ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Communicatiemanagement - 3PRV - Onderdelen - Social profit communicatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CM:Communicatiemanagement
Code: 30444
Academiejaar: 2010-2011
Type: keuze
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Hye Dirk


 

KORTE OMSCHRIJVING
Goed communiceren is ook voor social-profitorganisaties van levensbelang: hun werking, hun fondsen, hun erkenning… hangen ervan af. Bovendien zijn hun doelstellingen vaak erg ambitieus (vb. gedragsverandering, opinievorming of engagement bekomen). Nochtans kijken nog heel wat social-profitorganisaties onvoldoende kritisch naar de wijze waarop ze communiceren. Het vak social-profitcommunicatie legt uit welke communicatie-uitdagingen er voor deze organisaties zijn weggelegd en op welke technieken en instrumenten een communicatiedeskundige van (of die werkt voor) een social-profitorganisatie beroep kan doen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM314 De student kan ten behoeve van een communicatievraag een probleemanalyse uitvoeren.
  • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
  • CM318 De student kan een communicatieplan plaatsen en verantwoorden in zijn maatschappelijke context.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan ivm een probleem de omgeving en de doelgroep analyseren.
  • De student verwerft inzicht in de wereld van de social profitsector en begrijpt welke specifieke communicatie-uitdagingen op haar van toepassing zijn.
  • De student kan strategische modellen voor gedragsverandering toepasen op een concreet probleem.
  • De student kan dit allemaal in een campagneplan verwerken.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties

Kennis van de basisstrategieën van communicatie.


LEERINHOUDEN
  • Social-profitcommunicatie = communiceren in een specifieke omgeving
    1. Inzicht in het social-profitlandschap
    2. De wereld van NGO's
  • Duurzame gedragsveranderingen bij grote groepen
    - klassieke communicatiemodellen
    - technieken om te komen tot gedragsverandering
    - sociale marketingmix
    - gedragsdeterminantenanalyse
    - educatie als communicatiemiddel 
  • Inzetten van intermediairs (met aandacht voor specifieke intermediaire organisaties)
  • Fondsenwerving
  • Vrijwilligerswerk

STUDIEMATERIAAL
  • Powerpointslides
  • Gastcolleges

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  13,75

practicum en oefeningen:

37

 lesuren

  46,25

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  37,50

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges en werkcolleges met leergesprekken
  • Zelfstudie
  • Externe gastsprekers
  • Paper + presentatie


 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
 

Het examen bestaat uit drie delen: 

  • Eerste deel (50%) = schriftelijk examen gebaseerd op powerpointslides en gastcolleges
  • Tweede deel (35%) = realisatie van een groepspaper (3 tot 4 studenten in een groep) die het communicatiebeleid (en het specifieke campagnebeleid) van een social profitspeler (incl. NGO) doorlicht. Deze paper wordt begin december overhandigd aan de lector.
  • Derde deel (15%) = presentatie van de resultaten van de groepspaper
  • Een opdracht die te laat wordt overhandigd krijgt een score van 0.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat behandeld en bestraft zoals voorgeschreven door artikels 100 tot en met 103 van het OER

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,50

Tweede examenperiode

Het examen bestaat uit twee delen:

  • Eerste deel (50%) = schriftelijk examen gebaseerd op de powerpointslides en gastcolleges
  • Tweede deel (50%) = realisatie van een individuele paper (inhoud te bespreken met de lector)
  • Een opdracht die te laat wordt overhandigd krijgt een score van 0.
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat behandeld en bestraft zoals voorgeschreven door artikels 100 tot en met 103 van het OER.