ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Social media
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30410
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cornil Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING

Social media is de, ook in het Nederlandse taalgebied gangbare, Engelse benaming voor online platformen waar de gebruikers de inhoud verzorgen. Onder de noemer social media worden onder andere sociale netwerken als Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter gerekend.In de cursus wordt stilgestaan bij de verschillende aspecten van social media. In een theoretisch gedeelte behandelen we ondermeer hoe de social van social media van toepassing is op video, news, gaming, shopping, travelling en virtuele werelden. Je krijgt verder cases voorgeschoteld hoe social media kunnen ingezet worden bij reputatiemanagement en voor advertising doeleinden. Tenslotte komt ook de problematiek van privacy en deontologie aan bod.  In een praktisch luik wordt de student aangezet om zelf een case uit te werken voor een social media-campagne.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
    • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
    • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student heeft inzicht in en kennis over de verschillende social media.
    • De student kan specifieke knelpunten op het vlak van communicatie via social media detecteren. 
    • Als antwoord op problemen kan hij in grote lijnen een social media-campagneplan opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de interne doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de social media

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    De studenten kennen de basisterminologie inzake communicatie.
    LEERINHOUDEN
    • Geschiedenis van social media en internationaal kader.
    • Social media: hoe werkt het?
    • Social media en reputatiemanagement, privacy/deontologie
    • Social gaming
    • Social news
    • Advertising en social media
    • Social TV
    • Social Travelling en Shopping
    • Social media en virtual worlds

    STUDIEMATERIAAL
    • Powerpoint-slides met verwijzingen naar websites
    • Notities in de les

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      25,00

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    6

     lesuren

      07,50

    studietijd buiten contacturen:

    52

     klokuren

      65,00

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Kennis en inzicht worden getoetst in een mondeling examen
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om nota's, zelfstudie-teksten, voorbeelden, opdrachten en de actualiteit te kennen.
    • De studenten werken een eigen campagne uit via social media en komen deze in een presentatie aan hun medestudenten toelichten tijdens de les.
    • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een voorwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,50

    Tweede examenperiode
    Niet- geslaagde studenten schrijven een paper over een bepaald aspect van social media. Het onderwerp van de paper wordt bepaald in overleg met de lector. De paper wordt verdedigd in een mondeling examen.