessen, krijgt een 0 voor dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een zelfgekozen nieuwstekst Een opgelegde tekst Een inhoudelijke vraag over stemhygiëne
|